Práce na noční huntuje tělo a vede k tloustnutí

Autor: Isifa.cz

Noční směny naruší osobní život, stravovací návyky a rozhodí biologický rytmus. Člověk je nervózní, ve stresu, nevyspalý a k tomu všemu tloustne. Nemusí, když ví, jak se stravovat.

Chodit do práce na osmou, odklikat si pár mailů, vyřídit dvě schůzky a při odchodu z práce si dát dietní oběd je možná vysněný, ale rozhodně ne typický příklad všedního dne většiny lidí. Spousta lidí pracuje od nevidím do nevidím, nosí si práci domů, případně jdou z práce do práce. Jednou z nejextrémnějších variant je pak zaměstnání na směny.

Ve věku dvaceti let pár probdělých nocí vůbec neřešíte, s přibývajícími křížky už ale není dne, kdy byste nad rozházenými dny nehořekovali. Nejde jen o to, zda na tuto práci v padesáti letech stačíte fyzicky či psychicky, je třeba počítat s tím, že takové zaměstnání naruší váš osobní život, zlikviduje stravovací návyky a radikálně rozhodí váš biologický rytmus. Člověk je nervózní, věčně ve stresu, nevyspalý a k tomu všemu tloustne. Nemusí, poradíme, jak se stravovat při práci na směny i jestli snídat po noční nebo raději držet hladovku. Rady poskytne nutriční specialistka Pavlína KroužkováDietologického centra.

Na noční směnu si žádné velké svačiny nenoste, stačí zelenina s jogurtovým dipem
Autor: Isifa.cz

Na noční směnu si žádné velké svačiny nenoste, stačí zelenina s jogurtovým dipem

Aby bylo naše povídání jednoznačné, prosté jen obecných doporučení a rad, rozhodli jsme se nabídnout pohled na správný jídelníček na konkrétním příkladu. Užitečné tipy tu ale najdou i jiní než dejme tomu paní Marie:

Žena, 55 let – je v přechodu, má sedavé zaměstnání, nově pracuje v třísměnném provozu. Tato žena nechce hubnout, chce si svou váhu jen udržet. Nikdy se o stravu nezajímala, jedla vždy jen to, co jí chutnalo, rozhodující volbou pro koupi potravin byla hlavně cena a chuť. 

„Stravování takového člověka je rozhodně náročnější, než kdybychom tu radili někomu, kdo pracuje jen v denním provozu. Klimakterium samo o sobě přináší samo o sobě zvýšení váhy, zde je třeba být zvláště na pozoru. Navíc, pokud se jedná o klientku, která v takovém provozu nikdy nepracovala, musí počítat s tím, že s třísměnným provozem bude jasně svázaná únava, na kterou nebyla zvyklá. A dále bude nezbytně nutné, aby se zaměřila na svůj jídelníček,“ říká Pavlína Kroužková. Pokud totiž bude konzumovat těžká jídla a jíst nepravidelně, bude ještě více unavená. Střídání nočních a denních směn také může významně narušit její peristaltiku.

V noci se nejí. Ani na noční

Je rozdíl, jestli v třísměnném provozu máte noční, odpolední nebo ranní. Pokaždé se takový pracující musí stravovat jinak. Máte-li noční, nemusíte kvůli obědu vstávat na dvanáctou, na druhou stranu se před ranní nemůžete ládovat brambůrky ještě o půlnoci. Tedy jestli nechcete co měsíc kupovat větší kalhoty. „Základem stravování při práci na směny, čeká-li člověka v tom dni první noční směna, je dodržovat harmonogram: snídaně- svačina-oběd-svačina-večeře- svačina- případně druhá lehká večeře. Přičemž konzumace posledního jídla by měla být kolem půlnoci. Do 5.–6. hodiny ranní doporučuji přestávku v jídle,“ říká Pavlína Kroužková. Takže žádné debužírování při pauze ve dvě ráno a ochutnávky kolegových svatebních koláčků.

Hezké rady, ale těžce naplnitelné, říkáte si? Soucítím s vámi a hledám u Pavlíny Kroužkové radu, jak vlčí hlad na noční ukojit: „V první řadě pravidelně pijte. Pokud pracujete v klimatizovaných prostorách, dochází u vás k rychlejší dehydrataci, je tedy třeba pít více než doma. Pokud to nestačí, doma si připravte záchrannou krabičku se zeleninou nakrájenou na hranolky. Ty pak namáčejte v jogurtovém, tvarohovém či sojovém dipu,“ přidává recept na krušné noční chvilky Pavlína Kroužková.

Což se však týká pouze našeho modelového příkladu, kdy jde o sedavé zaměstnání. „Pokud někdo v noci fyzicky pracuje, měl by v práci sacharidy nepatrně doplnit. Klidně i o půlnoci. Lze si připravit i sušené ovoce. Záleží vždy na fyzické námaze během nočního provozu. Dispečerka v metru by měla mít určitě lehčí stravu než horník na noční směně,“ upřesňuje Pavlína Koužková.

Přečtěte si: Muži versus ženy: boj o klimatizaci

Snídani po noční ano, ale kobliha to nebude

„Jak se mi v praxi ukazuje, tím nejdůležitějším je složení snídaně po noční. Většina lidí, kteří odchází po noční domů, má totiž hlad, a tak se po cestě staví v pekárně nebo bistru pro koblihu nebo koláček. Někdy jsou uvědomělí a sáhnou po celozrnném rohlíku, ale stejně ho nedoplní o zeleninu a bílkovinu. Přijdou domů, ulehnou a nastává koloběh ukládání tuků,“ říká Pavlína Kroužková.

Pokud se totiž ráno zahltíte sacharidy a uložíte tělo do horizontální polohy, počítejte časem s kyprými tvary. „Ráno po noční doporučuji konzumovat bílkoviny – jogurtový nápoj nebo tvaroh, případně ovocný salát doplněný o klíčky. Jde hlavně o to, nedávat si po ránu jen tuk a sacharidy, což je hodně časté,“ říká Pavlína Kroužková. 

Tápete v tom, co si potom dát k jídlu, když se kolem 13 hodiny vzbudíte? Snídani, oběd nebo snad svačinu? „Záleží na individuálních preferencích konkrétního člověka, ale i na ročních obdobích. Někomu nevadí hned po probuzení naplnit žaludek například teplou polévkou, druhý si takovou situaci nedokáže představit a začne v jednu odpoledne svoji typickou snídaní,“ říká Pavlína Kroužková. Dále pokračuje „dopolední svačinou“, kolem 19. hodiny má „oběd“, na devátou večer „odpolední svačinu“ a kolem půlnoci večeří. Neustále kopírujeme zažitý rytmus, jen v jiných časech.

Orientační příklad: Ženu čekají 2 noční směny za sebou

1.den

8:00 snídaně – ovesná kaše, ovoce, jogurt nebo celozrnné pečivo, žervé, zelenina
10:00 svačina – dopoledne spíš ovoce, vhodné jsou i ořechy
12:00 oběd – lze využít standardní nabídku z restaurací
15:00 svačina – jogurt s pečivem nebo zelenina
18:00 večeře zeleninové jídlo – cuketa, lečo
21:00 svačina – podmáslí nebo cottage s paprikou
00:00 druhá večeře (lehká) salát

2. den

Po příchodu z noční 7:00 bílkoviny – jogurtový nápoj nebo tvaroh, případně ovocný salát doplněný o klíčky, žádné sacharidy
Po probuzení 13:00 snídaně nebo teplé jídlo, které však supluje standardní snídani
15:00 svačina (dopolední)
18:00 „oběd“
21:00 svačina (odpolední)
00:00 večeře

3. den v případě, že pracující nejde večer do práce

Po příchodu z noční 7:00 bílkoviny – jogurtový nápoj nebo tvaroh, případně ovocný salát doplněný o klíčky, žádné sacharidy
Po probuzení cca 13:00: snídaně nebo teplé jídlo, které však supluje standardní snídani
15:00 svačina
18:00 večeře
21:00 lehká druhá večeře

Kdy konzumovat vitamíny při směnném provozu

Ani užívání doplňků stravy při práci na směny není jen tak. Pokud je na obale napsáno: Užívejte jednu tobolku ráno, neřiďte se návodem důsledně, máte-li za sebou noční šichtu. „Když si vezmete vitamíny, které pomáhají metabolizovat živiny, které přijímáte, je nesmysl užívat je ráno, před ulehnutím po noční. Je lepší, brát si je před směnou a doplnit je například koenzymem Q 10, aby byl člověk vitálnější,“ doporučuje nutriční specialistka. Nicméně žádný vitamín vám nevynahradí kvalitní noční spánek, tak si ho dopřejte dosyta alespoň ve dnech volna.

Čtěte dále: Každá profese chce jiné jídlo

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 2. 2014 19:32