Potraviny na pranýři získaly Křišťálovou lupu. Už potřetí

Díky hlasování veřejnosti už třetí rok v řadě projekt Potraviny na pranýři získal cenu českého internetu Křišťálová lupa, a to za vítězství v kategorii Veřejně prospěšná služba.

V devátém ročníku ankety Křišťálová lupa byly oceněny zajímavé projekty v celkem čtrnácti kategoriích. Veřejně prospěšná služba byla hodnocena teprve potřetí – a potřetí se vítězem staly Potraviny na pranýři. „Ocenění považujeme za vysvědčení, které veřejnost vystavila všem zaměstnancům SZPI, bez jejichž každodenního přičinění by nebyl úspěch možný. Zároveň jej vnímáme jako závazek do budoucna, protože „akcionáři“ projektu jsou všichni daňoví poplatníci České republiky,“ uvedl v průběhu včerejšího slavnostního vyhlášení v pražském divadle Archa Jindřich Pokora, ředitel odboru kontroly, laboratoří a certifikace Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI).

Potraviny na pranýři
  • Projekt byl spuštěn v červenci 2012 jako webový portál, který od té doby navštívilo přes 2 900 000 spotřebitelů. Ti na webu otevřeli už přes 28 milionů stránek, tj. průměrný návštěvník si při otevření webu zobrazí informace o téměř deseti nevyhovujících potravinách.
  • V roce 2013 se projekt rozšířil o mobilní aplikaci pro chytré mobilní telefony a tablety s operačními systémy Android, Windows Phone a iOS. Aplikace si nainstalovalo už přes 45 000 uživatelů, což SZPI považuje za mimořádný úspěch.
  • V letošním roce SZPI k projektu připojila i účty na sociálních sítích Facebook, který sleduje přes 10 000 fanoušků a Twitter s více 2 000 „followery“.
  • Dále se 12 000 uživatelů webu zaregistrovalo pro pravidelný odběr novinek emailem, kterých SZPI odeslala celkem již cca 2 500 000.

Zdroj: SZPI

Projekt Potraviny na pranýři provozuje SZPI a od spuštění zde spotřebitelé nalezli podrobnosti o 1 908 nevyhovujících šaržích potravin, které inspekce zjistila úřední kontrolou na českém trhu. Projekt je unikátní mírou otevřenosti a detailnosti, s jakou veřejnost informuje o nevyhovujících potravinách, u každé položky je uveden název potraviny, výrobce, místo prodeje, výrobní šarže a další údaje nezbytné pro orientaci spotřebitele,“ říká mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.

Ještě v jedné kategorii bodovala aktivita týkající se jídla. Cenu za projekt roku si odnesla služba DameJidlo.cz na rozvoz objednávek z restaurací.