Potraviny na pranýři přicházejí s novinkou

Autor: Isifa.cz

Web Potraviny na pranýři co nevidět oslaví rok existence. Víme, co nového na něm v posledních dnech přibylo. Nečekejte nekvalitní potraviny, ale novou složku, která poradí s nákupem.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) ve spolupráci s Ministerstvem zemědělství (MZe) už 10 měsíců zveřejňuje informace o nebezpečných, falšovaných a nejakostních potravinách neživočišného i živočišného původu. Web potravinynapranyri.cz do současnosti navštívily na dva miliony lidí, což vedlo k rozšíření služeb. Nově tak SZPI spravuje sekci Informace, kde inspektoři srozumitelnou a přehlednou formou prezentují odpovědi na často kladené otázky související s potravinářstvím, ale i se samotným webem a jeho funkcemi. 

Co nového na pranýři?

To, že se na stránkách děje něco nového, se dozvíte hned po rozkliknutí Home page. Budete-li následovat novinkovou záložku, objeví se před vámi 8 kategorií. Chcete být informováni o každém nově přidaném produktu? Objednejte si newsletter. Nevíte, co znamená, když se řekne sirka v souvislosti s vínem? Rozklikněte záložku „Vysvětlení nevyhovujících parametrů“. Za významnou část novinkové sekce lze považovat záložku s titulkem Potraviny tak, jak je možná neznáte. Zde zjistíte, co je dobré vědět o ovoci a zelenině, o jejich nákupu, druzích, čeho se vyvarovat při nákupu vajec i masa. Zajímavé jsou řádky věnované suchým skořápkovým plodům. Věděli jste například, že ořechy můžete pro jejich žluklost reklamovat a že před dovozem zásilek s ořechy do Česka dochází ke vstupní kontrole kvality přímo na celnici v Rudné u Prahy? 

Pro lepší orientaci je tu SPECIÁL Chytrý nákup: jak poznat kvalitní potraviny

Našel jsem v obchodě zkažený výrobek. Co teď?

I s touto situací vám web potravinynapranyri.cz dokáže poradit. Pokud zjistíte v obchodní síti nedostatek, např. výrobek plesnivý, zkažený výrobek s prošlou dobou použitelnosti, klamavě označený, neoznačený česky, popř. neoznačený vůbec atd., nebo neodpovídající hygienické podmínky při prodeji potravin, můžete se nejprve pokusit na závadu upozornit prodejce. V případě, že pohoříte, můžete prohřešek nahlásit přímo na příslušný inspektorát  SZPI podle krajské příslušnosti, a to buď osobně, písemně nebo telefonicky. Pokud o to spotřebitel požádá a uvede svou adresu, bude do 30 dnů seznámen s výsledkem kontroly.

Co je potřeba při podání podnětu sdělit:

  • Stačí, aby spotřebitel sdělil název závadného výrobku, výrobce, případně dovozce a uvedl místo, kde byl výrobek zakoupen a popsal závadu. Stejně tak je potřeba popsat nedostatky v prodejně a uvést adresu prodejny se špatnými hygienickými podmínkami.
  • Vzorek poskytnutý spotřebitelem plní pouze funkci orientační. Nelze jej použít jako podklad pro zákonná opatření SZPI, protože nebyl úředně odebrán.
  • Pokud máte zájem o posouzení jakosti a zdravotní nezávadnosti předloženého vzorku, můžete využít kteroukoliv z akreditovaných laboratoří pro vyšetřování potravin. SZPI rozbory na vyžádání ve svých laboratořích neprovádí z důvodů omezených kapacit. Inspekční laboratoře slouží hlavně pro kontrolní a certifikační účely.

SZPI však není oprávněna zasáhnout do občanskoprávního vztahu mezi prodávajícím a kupujícím. To znamená, že inspekce nemůže pomoci spotřebiteli při navrácení peněz. Spotřebitel se musí obrátit přímo na prodejce a pokud se s ním nedohodne, může se obrátit na soud.

Čtěte také: Falšovaných vín jsou desítky, vedou podvody se zemí původu a ředění vodou

Od spuštění aplikace v červenci 2012 zde inspekce zveřejnila informace o celkem 987 nevyhovujících šaržích potravin, které mohou návštěvníci vyhledávat podle mnoha kategorií pomocí „rozšířeného hledání“ nebo na mapě zobrazit přehled provozoven, kde SZPI zjistila nevyhovující potravinu. Cílem projektu je zejména chránit spotřebitele a zároveň tím podpořit poctivé prodejce a výrobce potravin. Veškeré uveřejněné údaje jsou výsledkem aktuálních a úředně uzavřených kontrolních zjištění SZPI. Na webu jsou k dispozici veškeré údaje nezbytné k identifikaci závadné potraviny, zejména název potraviny, výrobce, výrobní šarže, místo prodeje, země původu a další.