Hlavní navigace

Názory k článku Porody doma: Když se žena cítí bezpečně, prospěje i dítěti

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 2. 11. 2009 16:50

    Michal Šebek (neregistrovaný)

    Zdravím a naprostro souhlasím s autorkou. Porody doma jsou v celém světě na denním pořádku, jen u nás se démonizují. Jednak je to dáno strachem českých porodníků o porod mimo nemocnici (většinou z důvodu neznalosti). Na straně druhé jsou zde i finanční hlediska. Co by dělali doktoři a sestry – potažmo veškerý personál – v porodnicích, pokud by se rodičky rozhodly pro porody doma? Byly by bez práce. A to přece nelze dopustit.
    Ale zpět k tématu. Porody doma nejsou pro každou ženu. Jsou vhodné pro ty, jejichž těhotenství probíhá bez problémů a není u nich žádná komplikující nemoc (astma, choroba srdce a další závážná onemocnění). Také není vhodný pro ženy, které nad sebou pochybují a nejsou si v tomhle směru sebou jisté !
    Co se týče porodnictví v nemconicích, také pár řádek. V souvislosti s tím, jak mnozí lékaři argumentují tím, že v nemocnicích je k ruce operační sál a ihned možnost zásahu, to je klam. Ve skutečnosti, pokud u rodiček vyvstane problém, nikde na světě neexistuje možnost, že by se okamžitě tato žena dostala na operační sál v průběhu několika minut. To je nesmysl. Jako zdravotník, kdysi dávno pracující na porodnici mohu s klidným svědomím říct, že než se zaktivuje operační tým, přijde anesteziolog a vše se připraví na urgentní výkon, čas utíká. A nejednou to vše trvá i více jak 15 minut ! Takže kderýkoliv český porodník bude balamutit rodičky slovy, že v porodnicíhc je vše k ruce, mám sice pravdu. Vše je k ruce, ale až když se dítě dostane z dělohy ven ! Ale v případech, kdy je komplikace a je třeba to řešit operativně, není nic ihned ! To je holý fakt, o němž každý zdravotník dobře ví.

  • 3. 11. 2009 12:43

    Host (neregistrovaný)

    Jo, to jste teda fakt strelil kozla. Pokud v nemocnici trva priprava salu i vice jak patnact minut, to abysme radeji ani nepremysleli jak dlouho to bude trvat nez se na nej v pripade potreby dostane domarodka…

  • 3. 11. 2009 21:29

    Colin (neregistrovaný)

    To je dobrá připomínka. Normální by bylo (a v jiných zemích to tak funguje), že porodní asistentka při problémech dá vědět do porodnice a BĚHEM PŘEVOZU domarodky se chystá sál. Logické, ne?

  • 15. 11. 2009 4:08

    Michal Šebek (neregistrovaný)

    Zdravím,
    Nemyslím si, že bych toho kozla střelil. Jen jsem vykalkuloval čas, který je zkrátka potřeba k aktivování celého operačního týmu a všeho kolem toho. Nebo si vážně naivně myslíte, že na operačním sálu vysedává celý tým, oblečený do empírů (operační háb) a s umytými rucemi a takto čeká na rodičku 24 hodin v pohotovosti?
    No, to nemyslíte vážně – doufám?

  • 24. 11. 2009 8:36

    bez přezdívky

    Vazeny pane Sebek,
    toho kozla jste strelil zcela urcite.Sama jsem matkou dvou deti.Moje tehotenstvi byla obe bezproblemova,oba porody do urcite doby probihaly teke bez sebemensich problemu,ale oba byly nakonec ukonceny cisarskym rezem,takze vim, o cem mluvim kdyz reknu, ze nemate pravdu.Nez jsem se nadala byla jsem na sale a predstavoval se mi anesteziolog, ktery mi vysvetloval,co se mnou delaji a proc je podani narkozy odkladano. Vsechny pripravne prace trvaly max. a to hodne prestreluji 5 minut(prvni cisar byl v celkove anestezii, druhy v epiduralni).Kdyz cela gynekologicka operace teto povahy trva cca.30 min.,tak Vami popisovane pripravne prace by zabraly celou jeji polovinu a to se mnou snad budete souhlasit, je opravdu velka blbost.To snad nemyslite vazne?Nikomu neberu moznost volby na to, jak chce rodit, ale nechapu jak vy,jako chlap,ktery nikdy ze sve podstaty nemohl porod fyzicky zazit, zde muzete psat takoveto bludy o porodech a o porodech cisarskym rezem.Byt Vami predem si sve informace radne overim u nejakych maminek,ktere toto prozily nez neco napisu.A pokud mi chcete namitnout, ze komplikace se u porodu ohlasuji dlouho dopredu,tak Vam opet namitnout, ze nemate pravdu.

  • 16. 6. 2010 10:28

    Dandys (neregistrovaný)

    Kecy!!! manželka-komplikace-operční sál-3 min…
    Za celé tři minuty od doby co se zjistilo, že to nepůjde normálně, byl náš syn císařem na světě…
    Takže si ty svoje bludy vykládejte někde jinde.
    Abych nezapoměl-porodnice Bulovka.

  • 11. 11. 2009 11:04

    Blanka (neregistrovaný)

    Žijeme v demokratické společnosti a každá žena by měla mít právo vybrat si, kde chce přivést své dítě na svět. Některé žena si neumí představit, že by rodila bez lékařské pomoci, jiná si zase neumí představit, že by měla rodit v nemocnici. Nejde přece o to, aby všechny ženy začaly rodit doma, ale aby těch pár, které se pro tuto volbu rozhodne se takto mohlo rozhodnout svobodně, bez nedůstojných útoků lékařů a celé společnosti. Osobně jsem byla přítomna porodu doma u mojí sestry v Anglii a nelze slovy popsat jak nádherný zážitek to byl. Anglie je jiná země, daleko vyspělejší ve svých názorech. Nejde vůbec o finanční možnosti a technické vybavení, jde o lidský přístup a určitou vyspělost společnosti, kde my češi ještě hodně pokulháváme. Když člověk pochopí vše co se děje se ženou a dítětem v průběhu porodu nemocničního a porodu doma, tak pochopí, že „normální“ není rodit v nemocnici, nýbrž rodit doma. Stejně jako umírat vždy bylo normální doma, a teď se k tomu opět vracíme. Já jsem obě své děti porodila v nemocnici, jednou jsem musela a jednou se tak rozhodla proto, že jsem na to nebyla připravená ani já, ani partner, ani to naše „doma“, ale velmi bych si přála aby se konečně zlepšilo ovzduší a atmosféra ve společnosti a mezi porodníky a začaly tuto možnost chápat a přijímat.

  • 11. 11. 2009 16:30

    Dáša (neregistrovaný)

    No právě přesně o to jde. Aby bylo respektováno, že jsem se rozhodla tak a beru na sebe zodpovědnost za své jednání. A nepotřebuji čelit útokům ze strany zdravotníků jak ničemu nerozumím, protože oni studovali a já ne.( Co na tom, že já jsem rodila a oni ne. A nejspíš ani nikdy nebudou, v případě mužů :-)) Nemyslím si, že studium je zárukou všeho – myslíte, že lékaři kuřáci nestudovali?

  • 12. 11. 2009 16:23

    Petra P. (neregistrovaný)

    Milé příznivkyně porodů doma, co si takhle nechat odoperovat v rodinném prostředí žlučník nebo si od manžela kleštěmi nechat vytrhnout zub? To budete riskovat pouze vlastní život a ne život dítěte.

    Já sama jsem rodila před dvěma lety v porodnici . zcela neriziková rodička – bezproblémové těhotenství, porod probíhal naprosto předpisově až do posledních několika minut – kdy se dítě začalo dusit a já bezprostředně po porodu silně krvácet. Podtrženo sečteno – rodit doma, jsme mrtví oba.
    Porod v sobě zkrátka vždy nese určitá rizika a rozením doma pravděpodobnost, že se něco nepovede pouze zvyšujete. Porody doma jsou hazard se životem nenarozeného dítěte a ženy, které se kvůli „klidnému prostředí“ (relaxační hudba, svíčky, povlečení)rozhodnou rodit doma, jsou podle mě s prominutím nezodpovědní sobci.

  • 13. 11. 2009 12:06

    Dáša (neregistrovaný)

    Opravdu chcete srovnávat slepé střevo s porodem dítěte? Ono předpisový porod nemusí mít nic polečného s přirozeným porodem – a teď nemyslím hudbu ani svíčky, ale respekt k vlastnímu tělu. Takový oxytocin může „zcela bezproblémový porod“ přehodit úplně na jinou kolej.. a o nic vlastně nejde, jenom se mamince dřív uleví. Jenomže mimčo nemusí být ještě připraveno a pomoc zvenčí prostě neudýchá. To je nejčastější důvod tísně plodu v závěru porodu. (Protržení vaku blan a další nevinné zásahy prostě způsobí, že je potřeba „zachraňovat dítě po komplikaci u porodu“). Je tu jedna zásadní věc, na kterou se dneska mezi tou vší technikou zapomíná: dítě umíme porodit samy. Ono se prostě narodí, i kdyby jsme nechtěly. Porod nezastavíme. I kdyby jsem omdlela tak to děťátko ve mně prostě na věky nezůstane. Ale slepé střevo z nás samo nevyskočí, to jsme se rozhodli uříznout. Nezpochybňuju pomoc lékařů u skutečných komplikací porodů, ale ta se vždycky ohlásí dostatečně dopředu. A víte, kolik lidí umře na silnicích? Že by jsme postavili lékaře na každou křižovatku – co kdyby náhodou? A co kdyby nám rovnou daly nohy do dlahy, kdyby se zlomily ať dobře srůstá? Že potom tu silnici nestihneme přejít a něco nás porazí? To nevadí, však jsou na místě a umí nás zachránit..

  • 13. 11. 2009 22:41

    Petra P. (neregistrovaný)

    Ano, slepé střevo se s porodem srovnávat nedá, protože u podobné operace hrozí statisticky mnohem méně komplikací než u porodu – ne nadarmo se s nadsázkou říká, že slepáka zvládne i „vrátný“ v nemocnici. Kdybych já, jak říkáte „respektovala své tělo“, byla bych mrtvá a mé dítě také. Na poslední chvíli se totiž zamotalo do pupeční šnůry, což je komplikace, s kterou si dula neporadí. A s masivní krevní ztrátou u matky rovněž ne. A rozhodně nešlo o komplikaci která by se, jak říkáte „hlásila dlouho dopředu.“ Ano dítě se umí narodit samo – dřív ho také ženy samy rodily a také byla úmrtnost matek i dětí nesrovnatelně vyšší než je nyní.Opravdu chcete tyto časy vrátit zpět? Žena která rodí doma je sobec, který kvůli „respektu vlastního těla“ ohrožuje život svého dítěte.

  • 16. 11. 2009 12:29

    bez přezdívky

    Zcela s Vami souhlasim mam stejnou zkusenost.Mam 2 deti(kluky jako buky), obe tehotenstvi byla bezproblemova­.Bezproblemove probihaly i porody az do urcite doby a kdyby lekari nezasahli vcas,tak uz tu nejsem ani ja ani moje deti.sice studium neni vse,ale porod doma je opravdu velke riziko a ja osobne bych ho nikdy nepodstoupila.

  • 16. 11. 2009 17:17

    Petra P. (neregistrovaný)

    Děkuji za podporu, asi platí že kdo nezažil nepochopí, mně po vlastní zkušenosti podobné články a vůbec diskuze kolem porodů doma vždycky uvádí do nepříčetnosti. Riziko komplikací je vždy a myslím že žádné ženě nestojí výčitky po případném nepodařeném porodu doma za to.

  • 17. 11. 2009 21:38

    Colin (neregistrovaný)

    A co výčitky po špatně provedeném porodu v porodnici? I tam máte za dítě zodpovědnost a případné následky si s sebou ponesete vy i dítě celý život.
    Ale pokud doma rodit nechcete a jste ochotna důvěřovat lékařům, je to v pořádku, je to vaše volba. Příznivcům domácích porodů jde pouze o to, aby možnost volby měli všichni – tedy i ti, co v porodnici rodit nechtějí.

  • 19. 11. 2009 11:24

    Petra P. (neregistrovaný)

    Ale Coline, zijeme v roce 2009, zeny moznost volby uz leta maji, nikdo je do porodnice nasilim netaha, doma se v Cechach rodi, jen to nastesti neni zadna masova zalezitost. Domarodky se pouze museji smirit s tim, ze se na ne lekari budou pri preventivnich prohlidkach sklebit – kdyz jsou schopne se smirit s faktem, ze jejich diteti hrozi pri porodu doma mnohem vetsi rizika nez v porodnici, tak tenhle „nepatrny diskomfort“ snad zvladnou…
    Proc bych mela mit spatne vycitky po spatne provedenem porodu v nemocnici? Vedela bych, ze jsem byla v rukou odborniku a eliminovala vsechna pripadna rizika. Byla bych mozna nestastna, ale vycitky – proc???

  • 15. 11. 2009 8:59

    Jiří (neregistrovaný)

    Pokud naši lékaři prosazují, aby u nás nebylo možné to, co je možné v jiných evropských zemích, pak asi něco není v pořádku. To mají všechny zahraniční odborníky a zákonodárce za hlupáky? A není to náhodou naopak? To samé u dopravních předpisů odchylných od zahraničí, u zákonů umožňujících tunelování atd. Prostě buďme suverénní a neohlížejme se na zkušenosti vyspělých zemí!

  • 16. 11. 2009 17:28

    Petra P. (neregistrovaný)

    Jenomže my jsme v porodnictví „vyspělá země“, a právě díky tomu že porody doma nejsou samozřejmostí máme jednu z nejnižších kojeneckých úmrtností na světě. Já sama žiji částečně v Německu a všichni lékaři, u kterých jsem s děckem byla, nikdy nezapomněli zdůraznit, že české porodnictví a pediatrie nejměnších dětí má v Německu ten nejlepší zvuk. Až Vám u porodu doma zemře manželka nebo bude mít přidušené dítě doživotní následky, možná na věc změníte názor. Vím o čem mluvím – rodit před dvěma lety doma, jsem mrtvá já i dítě. A nešlo rozhodně o žádné komlikace „hlásící se dlouho dopředu“, kterými se obhájci porodů tak rádi obhajují.

  • 12. 2. 2010 16:10

    iLI (neregistrovaný)

    Ale masíčko, cukříček, kafíčko a mléčné výrobky ti chutnají, viď? Já jen, že i TOHLE ovlivňuje průběh těhotenství a porodu. Dokud lidi nebudou jíst opravdu zdravě (nemyslím tím tu dnešní rádoby zdravou výživou založenou na light výrobcích, ale opravdu stravě bez cukru, mléka, bílé mouky, s minimem živočišných tuků, bez alkoholu atd., založenou na obilovinách, zelenině, luštěninách a sezónním, tedy ne tropickém, ovoci), nemohou se divit všem těm svým „komplikacím“. Tělo má svůj řád – ve všem. Vše si pamatuje, nic nám neodpustí. To, že si nějakou dobu připadáme jakože zdraví, ještě neznamená, že zdraví s dnešní typickou stravou JSME.

    Jinak velmi, velmi pochybuji, že ty a podobní odpůrci a volači polopravd a demagogií na téma porodů jste nedostaly oxytocin, případně kapačku a spol., že jste nerodily na zádech a neměly kolem sebe spoustu lidí (rádoby odborníků). Víš, já jenom, že nejspíš PROTO vám nakonec nastaly ty vaše komplikace. Sice se to zpočátku nezdálo, ale stejně se to nakonec projevilo – nevěřím, že se lékaři nesnaží téměř vždy porod nějak urychlit, a to např. drastickými metodami jako rutinním nástřihem, vyvolávačkami, tlačením na břicho těhule apod. Zajisté tomu tak bylo i u vás – jenže právě tady máte odpověď, proč u vás nakonec nastaly jakékoliv komplikace. Normální zdravé dítě normální zdravé matky se jen tak samo „nepřidusí“, nevzpříčí, nezablokuje. Jedině když ho něco třeba vyruší a cítí, že něco nehraje, že něco není v pořádku – a mít u porodu cizí doktory a brát to jako operaci, a ne posvátný akt zrození, vážně přirozené není. Zamyslete se. Sobci jste v podstatě vy, když nehodláte převzít samy zodpovědnost, a místo toho RISKUJETE v rukách rádoby doktorů, kteří v mnoha případech akorát tak něco podělají. Až budou mít jednou vaše děti nějaké problémy nebo deprese, vzpomeňte si na to, jak jim asi bylo při nepřirozeném porodu a kdo za to asi může.

    Netvrdím, že každá žena má rodit doma, dnešní ufňukané hysterky, které se při obyčejné menstruaci musejí nacpat prášky na bolest (místo aby změnily jídelníček), ať jdou opravdu raději do špitálu, ale ať neodsuzují ženy, které patří mezi mnohem silnější a které nežerou sektě bílým plášťům, že nám mají pomáhat. Pasivně se jim nevkládají do rukou a vědí, že za vše jsou zodpovědné jen a jen ony samy.

    A ještě něco – skoro vše se HLÁSÍ DLOUHO DOPŘEDU, všechny problémy, akorát to moderní lidé většinou ignorují. Nebo nepoznají…

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).