Hlavní navigace

Pět důvodů, proč nakupovat lokální potraviny

20. 8. 2012

Sdílet

 Autor: Copyright © 123RF Stock Photos
Lokální potraviny jsou mantrou všech, kdo se zajímají o kvalitní a dobré jídlo. Cena by neměla být jediné, co rozhoduje o našem nákupu, říká majitel prodejny „s opravdovým jídlem“.

Ačkoliv je běžné, že se můžete setkat s potravinami srovnatelné kvality a někdy i nižší ceny než je u potravin lokálních, neměla by vždy být rozhodující pouze cena, domnívá se David Kukla, zakladatel sítě prodejen lokálních potravin Sklizeno, a předkládá svých pět důvodů, proč nakupovat lokální potraviny.

Nákup lokálních potravin je důležitou ekonomickou a ekologickou volbou, která nás všechny ovlivňuje i v dlouhodobém horizontu. Nákupem od lokálních producentů podporujete totiž nejen svůj žaludek, ale i ekonomiku regionu, ve kterém žijete a pomáháte zachovat jeho přírodní bohatství. „Na prvním místě při výběru potravin stojí samozřejmě kvalita a chuť. Pokud je prostě potravina kvalitativně nevyhovující, tak ji opravdu nezachrání ani to, že ji vypěstoval farmář pár kilometrů od obchodu, a do sortimentu ji vůbec nezařadíme,“ vysvětluje strategii prodejen Sklizeno David Kukla. Dilema ale nastává tehdy, když si můžete vybrat mezi kvalitativně srovnatelnými produkty, z nichž jeden vyrostl za humny a druhý například kdesi v Jižní Americe.

„Věřím, že lokální potraviny v sobě mají více té přidané hodnoty a že jejich kvalita nekončí jen u chuti,“ vysvětluje David Kukla a vyjmenovává, proč jsou podle něj lokální produkty důležité:

1. Podpora vlastního regionu

Nákupem lokálních potravin přímo podporujete ekonomiku vašeho regionu, podporujete místní pěstitele a tím rozvoj místa, kde žijete. Investice do jejich prospěchu se tedy zpětně vrátí i vám v podobě rozvoje prosperity celého regionu, ze kterého můžete zpětně profitovat i vy.

Přečtěte si: Podpora lokálních potravin v řetězcích je žádoucí. Rozhodne spotřebitel

2. Potravina sama

Na pultech farmářských trhů a prodejen nalézáte ovoce a zeleninu, které byly většinou utrženy maximálně den před prodejem a nemůžou tak být ani o chlup čerstvější. Mohou se jim někdy rovnat ty, které jely na pult několik dnů v kamionu a nechávaly se dozrát cestou? V jakém stavu musely být utrženy? To se na jejich chuti zákonitě musí projevit.

3. Přirozenost

Tělo je mnohem lépe připravené na potraviny, které jsou pěstovány v jeho okolí. Je zvyklé na látky, které se v jeho okolí vyskytují a na potravu, kterou konzumuje už celá staletí. Jinak řečeno se svému okolí evolučně přizpůsobilo. Lokální potraviny jsou tedy pro tělo tou nejpřirozenější, a tedy zdravou cestou stravování.

K tématu: Co je na farmářských prodejnách tak extra?

4. Ochrana okolní přírody

Jenom to, že budou lokální pěstitelé úspěšní, je udrží na jejich polích a pastvinách a mohou tak zajistit, že se charakter krajiny nezmění. Jenom tak se z polí nestanou zastavěné plochy a lesy zůstanou na svých místech. „Nákupem lokální produktů si vlastně kupujete svůj výhled, kupujete si krajinu, kterou máte rádi a kterou chcete ukázat svým dětem,“ shrnuje argument David Kukla.

Přečtěte si: Váš farmář má jméno

5. Uhlíková stopa

To je další strašák dneška a výrazně souvisí i s tímto tématem. Možná v obchodě narazíte na kvalitní maso z argentinského býčka a bude i o něco levnější než srovnatelné maso z českých chovů. Ale jenom při jeho transportu z Jižní Ameriky k nám ale bylo spáleno násobně více ropy, než bylo nutné. Lokální produkce je energeticky výrazně úspornější, a v tomto ohledu tedy výrazně ekologičtější.

„Ve Sklizeno se orientujeme na lokální potraviny. Nebereme to ale jako nějaké dogma, pořád u nás hlavní roli hraje kvalita suroviny. Po roce fungování už jsme si ale ověřili, že lokálnost a kvalita jde naštěstí poměrně často ruku v ruce, a my tak můžeme nabízet to, co je chutné a podle nás i správné,“ uzavírá David Kukla téma prospěšnosti lokální produkce.

Čtěte dále: Pes versus džíp – kdo škodí víc?


Zdroj: Sklizeno

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).