Penny prodává „nehezkou“ zeleninu. Nevyhodí se a zákazník ušetří

Autor: Penny.cz

Prodejny Penny Marketu začaly prodávat zeleninu, která by jinak neměla v maloobchodě šanci. Má být o nejméně deset procent levnější. Děkujeme, píší zákazníci. Jiní reptají.

V prodejnách Penny Marketu najdete od pondělí 15. srpna zeleninu nestandardních tvarů a velikostí. Penny nazývá toto zboží „neobyčejné kousky“.

„Naším hlavním cílem je snížení plýtvání potravinami a zároveň pomoc českým farmářům s výpěstky, které nesplňují aktuálně nastavená estetická kritéria,“ uvádí Penny. Všelijak křivé a jinak nehezké plody se totiž běžně v lepším případě zpracují, v horším vyhodí. „V ideálním případě se taková zelenina prodává do dalších zpracovatelských závodů, kde například z brambor vyrábějí bramborové lupínky nebo z mrkví lisují mrkvové šťávy. Podle našich informací od zemědělců je přeprodej takové zeleniny do podobných závodů v ČR problém, protože jich zde už mnoho nefunguje,“ řekl pro server Vitalia.cz Adam Podhola z iniciativy Zachraň jídlo, která se věnuje problematice plýtvání jídlem.

Nikdo nechce nestandardní plody?

Podle agrárního analytika Petra Havla sice obchodní řetězce plýtvají potravinami ze všech nejméně, s prodejem nestandardního ovoce a zeleniny je ale potíž z několika důvodů. Dodavatelé i prodejci si jednak stěžují na předpisy Evropské unie, které zakazují prodávat v tržní síti ovoce a zeleninu nesplňující určité parametry, proto je například problém prodávat příliš malá jablka.

Druhá věc je fakt, že lidé si raději koupí hezké plody, a obchodníci jim proto dávají přednost. Platí to nejen pro české ovoce a zeleninu, na které se nyní zaměřuje akce Penny Marketu, ale třeba i pro exotické banány. Podle zkušeností obchodníků je nedokonale žlutý banán neprodejný, ale neprodá se ani jednotlivý banán, zájem je jen o dokonalé trsy.

Krásnou kampaň za „ošklivou“ zeleninu spustil předloni s velkým úspěchem francouzský řetězec Intermarché. Nevzhledná zelenina se stala pravidelnou součástí sortimentu nabízeného s třicetiprocentní slevou. Adam Podhola z iniciativy Zachraň jídlo tehdy v souvislosti s francouzskou kampaní komentoval: „V současné chvíli zákazníci při návštěvě supermarketu nemají na výběr, a proto jim nezbývá, než si zakoupit vizuálně dokonalou zeleninu. Jeden průzkum ve Velké Británii prokázal, že čtyři z pěti Britů by si rádi podobnou zeleninu zakoupili. Myslím si, že by to v ČR dopadlo obdobně.“

Děkujeme, píší zákazníci. Jiní reptají

Penny Market má zatím na svoji akci převážně pozitivní odkazy, ale na hodnocení je ještě brzy. Zákazníci oceňují, že se v sortimentu ovoce a zeleniny rozmanitých tvarů jedná výhradně o zboží od českých zemědělců, navíc je k mání za zvýhodněnou cenu. „Cena bude nižší minimálně o deset procent ve srovnání s esteticky odpovídajícími produkty, které i nadále zůstanou v sortimentu našich prodejen,“ uvádí Penny Market. Jak nicméně upozorňují diskutující, například na profilu na Facebooku Zachraň jídlo, stane se, že vedle „neobyčejných kousků“ je to samé „pěkné“ zboží v akci – a tudíž za stejnou cenu jako to „nepovedené“. Je pak otázka, jak dopadne rozhodování a kde je motivace koupit si nevzhlednou bramboru. Jiným zákazníkům se zase zdá, že „nepěkná“ zelenina je moc pěkná… Je pravda, že ve srovnání s francouzskými (najdete v galerii) nevypadá nijak zle.

Akce by se měla týkat všech prodejen Penny Marketu a převážná reakce zákazníků, alespoň na sociálních sítích, je pozitivní: Díky, konečně budeme jíst normální potraviny! Zvítězil selský rozum, píší. Ještě se uvidí, kolik zákazníků bude tyto „neobyčejné kousky“ skutečně kupovat.

„Prodej ovoce a zeleniny nestandardních tvarů začal v pondělí, v tuto chvíli je ještě příliš brzy hodnotit reakce zákazníků, nicméně doufáme, že budou jen pozitivní,“ řekla nám Zlata Ulrichová, vedoucí marketingu společnosti Penny Market. „Vzhledem k tomu, že sortiment ovoce a zeleniny nakupují tři čtvrtiny Čechů právě v supermarketech, chceme tímto krokem především zdůraznit kvalitu produktů a také fakt, že jejich rozmanité tvary rozhodně nemají vliv na jejich chuť či kvalitu. Naším hlavním cílem je snížení plýtvání potravinami a zároveň pomoc českým farmářům s výpěstky, které nesplňují aktuálně nastavená estetická kritéria,“ shrnuje manažerka s tím, že i na dodávkách nestandardního ovoce a zeleniny Penny spolupracuje se svými dlouhodobými dodavateli. Aktuální nabídka exkluzivně od českých farmářů zahrnuje momentálně mrkev, cibuli, okurku, brambory a bílou papriku. Jablka budou dle informací Penny Marketu dostupná v průběhu září.

1 názor Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 9. 2016 14:02