Pasterizace, stabilizátory a ostatní pochutiny v pivu – můžeme si za to sami?

Autor: Copyright © 123RF Stock Photos

Co nejrychleji vyrobit tak, aby to vydrželo co nejdéle. U piva je to podobné jako u jiných nápojů nebo potravin – drtivá většina je ošetřena k dlouhé trvanlivosti. Pijeme mrtvé pivo.

K tématu tohoto článku směřuji už delší dobu, jelikož neustále studuji etikety nejen piv, ale i ostatních nápojů, případně pokrmů. Proč musí být drtivá většina výrobků pasterizována, případně ošetřena jinak, aby vydržela měsíce až roky? Jak se to tak stalo?

Odpověď není samozřejmě vůbec jednoduchá, chtěl bych tímto článkem poskytnout další z názorů a náhledů na tuto problematiku.

Nerad bych zde rozebíral pasterizaci samotnou, proto předpokládejme, že se jedná o jakési zahřátí již hotového výrobku na určitou teplotu po určitou dobu. Druhů pasterizace je hned několik a nemělo by smysl je zde podrobně rozebírat. Jmenujme několik důvodů, proč se pasterizuje:

  • důraz na zdravotní nezávadnost, chuťovou stabilitu, prodlouženou trvanlivost,
  • naléhání zákazníků na to, aby měli všechny výrobky z celého světa ve svém oblíbeném supermarketu prakticky po celý rok (Kde je to kouzlo specializovaných obchodů? Já sám když dělám nákup, obejdu hned několik obchodů, stojí to čas, ale výsledek je nepopsatelný),
  • tlak vedení firmy na větší zisky,
  • snaha exportovat,
  • a samozřejmě další důvody, pro nás v tuto chvíli nepotřebné.

Z výše uvedeného vyvstává otázka, zda by na vině nebyly třeba ony zmiňované supermarkety a jejich touha po co největších tržbách bez ohledu na kvalitu a zákazníka. Ponechejme tedy nyní stranou firmy a zákazníky, i když samozřejmě vše je dáno společností, ve které žijeme.

Piva jako v bavlnce – v chladu

Narážím tu na jednu prostou skutečnost, kdy jsem měl možnost během půlročního pobytu v USA zjistit lehce odlišný přístup supermarketů k pivům. Jak je u nás zvykem mít plné regály, přepravky, vše samozřejmě v neúprosném vedru a o tom, kde je sklad a v jakých podmínkách jsou přepravky s pivem, vůbec mluvit nechci. V USA to berou trošku jinak. Vše vysvětluje následující fotografie z řetězce Safeway (něco jako Billa u nás):


Autor: Don Osborn / převzato z: pivnirecenze.cz

Piva v chlazeném regálu, realita amerického supermarketu

Jak vidíte, je to klasický chlazený regál, kde u nás máme běžně mléčné výrobky. Co se nestalo, tady máme desítky pivních výrobců. Vše chlazené.

Za velkou louží mají ještě tzv. Liquor Store obchody, kde se prodává pouze alkohol, čili i vína a tvrdý alkohol, nicméně v těchto obchodech mívají chladicích lednic desítky, takže se jedná o takové mnohem lepší pivotéky, než jak je známe u nás.

Položme si otázku – je potřeba piva v těchto chladicích regálech pasterizovat či jinak upravovat, když jsou vždy v chladném prostředí? Odpověď zní samozřejmě – ne, není. Co k tomu stačí? Další chladicí regál v každém supermarketu a konzumace čerstvého piva. Jsme národ pivařů? Respektive si to o sobě aspoň neustále myslíme a říkáme? Ano.

Vadí vám pasterizace?

Kde je tedy problém? Hodně asi v tom, že je nám to jedno, hlavně aby to bylo levné a bylo toho hodně, že ano.

Samozřejmě by to byly náklady pro supermarket, taky jsou piva v těchto regálech vždy o něco dražší než válející se plechovky rýžové sodovky s názvem Bud Light a Miller Light na paletách uprostřed marketu.

Kdo by si ale nepřiplatil pár korun za čerstvé pivo v dobré kondici. Chceme živé pivo, nebo mrtvé? Chceme ho ještě jednou převařené? Chceme přijít o všechny důležité látky v něm obsažené a o tu skvělou chuť, které živé pivo má? Pokud ano, nedělejme nic. Pokud ne, zkusme se zamyslet a něco pro to udělat, když budeme jen mlčet a stěžovat si, ničeho nikdy nedosáhneme.

21 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 7. 2012 21:58