Pan Cuketka: Nový Scuk mapuje jen dobroty

Autor: Scuk.cz

Kolem české gastronomie není vše tak černé, jak se někdy zdá. Když víte, kde hledat to dobré, můžete jíst kvalitně od rána do noci. Aby to bylo snazší, scukly se dobroty na jednom místě.

Jak je něco fuj, zkažené nebo prošlé, stává se z toho magnet na lidi, kteří rádi hartusí nad současnou (možná) neutěšenou situací v české gastronomii. Ať už je tím myšlena večerka na rohu nebo finest pub v samém centru města. Jenže ono není všechno jen černé. I u nás máme podniky, farmáře i zapálené srdcaře, kteří umí. Dobroty po české republice mapují gurmáni, kteří se o své poznatky dělí na webu Scuk.cz. Ten má pod svým patronátem jeho zakladatel a známý kulinářský guru Martin Kuciel, alias pan Cuketka. O čem tento web je a proč by si ho mezi oblíbené měl zařadit každý gurmán? Nejen o tom jsme si s panem Cuketkou povídali.

Co je to Scuk a jak dlouho funguje?

Scuk je průvodcem za dobrým jídlem, který vám ukáže místa, kde se dobře najíte a napijete. S pomocí našich recenzentů mapujeme dobroty po celé České republice. Na Scuku se sdružují lidé, kteří vyznávají podobný pohled na gastronomii a nebojí se o své gastronomické zážitky podělit. Nejsme založeni na placených inspektorech ani na sbírání veřejného hodnocení, recenze na konkrétní podniky k nám nemůže napsat úplně každý. Ono nechat lidi volně vyjadřovat o obchodnících určitě není dobře. Ze zkušenosti víme, že je to zneužívané z obou stran – jak ze strany obchodníků, kteří tak chtějí ublížit konkurenci, tak ze stran zákazníků.

Kdo má tedy možnost psát u vás recenze?

Takový člověk musí mít základní vkus v jídle a musí toho mít hodně najedeno a napito. Chceme primárně lidi, kteří mají „najedenou“ Prahu, cestují do regionů, ale i za jídlem za hranice. Abyste se stali recenzenty na Scuku, stačí se u nás zaregistrovat a začít přidávat své návštěvy u jednotlivých restaurací. Po nějaké době vám zašleme dotazník, ve kterém si vás proklepneme – podíváme se na to, kolik už máte najedeno a jak je rozvinutý váš gastronomický přehled. Nakonec vás požádáme o zaslání recenze na ukázku. Klademe důraz na to, aby potenciální recenzent byl schopen předat zážitek někomu druhému, z textu už poznáme, jestli dokáže zpracovat své emoce a přetavit je ve smysluplné doporučení. Píše nám mnoho lidí, ale tím hustým sítem projde jen deset až patnáct procent lidí. Aktuálně máme sto padesát recenzentů, těch aktivních zhruba čtyřicet. 

Nechci psát recenzi, jen zhodnotit restauraci, kterou jsem navštívila. Mohu?

Samozřejmě ne každý má ambice psát recenze, přesto mu dáváme možnost se například k dobré restauraci vyjádřit. Stačí se u nás zaregistrovat, najít si daný podnik a přidat k němu tzv. návštěvu – poslat zamračeného či veselého smajlíka. Takto získáme obrázek jednak od našich recenzentů, ale i od samotných návštěvníků. Když se na takový podnik podíváte, rázem se dozvíte, jestli je oblíbený jen u protřelých recenzentů nebo i u široké veřejnosti. Jen za leden jsme obdrželi celkem 20 000 aktivit (hodnocení pomocí smajlíků), přesto můžeme říct, že se žebříčky recenzentů a návštěvníků příliš neliší.

Nějaké negativní ohlasy byly?

Trochu jsem se bál, že si nám lidé budou stěžovat, jak to kde nebylo dobré, ale musím říct, že jsou spíš pozitivně naladění. Z těch dvaceti tisíc aktivit bylo jen pět až deset procent nespokojených smajlíků. Je to také dáno tím, že návštěvníci Scuku chodí do restaurací, které doporučujeme, ale i tím, že navštěvují místa, která už znají a mají je rádi.

Pro naše recenzenty máme závazný poměrně podrobný kodex, podle kterého píšou. Například nerecenzujeme úplně nové podniky, dáváme jim čas na rozjezd a striktně to dodržujeme. Nechceme restaurace poškozovat, do jisté míry se je snažíme i chránit. Podniky, které nemají dobré hodnocení, schováme, ty dobré se naopak snažíme dávat dopředu. Věříme, že má smysl doporučovat místa, kam stojí za to vyrazit, ne vysvětlovat, proč někam nejít.

Kolik Scuk sdružuje restaurací? Mapujete i nově vznikající?

Scuk sdružuje 1500 různých podniků a prodejen, které doporučujeme. Další stovky máme v merku, ale zatím nejsou zrecenzované. Co se nových podniků týče, zde hodně sázíme na vlastní informační zdroje, ale především na síť našich fanoušků, kteří sledují velmi pečlivě gastronomickou scénu a dávají nám o novinkách vědět. Mnohdy máme informace z první ruky. Neexistuje žádný registrační proces, kde by se restaurace samy do Scuku hlásily. Dostat se na Scuk prostě nemůže každý.

Přestěhovala jsem se, ztratila jsem kontakt s farmářským trhem, mohu na Scuku dohledat například kvalitního zelináře podle zadání lokality, ve které bydlím?

Máme tzv. kulinární mapu, která na základě GPS lokace umí zjistit, kde jste. Následně vám ukáže podniky ve vašem okolí, které jsme na Scuku nasbírali a naši recenzenti hodnotili. Během chvíle tedy získáte základní informace o tom, kde dobře nakoupit, kam dojít k řezníkovi, zelináři, kde je dobrá restaurace. Snažíme se pokrýt všechny kategorie, ovšem některých je skutečně málo, např. dobrých pekáren a cukráren je i v Praze poskrovnu. 

Proč bych měla mít jako gurmán tento web v hledáčku?

Jsme jedineční v kvalitě poskytovaných dat. Naši recenzenti hodně jezdí za hranice, mají v hlavě měřítko, které je v cizině, a snaží se ho přenášet k nám. My jsme tady pořád pět, deset let pozadu. Je velmi vzácné mít takovou komunitu nadaných lidí, kteří se nebojí o své zkušenosti a znalosti podělit. Neznám web, který by nám byl konkurencí, co se týče novinek a tipů, které se teprve chystají. Mnohdy si takové informace zjistíme sami.

Co lidem na restauracích nejvíc vadí?

To je jednoduché, když neumí vařit. Třeba tady v Praze je spousta podniků, které jsou přehodnocené. V cizině byste za stejný obnos dostali super jídlo, u nás dostanete podprůměrný blaf. Poměr ceny a kvality jsou určitě nejsilnějšími faktory.

Která je nejhůře hodnocená restaurace či obchod?

Tím, že se nesnažíme za každou cenu zmapovat každý podnik a naši recenzenti nechodí do podniků, o kterých ví, že jsou špatné, tak se takovou statistku snažíme nevést. Zaměřujeme se hlavně na ty dobré restaurace. Pokud na Scuku nějakou restauraci nenajdete, je to takový varovný signál. Už bych přemýšlel, proč to tak je… Máme totiž zmapovánu většinu exponovaných míst.

Liší se top deset podniků podle Scuku od osobního žebříčku pana Cuketky?

Ani moc ne, nicméně na Scuku se snažíme lidem nenutit zatuchlé absolutní žebříčky a spíš je pošťouchnout k tomu, ať si najdou svoje vlastní místa, kde je jim dobře. Sám to mám podobně a moje soukromá Top 10 se nemusí líbit každému.

Top 10 oblíbených podniků podle pana Cuketky
  1. Čestr
  2. Na Kopci
  3. The Real Meat Society
  4. EMA Espresso Bar
  5. Sansho
  6. La Degustation Bohême Bourgeoise
  7. Farmářské trhy Náplavka
  8. Tea Mountain
  9. Holešovická tržnice a prodejní hala 22
  10. Kastrol

Před krátkým časem jste změnili tvář Scuku, co zde najdeme nového?

My jsme úplně zahodili staré rozhraní, Scuk je nyní velmi jednoduchý, funguje na tabletu i v mobilním telefonu a je teď hlavně o lidech, kteří nám ten obsah tvoří. A otevřeli jsme se veřejnosti. Každý teď může přijít a založit si svůj profil a přidat se k nám. Může zde začít označovat oblíbené podniky a po čase třeba začít psát recenze. My teď vidíme, že nový Scuk je návykový, pokud si ho uživatelé oblíbí, už ho nedávají z ruky. Pro nás je teď prioritou posbírat všechny lidi, kteří mají k jídlu vztah a mají k němu co říct. Přáli bychom si je všechny poznat a chtěli bychom, aby se znali navzájem. Před pár dny jsme oslavili první tisícovku nových uživatelů.

Čtěte dále: Roman Vaněk: Musíme si uvědomit, že hospoda není kostelíček
4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 14. 2. 2014 12:30