Nejlepší polévky jsou ty domácí, uznávají manažeři Maggi

Přestože ve velkém prodávají dehydratované polévky, za tu nej považují pravou domácí. V Maggi nechtějí nahrazovat domácí vaření, jen nabízejí alternativu. Co v té alternativě je a kde se vyrábí?

V letních dnech více než kdy jindy oceníme jídla, která jsou svěží, jednoduchá a lehká. A to jak na konzumaci, tak na přípravu. Není se tak co divit, že výrobci dehydratovaných polévek a polotovarů mají aktuálně žně. Přesto si na nás manažeři jednoho z největších výrobců dehydratovaných polévek, společnosti Maggi, udělali čas, aby nám řekli, co do svých polévek přidávají, z čeho se vyrábějí knedlíčky a jaká je ta nejprodávanější polévka na českém trhu. Karel Budík, manažer značky Maggi, vyprávěl o historii polévek v sáčku a Magda Fišerová, specialistka na výživu společnosti Nestlé, pod níž Maggi spadá, objasnila, proč se nevzdávají palmového tuku.

Kdy se začala psát historie značky Maggi? Proč se začaly vyrábět dehydratované polévky?

Karel Budík: První dehydratovaná polévka, kterou vymyslel na konci devatenáctého století švýcarský mlynář Julius Maggi, byla odpovědí na rychlou industrializaci. Tehdy bylo maso drahé a počet dělníků, které bylo třeba rychle nasytit, byl obrovský. Řešením byla luštěninová mouka svařená s vodou tvořící výživné jídlo, které bylo i bez masa plné bílkovin. Navíc byla levná. Rok nebo dva po založení svého podniku už měl pan Maggi na trhu několik desítek druhů podobných dehydratovaných polévek.

Co všechno dnes patří do portfolia značky Maggi?

Karel Budík: Máme klasické polévky, které jsou přímým následníkem těch původních, hrníčkové polévky a nově i Dobré polévky Maggi, které jsou vyrobené jenom ze základních surovin. V nabídce máme dále bujóny, tekutá koření, instantní omáčky, které stačí jen doplnit vodou a ohřát, hotová jídla, těstoviny, koření, grilovací kořenicí směsi, marinády a poměrně nově máme v nabídce tzv. unikátní koncept „Papyrus“ – jedná se o výrobek Maggi Šťavnatý steak, který obsahuje pečicí papír s kořením, do nějž vložíte maso a opékáte na pánvi. Bez zbytečného množství oleje.

Popište nám ty nové polévky, jeden sáček stojí čtyřicet korun, to není zrovna málo, co v něm je?

Karel Budík: Jenom samé dobré suroviny. Tyto čtyři polévky vybočují nejen chutí, ale i cenou, to kvůli nadstandardní kvalitě a bohatosti ingrediencí, i tak ale věřím, že si své zákazníky najdou. Spousta lidí dnes ocení rychlost přípravy, chuť a plnost ingrediencí. Z ochutnávek máme zatím samé pozitivní ohlasy, ten kdo ochutnal, ten i koupil.

Naším cílem rozhodně není substituovat domácí polévky, nejlepší polévka je ta, kterou si uvaříte doma. Ale jsou okamžiky, kdy nemáte na vaření čas nebo chuť, a tehdy vám mohou přijít vhod naše polévky. Domácí vaření Nestlé rozhodně podporuje.

Jak moc se změnila výrobní technologie produktů, které už řadu let vyrábíte, např. tekuté koření Maggi? Je rozdíl mezi tím z padesátých let a tím dnešním?

Magda Fišerová: Podstata produktu Maggi tekuté koření se za sto třicet let od svého vzniku prakticky nezměnila. Co se změnilo, je způsob výroby. Neustále inovujeme naše technologie, aby naše výrobky byly nejen bezpečné, ale také šetrné k životnímu prostředí. Typickou chuť tekutého koření jsme v letošním roce ještě podpořili extraktem z libečku.

Z čeho se vlastně tekuté dochucovadlo Maggi vyrábí?

Karel Budík: Libeček bývá označován jako bylinka Maggi, extrakt z libečku je jednou ze složek, která pomáhá dát Maggi tekutému koření jeho typickou chuť. Další složky tvoří pitná voda, sůl, glutamát, vinný ocet, kvasniční extrakt.

Kdy máte největší sezónu?

Karel Budík: U polévek máme sezónu jednoznačně teď v létě, stejně je tomu u grilovacího koření, celoročně se pak dobře prodávají bujóny, ročně se jich celosvětově prodá šest set pět milionů kostek.

A co se prodává vůbec nejvíc?

Karel Budík: Tím nejprodávanějším produktem v Česku je Maggi tekuté koření.

Společnost Nestlé, pod kterou Maggi spadá, začala ve všech svých výrobcích revidovat problematické transmastné kyseliny, které patří mezi rizikové složky ve výživě, protože mimo jiné zvyšují hladiny celkového cholesterolu. Do konce roku je chcete z výrobků zcela vyřadit, kde je tedy ještě najdeme?

Magda Fišerová: Dříve se obsah těchto látek všeobecně neřešil, v mnoha různých výrobcích, nejen těch našich, se používaly částečně ztužené tuky, které obsahují vysoký obsah transmastných kyselin – TFA vznikajících při částečné hydrogenaci (ztužování) olejů. Byly proto nahrazeny jinými tuky. V kulinářských výrobcích používáme např. plně hydrogenovaný slunečnicový olej, který obsahuje přirozené, absolutně minimální množství transmastných kyselin. Technologicky jde o nulu.

Ve vašem bujónu jsem ale našla částečně ztužený palmový tuk…

Magda Fišerová: Receptury měníme a částečně ztužené tuky z nich odstraňujeme. Na trhu ale ještě mohou být výrobky, které částečně ztužený tuk obsahují. Jde o starší receptury, které postupně z trhu vymizí.

Co se týče palmového tuku, zaznamenali jste nějaké „ataky“ nakupujících?

Karel Budík: Vlna mediální i spotřebitelské komunikace se zvedla. V některých výrobcích se nám ho podařilo nahradit, ale někde má opravdu nezastupitelné místo. Navíc je z výživového hlediska naprosto v pořádku, problém je spíše v získávání palmového oleje. Tady proto jdeme cestou stoprocentní udržitelnosti získávání palmového oleje, nestačí nám pouze certifikace RSPO. Nestlé má ještě další tři kritéria, která musí být na plantážích splněna.

V loňském roce jsme takto nakoupili čtyřicet sedm procent objemu celosvětově. Jen pro představu, celosvětově se vyprodukuje přes šedesát milionů tun palmového oleje, my z tohoto množství odebíráme jedno procento.

Palmový olej je pro řadu lidí stále poměrně žhavé téma, co je při nákupu ještě ovlivňuje? Jak moc se změnilo nákupní chování spotřebitelů?

Karel Budík: Z dnešní perspektivy lidé mnohem více hledí na složení, proto toto přání respektujeme a naplňujeme s novými polévkami. Celkově cítíme návrat k lokálním značkám, k tomu, co je retro, originální, kdy se zákazníci rádi vrací ke kořenům. Dobře je to vidět zejména na prodejích z portfolia Nestlé u Margotky nebo Lentilek.

Když jste zmiňovali polévky, která je ta vůbec nejprodávanější?

Karel Budík: Na Slovensku, kde se všechny dehydratované polévky od Maggi vyrábí, je tou nejoblíbenější a nejčastěji nakupovanou polévkou Francouzská, kterou vymyslela naše zaměstnankyně. U nás je to jednoznačně knedlíčková. Maggi bylo vlastně prvním výrobcem, který na trh knedlíčkové polévky přinesl.

Co do knedlíčků přijde, že jim Češi nemohou odolat?

Karel Budík: V případě Dobré knedlíčkové s nudlemi jde o padesát tři procent masa, které si sami zpracováváme, vaříme, usušíme. Do knedlíčků dále přidáme mouku, koření, sušenou cibuli a česnek, hovězí tuk, sůl a vajíčka. Chceme, aby ingredience, které používáme, byly zákazníkovi důvěrně známé, aby v našich polévkách našel to, co by našel i u sebe v kuchyni. Ne vždy to jde, ale snažíme se tomu co nejvíce přiblížit. 

Pokud se bavíme o polévkách, jde vlastně jen o sušení kvalitních surovin a jejich smíchání. Rajčata v březnu nejsou chuťově moc dobrá, proto je nakoupíme a sušíme v době jejich největší zralosti. Nejsou jako čerstvě utržená, ale protože k sušení používáme lyofilizaci – sušení mrazem, zachovají si všechny chuťové silice, což je na výsledku hodně znát.

Kde nakupujete tyto suroviny?

Karel Budík: Protože je náš závod na Slovensku v Prievidzi, suroviny nakupujeme z části od slovenských dodavatelů. A jelikož klademe velký důraz na konzistenci kvality, každé ráno tam probíhá tzv. uvolňování surovin do výroby. Kolem desáté hodiny se sejdou vyškolení kolegové, kteří hodnotí asi padesát vzorků přijatých od dodavatelů a porovnávají je s tzv. ideálním vzorkem dané suroviny. Pokud se jim něco nezdá, daná surovina není vpuštěna do výroby.

Sledujete trendy ve výživě, řídíte se podle nich?

Karel Budík: Než abychom reagovali na nějaké trendy, my se spíš snažíme být tím, kdo změny v trendech iniciuje. Na každém závodě máme vývojová centra a naše research centra se zase zabývají výzkumem v oblasti výživy. Sem investujeme hodně času, finančních prostředků a úsilí. Nereagujeme na něco, co se děje, my se ptáme lidí, co chtějí, co očekávají, co jim chutná. Chceme na trh přivést to, co oni sami teď chtějí. Vznikaly tak i naše nové polévky. Jsou za nimi hodiny a hodiny rozhovorů se zákazníky, kteří je ochutnávali, hodnotili jejich chuť, konzistenci, složení, obal… Ladili jsme polévky podle jejich chuti.

Galerie: Instantní polévky jako na obrázku?

Karel Budík

manažer značky Maggi

autor novinky Dobrá polévka

www.maggi.cz


Magda Fišerová

specialistka na výživu společnosti Nestlé Česko

www.nestle.cz

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 9. 2016 18:26