Jak vyzrát na nejčastější letní úrazy?

Autor: Isifa.cz

Přeceňování vlastních sil se nám při letních štrapácích může pěkně vymstít. Netrénované nohy se zvrtnou, ani nemrknete. Jak si můžete pomoci v domácích podmínkách?

Kromě zážitků si z prázdninových výletů mnohdy přinášíme i nějaké to drobné zranění. Často díky tomu, že podceníme vhodné vybavení nebo vlastní síly. Jeden krok a na bolest je zaděláno. Co dělat, když se z výletu nevrátíte příjemně unavení, ale s nepříjemně pochroumaným kotníkem? Poradí nám lékařka Jana Kadlecová.

Horská služba má plné ruce práce nejen v zimě, léto je obdobím adrenalinových sportů a záchranáře ani teď žádný oddech nečeká. V letošním létě zaznamenali dokonce nejvíce práce za dva roky, přibývá závažných dětských úrazů i zraněných cyklistů. Horská služba zasahuje nejčastěji při zranění horních a dolních končetin, ale také hlavy. Konkrétně se podle statistiky jedná především o poranění kloubů, zlomeniny a zhmožděniny.

Kotník dostává zabrat nejvíc

Pěší turisté zaměstnávají horskou službu minimálně, přesto si řada bolavých kloubů a podvrtnutých kotníků vyžádá domácí léčení. Podvrtnutý kotník patří podle průzkumu mezi druhý nejčastější úraz hned po tržných ránách a odřeninách. I méně závažná zranění však v horách nepodceňujte. Než se dostanete k definitivnímu ošetření, čeká vás často delší transport, zvažte tedy dopředu své síly a možnosti. Pokud zaznamenáte příznaky v podobě bolesti či otoku, je během túry nejprve třeba uvolnit tkaničky, botu však nesundávejte. Pomocí obinadla zajistěte stabilizaci a tepelný komfort.

Čtěte také: I podvrtnutí kotníku se dá rychle vyléčit, když víte, jak na to

Kotník, kde vazy spojují kosti končetiny s kostmi nártu a chodidla, je náchylný k výronu, vyvrtnutí, natažení či přetažení. Podvrtnutí kotníku může způsobit špatné došlápnutí také při běžné chůzi, scházení ze schodů nebo při výletu do hor. Horská turistika si vyžaduje vyšší obuv, která zajistí dostatečné zpevnění a stabilitu kotníku.

Zásady domácího léčení PRICE

  • Protection (ochrana) 
  • Rest (klid)
  • Ice (ledování)
  • Compression (komprese)
  • Elevation (vyvýšení)

Záleží však na míře poranění, pokud jsou bolesti silné a otok neustupuje, je potřeba navštívit lékaře. Pouze při méně závažných poraněních je možné zahájit samoléčbu. 

Kotník vyžaduje masáž a chlazení

Nejdůležitější je pro poraněný kotník klid. Zima a teplo patří mezi vítané pomocníky. „Ledování alespoň třikrát denně zmírní otok, někdo vyhledá také vyhřívání na sluníčku. Stažení elastickým obvazem a vyvýšení kotníku slouží ke zmírnění tvorby otoku.  Na urychlení rekonvalescence je možné použít různé typy emulzí a mastí, například výrobky na bázi mentolu a přírodních bylin, vhodné jsou praktické gely řady Relaxel od Alpy nebo mentolový gel Therapeutic,“ radí Jana Kadlecová. K prokrvení a prohřátí můžete využít také různé masážní přípravky.

Letních TOP 5 úrazů

Typ úrazu Podílové zastoupení
Tržné rány a odřeniny 18%
Podvrtnutý kotník 10%
Pohmoždění dolní končetiny 9%
Pohmoždění horní končetiny 9%
Vymknuté klouby horní končetiny 8%

Zdroj: ČSOB Pojišťovna

Nepřepískněte to

Nejen na horách, ale i v tělocvičně mohou naše klouby a svaly dostat pořádně zabrat. I přes motivaci a snahu být fit a dostat se do kondice, bychom měli respektovat naše tělo a rozumně zvážit své možnosti. Pokud dáte tělu zabrat víc, než je zdrávo, máte za sebou náročný výstup či dlouhou túru a zátěž je vyšší než jakou je tělo schopno regenerovat, může dojít k přetrénování a přetížení svalů. Potrápit vás mohou také bolesti kloubů. V případě, že se ráno vzbudíte a bolí vás celé tělo, je to jasné – při nepřiměřeném tréninku vznikly ve svalové tkáni mikroskopické trhlinky, které se projevují bolestivostí.

Čtěte dále: I oteklým kotníkům pomůže lymfatická masáž. Ale není pro každého

Strečink jako první krok

Abychom se vyhnuli zraněním a přetaženým svalům, je potřeba tělo dostatečně zahřát a procvičit. „Strečink má za úkol šetrně připravit svalstvo, oběhový i dýchací aparát na zvýšenou zátěž nebo v podobě ranního protažení připravit tělo na jeho každodenní fungování,“ doporučuje Jana Kadlecová. Při strečinku bychom měli postupovat od jednodušších cviků k těm náročnějším, lehký klus po dobu minimálně deset minut by měl svaly dostatečně připravit k fyzické námaze. Také po zátěži je potřeba věnovat několik minut protažení a uvolnění svalů.

Čtěte také: Štíhlé nohy? Začněte s posilováním vnitřních stran stehen

I přes bolestivost byste však v této době na cvičení neměli zanevřít a kombinovat cviky určené k uvolnění svalů a cviky určené k jejich posílení. Ať se jedná o bolístky z výletu nebo přetížení svalů po námaze, bolest vám nejspíše znepříjemní několik následujících dní. Stejně jako u podvrtnutého kotníku je možné využít obkladů a masáží. „Teplo i v tomto případě působí blahodárně, koupel s přísadami určenými k uvolnění svalů sníží svalový tonus a dostaví se úleva,“ dodává lékařka.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 8. 2012 7:56