Nejčastější cyklistické chyby na začátku sezóny

Jakmile v jarních dnech vysvitne slunce a vzduch se trochu oteplí, cyklista vytahuje z garáže nebo komory kolo a vyráží. Jenže když se pak večer vrací z vyjížďky, ne vždy to bývá s pocitem skvěle stráveného dne. První jarní výjezdy mohou paradoxně přinést problémy.

Kolo ze sklepa vyvez

Většina rekreačních cyklistů přes zimu nejezdí. Na podzim kolo po posledním říjnovém výletu šoupnou do sklepa a šmytec. V dubnu jako když ho tam najdou – pokud jim mezitím sklep někdo nevykradl. S překvapením pak ale během prvního výletu zjišťují, že ta přední pneumatika nějak moc rychle měkne, přehazovačka nehází přesně a vůbec celé kolo vrže…

Před prvními výlety je dobré se na kolo alespoň zběžně podívat. Ideální je samozřejmě prohlídka v cykloservisu, jenže jako na potvoru mají všechny servisy na konci dubna a na začátku května plno a nic vám ze dne na den (či dokonce na počkání) neudělají. Proto rada na příští rok: nejlepší jarní servisní prohlídka je v zimě, v lednu nebo únoru. To v servisu nemají do čeho píchnout a vašemu miláčkovi se budou věnovat o to víc.

Sport-relax-Outdoor (sport)-kolo

Když už se vám nechce do servisu, nebo je plný, nezbývá než si pomoci sám. Před vyjížďkou tedy zkontrolujte, jak jsou na tom pneumatiky, respektive duše. I když je přes zimu nehustíte, neměly by být úplně prázdné, alespoň malý tlak by v nich i po několika měsících měl zbýt. Máte-li ale starší kolo, je možné, že duše uvnitř je už celkovým provozem natolik „unavená“, že po novém nafouknutím uniká příliš rychle. Výměna je pak nutná.

Pokud jste na poslední podzimní vyjížďce jezdili bahnem, vodou a jinými hrůzami, určitě to neprospělo především všem součástkám okolo řetězu. Všechno mazivo se vyplavilo, přes zimu zbytky nečistot na řetězu a v ozubených kolečkách zatuhly. Takže v každém případě na jaře promažte vždy řetěz – provedete to tak, že nejprve odstraníte všechny staré podzimní nečistoty (nejlepší je na to čistička řetězu, ale stačí i pořádně projet řetěz hadrem)  a teprve pak začněte do čistého řetězu kapat nový olej, mazivo. A příště na podzim myslete určitě na to, že kolo je potřeba ke spánku ukládat čisté.

Zkontrolujte také, zda přehazovačka funguje přesně. Pokud ne, přitáhněte kolečkem na zadní části přehazovačky její chod.  V případě hydraulických brzd zkontrolujte dostatek tlaku, brzdy by neměly rozhodně zabírat až dole. U brzd se špalíky koukněte, jestli nejsou špalíky příliš sjeté. Občas se vyplatí pročistit celé bovdeny, tedy ony gumové černé „obaly“, kterými vedou lanka. Jakmile chodí přehazovačka či brzdy podezřele ztuhle, drhnou, pak bude chyba právě uvnitř bovdenů.

Základem bezpečné a příjemné jarní jízdy by prostě měla být prohlídka, zda je kolo dostatečně připravené. A měla by to být prohlídka alespoň den před jízdou, ne ráno, když už máte vyjet. Ušetříte si tím zbytečné nervy a vyvarujete se nepříjemných situací, které by vás na vyjížďce mohly potkat.

Počasí a oblečení

Sport-relax-Outdoor (sport)-cyklistika-1

Na jaře, především v druhé půlce dubna a ze začátku května, svítí slunce už opravdu silně. Například 21. dubna je nám tak blízko jako 21. srpna – tedy v době, kdy je parné léto. Když v dubnu vylezete na sluníčko, spálí vás. Stačí hodinka na slunci a vaše kůže už rudne. Proto i v dubnu a především v květnu je dobré myslet na to, abyste se namazali krémem na opalování. Obličej, ruce, pokud jezdíte v kraťasech, i nohy.

Na druhou stranu jarní počasí bývá teplé jen ve chvíli, kdy slunce svítí a vy jste vystaveni jeho paprskům. Teplota vzduchu nebývá ale obecně vysoká, na přelomu dubna  května je obvykle do 20 stupňů. A především: často vane silnější a studený vítr. Navíc se k tomu přidává bláznivá aprílová a tudíž velice proměnlivá oblačnost. Chvíli je teplo, pak zas zima, někdy prší, pak svítí slunce.

Na jarní vyjížďky je tudíž potřeba vyrážet v praktickém oblečení. I když okolo sebe vidíte ve slunných dnech fůru jezdců v kraťasech, všimněte si, že většina sportovně vypadajících jezdců, kteří očividně jezdí často a hodně, je „nabalena“ mnohem víc. Mají dlouhé nebo tříčtvrteční kalhoty, bundu, dlouhé rukávy. Ano, tihle lidé vědí, co dělají. Jejich oblečení přesně odpovídá jarnímu podnebí. Pamatujte na to, že vyrážíte-li ráno, bude určitě zima, klidně okolo deseti nad nulou i méně. Vrátíte-li se po páté, šesté hodině, bude už taky chladno. Nesuďte jarní počasí podle odpoledních maximálních teplot v předpovědi počasí – takhle bývá jen mezi druhou a čtvrtou odpoledne. Ve skutečnosti jsou dny jako celek chladnější.

Jak vybírat nové kolo? Jak se správně obléct na cyklovýlet? Poradí vám naše Desatero cyklisty.

Obsah vašeho jarního batohu by tedy při výletech neměl postrádat větrovku a určitě nějakou tu vrstvu navíc. Za dlouhé kalhoty se rozhodně stydět nemusíte, chrání vaše klouby i svaly, aby dobře sloužily po celou sezónu. Nezapomeňte také, že pokud povede vaše cesta do vyšších oblastí, cca 500–700 metrů nadmořské výšky, bude vás tu potkávat namísto devatenácti stupňů z předpovědi počasí docela čerstvých čtrnáct. Zatímco v Polabí už všechno pučí a můžete skutečně jezdit v kraťasech, u Jihlavy byste v tom samém počasí doslova trpěli. A o horách nemluvě, do nich je lépe pro rekreační jezdce vyrazit až v pozdějším květnu.

Fyzička a výkon

Sport-relax-Outdoor (sport)-cyklistika-8

Na jaře nepočítejte s tím, že ujedete tu samou vzdálenost, jakou jezdíte třeba v červenci nebo srpnu. Prvním důvodem je už zmíněné počasí. Je chladněji, tělo spotřebovává více energie na vlastní zahřívání, méně mu zbývá na podání výkonu. Druhou příčinou je fakt, že na jaře je lidský organismus teprve v záběhu. Tělo reaguje na celkovou změnu počasí, ne nadarmo pociťuje každý druhý jarní únavu. Přepínat tělo za takové situace znamená, že se pak budete vzpamatovávat dvakrát delší dobu, než je obvyklé. Dejte tělu čas, „poslouchejte“  ho – a když se mu nechce jet, nenuťte ho. A třetím důvodem je, že nejste po zimě dostatečně vytrénovaní. Kdo nejezdí pravidelně i přes zimu, tomu svaly ochabnou, nedisponujete pak potřebnou silou.

Pokud toto vše víte, nemělo by vás překvapit, když budete po svých prvních dvaceti, třiceti jarních kilometrech unavení stejně, jako když v létě ujedete šedesát. Rozhodně nemá smysl plánovat první dlouhou jarní vyjížďku v délce mnoha desítek kilometrů. Raději více výletů, ale s malou vzdáleností. Ano, pokud má být o víkendu oba dny hezky, člověka to svádí naplánovat si skvělé dvoudenní putování na delší vzdálenost. Jenže počítejte třeba i s tím, že vaše sedací partie nemusí druhý den reagovat na nové usednutí na kolo dobře. Zadek si na jaře prostě musíte „osedět“, a za tím účelem je nejlepší udělat mezi vyjížďkami pár dní mezeru.

Hodně také záleží na profilu trati: má smysl volit spíše rovinaté úseky, nikoli hnát se do hor, kde na vás čekají několikakilometrová stoupání. Vzhledem k už zmíněnému větru se vyplatí více myslet na to, kterým směrem bude foukat. A volit takovou trasu, kdy vám bude vát do zad. Svěží jarní větřík se někdy dokáže změnit ve vytrvalý severák, ze kterého ještě zima dýchá. Při prvních jízdách lze doporučit také časté a delší zastávky, je nutné hodně doplňovat energii a hodně pít. Určitě i něco teplého: čaj z termosky, čokoládu z nápojového automatu.

Hlavně myslet!

Na jaře se prostě cyklista nemá omámit jarní vůní, ale má myslet na to, že sezóna teprve začíná a podle toho se chovat. Tedy jezdit s rozumem v hrsti. Vězte, že sezóna bývá dlouhá a delších jízd a teplého počasí si užijete dostatek.