Hlavní navigace

Nealkoholické pivo je stále oblíbenější, na trhu je už 30 značek

8. 9. 2011

Sdílet

Nejen řidiči přispívají ke zvyšující se spotřebě nealko piva, k jeho popularitě přispívá i stále lepší kvalita.  Podle statistických údajů Českého svazu pivovarů a sladoven se nealkoholické pivo stalo v posledních deseti letech nejstabilnějším segmentem na domácím trhu. V současnosti je na trhu na 30 značek nealkoholických piv, které vaří 27 pivovarů.

Nejen řidiči přispívají ke zvyšující se spotřebě nealko piva, k jeho popularitě přispívá i stále lepší kvalita. 

Podle statistických údajů Českého svazu pivovarů a sladoven se nealkoholické pivo stalo v posledních deseti letech nejstabilnějším segmentem na domácím trhu. V současnosti je na trhu na 30 značek nealkoholických piv, které vaří 27 pivovarů.

V loňském roce bylo vyrobeno pro export i tuzemský trh 542 000 hl nealkoholického piva, což byl meziroční nárůst o 2,4 %. Očekává se, že nealkoholické pivo postupně pronikne i do sítě minipivovarů, které považují za nutné rychle rostoucí poptávce po tomto druhu piva vyhovět. 

Zajímá vás pivo? Přečtěte si seriál:

„Nealkoholické pivo je oblíbenější především pro svou stále rostoucí kvalitu, té hodně napomohla rozšiřující se nabídka na trhu. Svou roli hrají i marketingové aktivity pivovarů, které osvětě ohledně konzumace tohoto piva napomáhají,“ říká Ing. Jan Veselý, výkonný ředitel Českého svazu pivovarů a sladoven. „Dále je vyhledávanou alternativou pro řidiče nebo cyklisty, kteří mají pivo rádi, ale z pochopitelných důvodů musí během řízení volit nealkoholickou variantu nápoje. Dalším důvodem je obecně náročnější životní styl,“ míní Jan Veselý.

Nealkoholické pivo, které vzniklo z potřeby nabídnout nealkoholickou alternativu piva především pracovníkům náročných provozů a řidičům, se v posledních letech stává nápojem, který stále častěji objevují sportovci. Je také k dostání v posilovnách a fitness centrech a pozvolna tak představuje trend jistého životního stylu. Podle nejnovějších výzkumů agentury Centrum pro výzkum veřejného mínění v situaci, kdy si normální pivo dát nemůže, automaticky zvolí pivo nealkoholické přibližně polovina mužů (53 %), mezi ženami by tak podle svých slov v roce 2010 učinilo 26 % konzumentek. 

„Stále narůstající obliba nealkoholického piva nepochybně souvisí se stoupající kvalitou i zlepšováním jeho chuťových vlastností. Navíc dobře slouží k uhašení žízně, mnohdy lépe než některé nealkoholické nápoje,“ chválí pivo MUDr. Simon Jirát, lékař specialista z II. interní kliniky kardiologie a angiologie 1. LF UK a VFN a prezident Old Beer Clubu. „Z medicínského hlediska je podstatný fakt, že v nealkoholickém pivu zůstávají zachovány přednosti piva v podobě nutričních hodnot a jiných zdraví prospěšných vlastností,“ doplnil Simon Jirát.

Jak se vaří pivo bez alkoholu?

Výrobní postupy vycházejí ze dvou základních principů. Prvním z nich je úprava technologie tak, aby byla během výrobního procesu omezena produkce alkoholu. K dispozici je výběr surovin, úprava varního postupu, postupu kvašení, případně se použijí speciální kvasnice. V praxi je obvyklá kombinace uvedených možností. Výhodou tohoto postupu je, že není třeba mít speciální zařízení.

Druhou možností je odstranění alkoholu z hotového piva. K dispozici jsou moderní metody vakuové destilace, dialýzy nebo reverzní osmózy. Piva vyráběná těmito technologiemi se svou chutí i dalšími vlastnostmi blíží klasickým pivům a mnohdy jsou pro laika k nerozeznání od běžných druhů. Výhodou nealkoholických piv je jejich nižší kalorická hodnota, jež je řadí do kategorie light.

PIvo a auTO – PITO

Nealkoholické pivo se začalo vyrábět v tehdejším Československu na konci sedmdesátých let, neboť bylo nutné především řidičům poskytnout nealkoholický nápoj (s obsahem alkoholu do 0,5 % obj.) na bázi piva, který by se chuťově běžným pivům co nejvíce přibližoval. Proto i název nápoje PITO vznikl spojením první a poslední slabiky slov PIvo a auTO. S výzkumem a následnou výrobou začal tým v Jihočeských pivovarech v Českých Budějovicích. V roce 1975 byly vystaveny první 3000 hl PITA a v roce 1980 výstav PITA činil již cca 43 000 hl.

Zdroj: Český svaz pivovarů a sladoven

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).