Namasírujte se doma: Masáž šíje

Stačí špatně ležet, nebo celý den pracovat u počítače, a může vás začít bolet za krkem ‒ bolesti krční páteře patří k těm nejčastějším. Není divu, právě krční páteř nejvíce namáháme. Skvělou prevencí je několikadenní protahování nebo pravidelné uvolňování díky masáži. Ukážeme vám, jak na ni.

Lidé se často masírovat svého blízkého neodváží, protože se bojí, že mu ublíží. Pokud však budete dodržovat určité zásady, nemůže se nic stát, naopak mu to přinese úlevu. O základních pravidlech masáží jsme hovořili s Michalem Dusilem, ředitelem Dexter Academy, centra regeneračního vzdělávání, v úvodním článku domácích masáží

Šíji masírujte v sedě, v leže na břiše, na zádech nebo na boku

masáž šíje 01

Základem masáží jsou uvolněné svaly, tedy výběr vhodné polohy, která by měla být pohodlná i pro masírujícího. Posaďte se ke stolu, dlaně dejte na oči a lokty opřete o stůl. Je-li stůl příliš vysoký nebo židle nízká, můžete si na něj dát polštářek a ruce pod hlavu. Masírovat lze samozřejmě i vleže na posteli nebo na zemi. Málokdo ví, že se šíje může masírovat i když ležíte na zádech. Partnerovy prsty se dostanou tam, kam potřebují a svalstvo je nádherně uvolněné, doplňuje Michal Dusil.

Před každou masáží bychom měli svaly nejprve zahřát, tedy prokrvit. Studený sval je ztuhlý. Michal Dusil mou šíji zahřál lávovými kameny, což bylo neuvěřitelně příjemné. Bohužel se nejedná o běžnou výbavu domácností, což ale vůbec nevadí, nahradit je můžete buď nahřátou rašelinou (pokud ji máte) nebo běžným ručníkem – stačí jej dát na několik minut na topení nebo jej zahřát žehličkou či fénem. Prohřáté svaly poznáte podle toho, že kůže krásně zčervená. Zahříváním si ušetříte práci a je to účinnější. Masírovat bez zahřátí, je jako cvičit bez protažení, říká náš průvodce domácími masážemi.

Olej či krém, který používáte, rovněž zahřejte, například v dlaních a teprve poté je můžete položit na tělo. Olej rozetřete po celé šíji i ramenou. Začínáme jemnými pohyby celými dlaněmi, začátek masáže připomíná spíše hlazení.

Po zahřátí více zapojte prsty

Od týlní kosti schované až ve vlasech, kde jsou úpony svalů, masírujeme směrem k ramenům, od nich k páteři, dolů a zpět k týlní kosti, jako bychom měli na šíji namalovaný kříž. V salonu vám nejspíše v rámci masáže šíje nebudou masírovat od ramen až na ruce, doma si to ovšem dovolit můžete a je to velice příjemné. 

Nyní více zapojíme prsty, abychom vyvinuli větší tlak. Kroužíme bříšky prstů, které tvoří menší či větší špetku. Týlní kosti se dotýkáme opravdu jemně, protože se zde nalézají akupresurní body, které mohou způsobit i bolest hlavy. Druhou rukou si buď můžeme pomoci, nebo ji necháme volně položenou kdekoliv na těle. Když klient necítí na svém těle obě masérovy ruce, tak to v jeho psychice vyvolává nejistotu, dodává Michal Dusil. Masáž prokládáme třením, kterým jsme ji začínali, při kterém si odpočineme a je to příjemné i pro masírovaného, navíc tím udržujete svaly teplé. Po špetce může následovat kroužení palci. 

masáž šíje 02

Mohutný sval můžete hníst, tedy jej prsty uchopit a jemně s ním kroutit. U malých svalů to nelze, protože je neuchopíte. Pokud chcete vymýšlet více, můžete masírovat například i předloktím nebo objevit vlastní hmaty. Důležité je masírovat ve směru vláken svalů, které člověk intuitivně cítí, když masírujete napříč vlákny, tak svaly trochu přeskakují. Nebo nastudujte anatomii svalů, což se vám při masážích může hodit. Kopírujte celý trapézový sval, ale příliš na něj netlačte. Ublížit můžete, pokud budete masírovat velkou silou, protože nikdy nevíte, co se v těle děje, doplňuje Michal Dusil. 

  • Masírujte pouze svaly, třeba i ty na ramenou, ale vyhýbejte se páteři.

  • Po masáži ještě chvilku odpočívejte a vypijte sklenici vody.

  • Cvik vždy vedeme s výdechem.

Po masáži protažení

Nejefektivnějším zakončením masáže je protažení právě uvolněných a prokrvených svalů. Nejvíce trpí horní část trapézového svalu, tedy část u krční páteře. Cviky jsou jednoduché, můžete je dělat jak sami, tak s partnerem, o kterého se hlavou opřete, čímž se jednak zajistí uvolnění svalstva, jednak zůstává hlava v rovině.

Hlavu máme tedy narovnanou, nadechneme se a s výdechem pomalý úklon na stranu, jednou rukou si pomůžeme. Opět nádech a s výdechem se ukláníme ještě níže. Pokračujeme až do polohy, kde masáž šíje 04nás to trochu bolí. Zpátky nahoru a na druhou stranu. Druhý cvik je šikmo dolů a třetí, poslední cvik zase do předklonu: Ruce dáme za hlavu, kterou při nádechu držíme zpříma a s výdechem ji rukama tlačíme do předklonu.  

Atraktivní šíje je cílem mužských pohledů. V tradičních kulturách to bylo jedno z mála míst na ženském těle, které nebylo zakryto oděvem, což platí i dnes, takže rozhodně stojí za to o ni pečovat.

Příští týden: Záda

Foto: Ivana Dvorská

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 10. 2011 12:14