Na trh v ČR je každoročně uváděno asi 100 nových mlékárenských výrobků

Autor: Isifa.cz

Jogurty, nápoje na bázi mléka, mléčné dezerty a pomazánky jsou nejčastěji inovovanými mlékárenskými výrobky na našem trhu. Sýry se naopak více drží tradice.

Řada z novinek se přitom zúčastnila letošního, jubilejního 15. ročníku soutěže o Mlékárenský výrobek roku, jejíž aperitiv v podobě laického hodnocení výrobků z řad novinářské veřejnosti proběhl ve čtvrtek 25. dubna v prostorách Vysoké školy chemicko-technologické v Praze.

Letos soutěžilo v celkem devíti kategoriích 69 mlékárenských výrobků od 20 mlékárenských společností. Vzhledem k tomu, že v ČR působí zhruba 35 průmyslových mlékáren, svědčí již tento fakt o značném inovačním procesu v mlékárenství v ČR, zejména když z uvedených 69 výrobků soutěží zároveň 39 o titul „Novinka roku 2013“. Z nich patří 25 do takzvané mléčné řady (což jsou zejména již zmiňované jogurty a různé ochucené nápoje), a 14 do sýrové řady, což potvrzuje skutečnost, že inovace v oblasti sýrů, což je ale v případě respektování tradičních receptur logické, jsou přece jen méně časté.

GALERIE: Encyklopedie sýrů

Struktura přihlášených výrobků do soutěže, jejíž výsledky budou slavnostně vyhlášeny v úterý 28. května v prostorách Břevnovského kláštera v Praze u příležitosti Světového dne mléka, potvrdila jednak trendy ve vývoji nabídky mlékárenských produktů u nás v posledních letech, jednak nabídla řadu opravdu zajímavých a netradičních výrobků.

Tučné jogurty vedou nad light produkty

Z obecných trendů je to pokles výrobků „light“, a opětovný návrat k vícetučným výrobkům, které spotřebiteli díky skutečnosti, že tuk je nositelem chuti, více chutnají. Je to vidět například v kategorii jogurtů, v níž se stále více prosazují smetanové, tedy tučnější výrobky.

Stejně jako v celé řadě jiných kategorií potravin je také u mlékárenských výrobků vidět trend stále se rozšiřujícího počtu ovocných a jiných příchutí, včetně takzvaných „plných“ jogurtů obsahujících skutečně vysoký podíl ovocné složky ve velkých kusech.

Novou jogurtovou kategorií jsou také šlehané jogurty, které se od „normálních“ liší jednak jinou konzistencí, zejména ale tím, že našlehané hmota je vlastně „lehčí“. Spotřebitel tak při konzumaci takových výrobků přijímá při stejném balení menší objem a tedy i méně kalorií, než v případě běžných jogurtů. Mezi soutěžícími výrobky se letos objevil také „jogurt finského typu“, výrobek, který neobsahuje laktózu. Vůči laktóze jsou přitom netolerantní zejména severské národy, a odtud také pochází název takových jogurtů.

Přečtěte si: Chcete vědět, co se skutečně dává do jogurtů?

Zajímavých novinek v soutěži, a tedy i na trhu, je ale samozřejmě víc. Jednou z nich je například v kategorii sýrů výrobek „ricotta speciale“, což je vlastně sýr ze syrovátky, ze kterého jsou vysráženy a odstraněny některé rizikové složky mléka, takže se takový sýr může podávat i kojencům.

Produkty pro pohodlí zákazníka

Na první pohled viditelným trendem je značná inovace obalů. Nejde přitom jen o grafickou atraktivitu, ale také o kvalitu obalu jako takového, neboť tak lze významně prodloužit trvanlivost výrobků bez zbytečného používání přídatných látek – éček.

Právě maximální snaha výrobců o pohodlí zákazníka (convenience), mezi kterou lze zařadit právě i „udržitelné“ prodlužování trvanlivosti, je možná nejvýznamnějším trendem, nejen v mlékárenství a nejen v ČR. I to se projevilo v letošním ročníku Mlékárenského výrobku roku. V kategorii přírodních sýrů soutěžil například výrobek připravený pro grilování s již přidanou barbecue omáčkou. Mnozí výrobci také nabízejí již nakrájené směsi sýrů, které v případě nějaké společenské události stačí jen vybalit a naaranžovat do vhodné nádoby. Mimochodem – prvním „convenience“ byl (a je) ve své podstatě plátkový sýr, neboť i on splňuje základní zadání zvýšení pohodlí spotřebitele – ušetřit mu čas při krájení výrobku.

K tématu: Jídlo pro lenochy zažívá boom

Do výčtu trendů je nutné ještě zahrnout takzvané wellness produkty – výrobky se sníženým obsahem tavicích solí a soli obecně, nebo fortifikované (obohacené) výrobky s vyšším obsahem bílkovin.

Dlužno podotknout, že všechny soutěžní výrobky jsou k dostání v tuzemských obchodech, a možná je škoda, že laická degustace nemá nějaký širší záběr. Mnoho lidí by si pak mohlo poopravit svůj názor, podle kterého se v ČR možná vyrábějí dobré jogurty, ale ne už tak dobré sýry a další mlékárenské produkty. Není to pravda – ve všech kategoriích mlékárenských výrobků vyráběných v ČR existují chutné i kvalitní výrobky zároveň – jde jen o to o nich vědět, a také je kupovat…

CHYTRÝ NÁKUP: Jak poznat kvalitní potraviny

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 28. 4. 2013 18:03