Hlavní navigace

Místo smaženého sýra prodávají rostlinnou náhražku

3. 7. 2015

Sdílet

 Autor: Shutterstock.com
Pokud restaurace láká na „smažený sýr“, musí se jednat o skutečný sýr, nikoli o levnou variantu bez mléčného tuku.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) kromě hygieny v restauracích a dalších stravovacích zařízeních sleduje také falšování pokrmů.

Příslušná legislativa garantuje zákazníkům stejnou míru ochrany před používáním zavádějících názvů pokrmů, jako je tomu u prodeje potravin v maloobchodní síti. Pokud tedy například obchodník nabízí smažený sýr, musí to být – světe, div se – smažený sýr. 

V českobudějovickém bufetu si zákony vyložili po svém.

V rámci kontroly označování inspektor SZPI zjistil nevyhovující pokrm pod názvem „smažený sýr“, který nabízel místní podnik Maroko – uzenářství, řeznictví, bufet (na adrese Kněžská 370/16, České Budějovice). „Laboratorní analýza SZPI u odebraného vzorku pokrmu potvrdila, že profil triacylglycerolů neodpovídá mléčnému tuku, tedy že převážná část mléčného tuku byla nahrazena tuky rostlinnými. Legislativa jasně stanovuje, že mléčné výrobky – např. sýr – nesmí obsahovat rostlinné tuky, respektive potraviny obsahující rostlinné tuky nesmí být označeny jako sýr,“ komentuje mluvčí Pavel Kopřiva. Zjednodušeně řečeno – levná rostlinná náhražka nesmí být nabízena coby sýr.

„Sýr“ rostlinného původu

Obvykle obsahuje rostlinný tuk, mléčnou bílkovinu kasein, pšeničný škrob, emulgátory, barvivo betakaroten, eidamové aroma a kyselinu sorbovou.

Čtěte více: Sýr, který nikdy neviděl mléko. Který z nich to je?

Což se stalo, provozovatel pokrm nabízel jak na informačních tabulích vně, tak i uvnitř provozovny pod označením „smažený sýr“. Dopustil se tím klamání spotřebitele.

V minulosti inspekce řešila podobný problém v maloobchodě, kde prodejci míchali dohromady sýry a jejich rostlinné náhražky bez řádného označení.

Galerie: Náhražky mléčných výrobků

Zdroj: TZ SZPI

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Všeobecné dotazy, připomínky a tipy směřujte na adresu redakce@vitalia.cz.

Tiskové zprávy zasílejte na e-mail press@vitalia.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).