Malým dětem mohou minerálky uškodit, lepší je kojenecká voda

Autor: Copyright © 123RF Stock Photos

Stejně jako u dětí hlídáme, co jedí, měli bychom kontrolovat i to, co pijí. Ne vše, co teče, je pro ně totiž vhodné. Doporučení připojí i Petr Havlíček.

O tom, co a kolik toho vypijeme my dospělí, si rozhodujeme sami. Jak by měl ale vypadat pitný režim dětí? Stejnou pozornost, jakou věnujeme tomu, co naše děti jí, bychom měli věnovat i tomu, co je součástí jejich pitného režimu.

Voda podporuje vstřebávání živin, které společně s minerály a vitaminy přenáší k samotným buňkám našeho těla, kde je jí třeba. Asi 15 – 20% ztráta vody v těle člověka je neslučitelná se životem. Dospělý má rozhodnutí ve svých rukou…

Pít ano, ale ne všechno

My dospělí rozhodujeme o množství přijatých tekutin už sami. Ale jak je to u těch nejmenších? Sledujete, nebo dokážete odhadnout, zda mají tekutin dostatek? A stejně jako pečlivě vybíráme, co v jakém věku dítěti dáváme jíst, stejně pečliví bychom měli být i při výběru pití. 

„Nejen množství, ale i druh tekutin je velice důležitý. Většinu z pitného režimu v průběhu dne by měla tvořit čistá voda. Ale není voda jako voda a pro běžný pitný režim byste neměli konzumovat větší množství vod s mineralizací nad 500 mg/l, tedy vody obecně známé jako minerálky. Nejvhodnější je podle mého názoru kojenecká voda, která je vhodná pro denní pitný režim všech kategorií. Tato voda má optimální mineralizaci a výrobce ji nemůže žádným způsobem upravovat, takže máte jistotu, že konzumujte vodu nejvyšší možné kvality, která je šetrná k vašemu zdraví,“ doporučuje Petr Havlíček, odborník z oblasti zdravé výživy. 

Kojenecká voda není výmysl moderní doby

Pokud je dítě kojeno mateřským mlékem, nepotřebuje navíc žádné další tekutiny. V nutných případech, kdy není možné miminko kojit, přicházejí na řadu uměle vyrobená mléka, k jejichž přípravě je vhodné použít kojeneckou vodu, kterou nemusíte převařovat. Kojenecká voda není výmyslem moderní doby, ale možností, jak dát těm nejmenším vodu té nejvyšší kvality. A převaření kohoutkové vody není řešením. Voda obsahuje určité množství minerálních látek, které se převařením z vody neodstraní. A čím méně jich je, tím lépe. Díky převaření to poznáte velice snadno. Pokud zůstane v nádobě po převaření bílá stopa, jsou to právě minerální látky. Převařením je ošetřena jen bakteriální nezávadnost vody, minerální látky a dusičnany z vody tím neodstraníte.

Dítě není malým dospělým

Moderní umělá mléka ale dostatek minerálních látek sama o sobě obsahují, je dobré pro přípravu UM využít kvalitní vodu, nejvhodnější je kojenecká voda s nejnižší mineralizací. Poznáte to dle etikety na obale, pod názvem celková mineralizace – ideálně by se měla pohybovat mezi 150 – 200 ml/l.

Pediatr Milan Kudyn upozorňuje na to, že si musíme uvědomit, že ledviny nejmenších dětí – novorozenců a kojenců – nemají ještě dostatečně vyvinutou schopnost vylučovat z organizmu (filtrovat z krve) do moče zvýšené koncentrace cizorodých a minerálních látek.

„Žádoucí je tedy minimalizovat zbytečné riziko poškození ledvin, v kterých se tyto látky mohou usazovat. Myslet musíme i na to, že z hlediska vývoje a funkce není dítě malý dospělý.“

Kdy nároky na množství tekutin rostou

Větší potřeba vody nastává asi od devátého měsíce věku kojence, kdy dostává hustší pokrmy, které obsahují méně vody. Je doporučováno začít s přidáváním asi 200 ml vody denně. Nejlepší je začít zvykat dítě na vodu již dříve, a to s podáváním příkrmů. Usnadní to pozdější podávání tekutin. Postačí pár lžiček vody k zapití příkrmu.

Pediatři doporučují používat kojeneckou vodu pro přípravu kojenecké stravy a čajů přibližně do jednoho roku. Potom už jsou ledviny dětí schopny eliminovat nežádoucí látky, které může obsahovat „kohoutková“ voda (např. v balení PET), nebo voda, která se dostane do domácnosti prostřednictvím vodovodního řádu. 

Od jednoho roku dítěte jeho nároky na příjem tekutin stoupají

V dospělosti závisí množství doporučeného množství přijatých tekutin na věku jedince, jeho váze, fyzické aktivitě a subjektivním pocitu, i když na ten bychom se spoléhat neměli. Ideální variantou je čistá voda, pro správné zažívání nejlépe nesycená. Minerální vody by měly být v pitném režimu zahrnuty v omezené míře, a to v maximálním množství 0,5 l/den.

Doporučované denní množství tekutin pro děti v závislosti na věku a hmotnosti (fyziologická potřeba vody)

Příklad – dítě, 6 let, 24 kilogramů

(120 – 60) * 24

60 * 24 = 1 440 ml

Všichni stejně?

Uvedená doporučení platí za normálních podmínek, kdy je člověk vystaven normální teplotě a vykonává běžnou pohybovou aktivitu. Pokud je člověk vystaven vyšším teplotám nebo sportuje, měl by celkové množství přijatých tekutin zvýšit.

Větší pozornost množství přijatých tekutin by měly věnovat i těhotné ženy, jejichž příjem tekutin by měl být o 0,5 až 0,75 litru vyšší.

Každý den bychom měli přijmout minimálně takové množství, které naše tělo pro svoje fungování během dne potřebuje. Jen přes naši kůži a dýcháním ztratíme denně asi 700 ml vody, pokud k tomu přidáme ještě vylučování vody pocením a močí, dostaneme se na množství 2,5 l. Tyto tekutiny je nutné během dne průběžně doplňovat.

„Dostatek tekutin je pro udržení zdraví a fyzické kondice nezbytný. Je proto třeba jejich ztráty průběžně vhodným způsobem doplňovat, a to buď příjmem nápojů – nejlépe pitnou vodou nebo vodou obsaženou v potravinách. Nedostatek tekutin u dětí můžeme poznat podle několika příznaků – jsou unavené, stěžují si na bolest hlavy, nechodí příliš často na toaletu, a pokud ano, moč má tmavší barvu,“ říká Hana Knížková, nutriční terapeutka z Poradenského centra Výživa dětí.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 7. 2012 14:20