Luštěniny jsou cenným zdrojem bílkovin

Autor: Photl.com

Fazole, čočka, cizrna či hrách jsou opravdovými energetickými zázraky. Vyživují organismus, zasytí, jsou lehce stravitelné a téměř bez kalorií…

Luštěniny jsou bohatým zdrojem rostlinných bílkovin, tvoří tedy důležitou stavební jednotku svalů. Když luštěniny kombinujeme s obilninami, zvyšujeme využitelnou hodnotu bílkoviny na úroveň bílkoviny živočišné. Rostlinná bílkovina rovněž přispívá ke snížení krevního tlaku a cholesterolu. Luštěniny obsahují velké množství rozpustné vlákniny, což je úžasná potrava pro střevní mikroflóru. Vlastně posilují celý organismus… Jednoduše řečeno, nabíjejí nás životní energií.


Autor: Photl.com

Fazole, hrách, čočka či cizrna zasytí a vyživují organismus

Luštěniny obsahují i látky, jejichž molekulární struktura se výrazně podobá struktuře molekul hormonů estrogenů. Fytoestrogeny, jak byly tyto látky pojmenovány, jsou slabší než estrogeny, ale některé rostliny jich produkují poměrně velké množství – jsou zřejmě součástí jejich obranného systému a pomáhají jim bránit se například proti napadení houbami. Mohou náš organismus chránit před některými druhy rakoviny (například prostaty, prsu i dělohy). Bylo také potvrzeno, že částečně blokují angiogenezi (prokrvení nádoru a jeho zásobování kyslíkem živinami).

Pro koho nejsou luštěniny vhodné

Vzhledem k obsahu purinů se častá konzumace (maximálně 2× týdně) luštěnin nedoporučuje při onemocnění močových cest, zejména v přítomnosti kamenů a dny. Někteří lidé trpí po požití luštěnin nadýmáním, což je způsobeno cukry, které nejsou stráveny v tenkém střevě a kvasí v tračníku. Tomuto problému můžeme předejít dostatečně dlouhým namáčením (10 hodin), varem a taky přidáním různých druhů koření, vhodný je kmín, saturejka, libeček.

Některé druhy luštěnin bychom neměli jíst v syrovém stavu. Například fazole obsahují syntetický lektin fasin, který zpomaluje syntézu bílkovin. Fasin se rozkládá varem, a proto po uvaření již žádné nebezpečí nehrozí. Otrava syrovými fazolemi se projevuje nevolností, pak zvracením, prudkými bolestmi břicha, průjmem a problémy s krevním oběhem. Léčba spočívá v podávání dostatečného množství tekutin.

Přečtěte si: Luštěniny: dobrý důvod k namáčení

Fazole chrání před rakovinou střev

Fazole jsou vysoce cenným zdroje bílkovin. Kromě toho se v nich nachází tuky, polysacharidy, z minerálů a stopových prvků vápník, fosfor, draslík, hořčík, železo, mangan, měď, selen, síra, zinek a dále vitaminy A, E, B1, B2, B6. Rovněž jsou v nich flavonoidy, glykosidy, vláknina a organické kyseliny.

Fazole můžeme používat jako preventivní i léčivý přírodní prostředek při oběhových potížích, snížené funkci slinivky i sleziny, na posílení činnost ledvin a jater. Vysoký obsah vlákniny působí léčivě na střeva.

Fazole jsou vhodnou prevencí i doplňkovou léčbou onkologických pacientů. Angličtí vědci potvrdili, že lektiny z fazolí můžou organismus chránit před rakovinou střev. Tyto látky se při laboratorních zkouškách navázaly na polysacharidy a ukončily nadměrné dělení postižených buněk, takže se nádorový proces zastavil. Jelikož fazole obsahují vysoký obsah bílkovin a dalších látek, měly by být pravidelnou součástí jídelníčku zdravých lidí, ale rovněž pacientů i lidí v rekonvalescenci. Včetně těch, kteří prodělali nádorové onemocnění.

Léčivý je i lusk bez semen

Fazolový lusk bez semen je vhodným diuretikem, snižuje hladinu krevního cukru a urychluje látkovou výměnu. Můžeme ho podávat při močových kamenech, cukrovce, revmatismu a kožních chorobách. Rovněž snižuje krevní tlak a je vhodný při zvýšené urikemii (vysoké množství kyseliny močové v krvi).

Tipy: Fazole pro zdraví

Čajová směs při cukrovce a revmatismu

Potřebujeme: 1 lžíci sušeného fazolového lusku, 1 lžičku listu borůvky, 1 lžičku natě jestřabiny, 1 lžičku kořene pampelišky, 1 lžičku kopřivy, 0,5 litru vroucí vody
Postup: Bylinky smícháme dohromady, vzniklou směs přelijeme vroucí vodou a vše necháme 10 minut louhovat. Poté scedíme, nalijeme do termosky a popíjíme během dne. Čaj popíjíme po dobu 6 týdnů, pak by měla následovat třítýdenní pauza a můžeme nanovo.

Čaj, který dodá vitalitu

Toto složení čaje dokáže organismu dodat veškeré potřebné prvky.
Potřebujeme: 1 lžíci sušeného fazolového lusku, 1 lžičku přesličky rolní, 1 lžičku kořene pampelišky, 1 lžičku květu heřmánku, 1 lžičku květu měsíčku, 1 lžičku nati řebříčku, 1 lžičku třezalky, 1 lžičku květu lípy, 1 lžičku květu bezu, 0,5 litru vroucí vody
Postup: Všechny přísady smícháme dohromady a vzniklou směs přelijeme 0,5 litrem vroucí vody a vše necháme 10 minut louhovat. Pak přecedíme, nalijeme do termosky a popíjíme během dne. Tato kúra by měla trvat 4 týdny.

Všechny léčivky koupíme v lékárně či bylinkářstvích.

Hrách uklidňuje nervy

Hrách je důležitým zdrojem aminokyselin, bílkovin, dále obsahuje tuky, enzymy, betakaroten, vitaminy E, B1, B2, B6, lecitin, fytoestrogeny, z minerálů fosfor, vápník, hořčík, síru, ze stopových prvků chrom, železo, měď, kadmium, kobalt, mangan, selen a zinek.

Pomáhá snižovat hladinu cholesterolu, zbavuje tělo jedovatých látek. Aktivuje látkovou přeměnu v buňkách. Dále také posiluje nervy, duševní svěžest a celkově omlazuje.

Cizrna – princezna mezi luštěninami

Cizrna obsahuje celou škálu prospěšných látek. Kvalita jejích kuliček je dána vysokým obsahem polysacharidů, bílkovin a vlákniny. Je rovněž dobrým zdrojem lysinu. Dále má vysoký podíl vitaminu E, vitaminy B2, B5, B6 a kyselinu listovou. Najdeme v ní i železo, vápník, hořčík, zinek, mangan, draslík. Tato luštěnina má vysoký obsah nenasycené mastné kyseliny linolové. Izoflavony mají protirakovinné účinky. Neobsahuje cholesterol ani lepek.

Tuto luštěninu můžeme s úspěchem používat na prevenci i samotnou léčbu civilizačních onemocněních (od kardiovaskulárních nemocí, snižování cholesterolu přes obezitu, zácpu až po rakovinu tlustého střeva i dalších orgánů). Cizrna má blahodárné působení na pokožku, udržuje ji jemnou a pevnou. Cizrna dodává tělu velké množství energie, proto je vhodná pro děti, těhotné ženy a lidi trpícími stresem, psychickými potížemi i zvýšenou hladinou cholesterolu.

K tématu: Cizrna – jednička mezi luštěninami

Čočka má vysoký obsah bílkovin

Čočka je výborným zdrojem bílkovin a aminokyselin, železa, zinku, vápníku, draslíku, vitaminu B1, B2, B6 a provitaminu A.

Posiluje činnost ledvin, jater, slinivky i sleziny. Dodává železo pro správnou krvetvorbu. Dále reguluje hladinu cukru v krvi a pomáhá tím proti únavě a poklesu výkonnosti.

Čtěte dále: Hraška, lze smažit zdravě?

Luštěniny bychom si měli dopřávat 3–4× týdně. Můžeme je podávat ve formě zeleninových polévek, hlavních jídel, pomazánek či salátů.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 11. 2013 9:04