Jinak než v televizi: Kurzy zdravého vaření nejsou nuda

Žijeme v době kuchařek, které jsou nejprodávanějšími tituly, a televizního vaření s hvězdami. Vaříš-vařím-vaříme, zní denně kolem nás. Ale vaříme zdravě?

Jak máme „zmáknuté“ zdravé recepty, po kterých se netloustne a cítíme se fit, ale aby to označení „zdravá výživa“ ztratilo nálepku "divná, nudná…“?

Kdo jiný, než právě výživoví poradci by měli jít ostatním vzorem. Nestačí přece sestavit klientovi jídelníček a neříct mu, jakými jídly jej naplnit a hlavně, jak jídla chutně, zdravě a šetrně připravit. A protože kurzy výživového poradenství si dělají i nejenom fitness trenéři, zdravotníci, ale i kuchaři, stačilo se s jedním z nich domluvit a kurzy byly na světě.


Autor: Archív Ivana Macha

Výživový poradce by přece měl umět klientovi, který se chce udržet v kondici nebo štíhlé linii, také poradit, co a jak nakoupit, uvařit i ochutit.

Mezi kuchtíky převažují ženy

Zatím se pod vedením šéfkuchaře a výživového poradce Miroslava Marka vařilo dvakrát. Kapacita kurzů je patnáct kuchtíků, převažují mezi nimi, jak jinak, ženy. V prvním kurzu „probrali“ Kuře od A do Z, v dalším se naučili připravovat Ryby na několik způsobů. „Vždycky jsem jako rybář snil o tom, že přinesu domů už vykostěnou rybu, ale teprve na kurzu jsem se to naučil," pochvaluje si jeden z kuchtíků. „Když se to umí, tak je to opravdu jednoduché.“

Po prázdninách účastníky kurzů čeká zajímavý experiment – naučí se uchystat si zdravá jídla na všední dny v balíčcích, do práce, když není spolehnutí, že v závodce nebo restauraci nám uvaří vyváženě, zdravě a šetrně k vitamínům a dalším důležitým složkám stravy.

Studenti vaření na každém kurzu dostanou brožuru s recepty, opatřenými nutričními hodnotami, tj. množstvím energie, tuků, bílkovin a sacharidů v jedné porci, dále s radami a tipy do kuchyně, což mnozí ocení. Na kurzu se třeba všechno zdá jasné, ale doma se brožurka může hodit pro osvěžení paměti. „Bylo toho na mě trochu moc,“ potvrzuje jedna z účastnic kurzu. "Dvě polévky, dvě přílohy, tři hlavní jídla – ještě se mi z toho točí hlava. Mám všechny recepty a ještě jsem si dělala poznámky, tak se těším, až to doma zkusím sama.“

Co si uvaříme, to si taky sníme. Anebo vezmeme domů

Každý kuchtík má „svoje“ dvě plotýnky, prkénko, pracovní plochu, základní sadu nádobí a nástrojů. K dispozici je stále paleta suchého koření, rostlinných olejů, ochucených octů, hotových omáček a ochucovadel a kdo chce, může si je nakoupit i domů.


Autor: Archív Ivana Macha

„Překvapilo mě, jak kuchař pan Marek, i když je to chlap, při vaření skoro nepoužívá sůl a pepř ani jiné dochucovací přípravky, natož glutamát. Zato se spoléhá na čerstvé bylinky. Jídla voní a chutnají, i když jsou prakticky neslaná. Chutnala by i mým dětem,“ řekl mi spokojeně jeden z kuchtíků.

Za pětihodinový kurz zaplatíte něco málo přes tisícovku, podle nákladů na suroviny; ryby jsou dražší než maso či zelenina, ale mají úspěch. "Jsem nadšený hlavně z losového tataráku, je na přípravu jednoduchý, zdravý (omega-3), chutná a lze při něm donekonečna fantazírovat s cibulí a česnekem, které miluju,“ říká účastník kurzu.

Uvařená jídla na místě zkonzumujete nebo si je odnesete v připravených dózách. „Domů si nesu ještě dvě plastové krabičky s tím, co jsem nestačila v těch dvou přestávkách mezi vařením spořádat,“ říká jedna kuchařka. 

Kuchař má na kurzu stále k dispozici pomocnici, která mu pomáhá např. čistit zeleninu, oplachovat nádobí, a technického asistenta, který kontroluje, aby všechno fungovalo tak, jak má, podává velké nádobí, nosí suroviny ze skladu, připravuje teplé nápoje.

Vyzkoušejte

A tady je pár receptů a tipů z kurzů vaření Nutris, můžete si je sami vyzkoušet:

Kuře pečené v alobalu

Suroviny (4 porce): hladká mouka 2 g, cibule 80 g, celer 130 g, kuřecí prsa 600 g, grilovací koření 10 g, brambory 530 g, mrkev 330 g

Troubu vyhřejeme na 180 °C. Alobal vysypeme zevnitř moukou, poklademe vrstvou na kostičky nakrájené zeleniny, na kostky nakrájených brambor a okořeněných kuřecích prsou. Svrchu obalíme ingredience alobalem tak, abychom vytvořili jakousi kapsu, do níž opatrně nalijeme trochu vody. Sáček uzavřeme a vložíme do středu pekáče. Pečeme v troubě asi 1–1,5 hodiny.

1 porce obsahuje: 291 kcal energie, 30,5 g bílkovin, 34,5 g sacharidů, 3 g tuku

Kuřecí roláda z vykostěného stehna


Autor: Archív Ivana Macha

Suroviny (1 porce): kuřecí stehenní plátek 120 g, lilek 10 g, sušená rajčata 15 g, tvrdý sýr 20 g, koření Gril Argentina 3 g

Vykostěné kuřecí stehno zbavíme větších tukových částí, lehce naklepeme, okořeníme, poklademe tenkým plátkem lilku, sušenými rajčaty a tvrdým sýrem, srolujeme a zpevníme párátky. Pečeme na nepřilnavé pánvi (nejlépe pod poklicí) středním plamenem ze všech stran.

1 porce obsahuje: 225 kcal, 27 g bílkovin, 7 g sacharidů, 10 g tuku

Tip: Jak zbavit kuře tuku

  • Vyjměte čerstvě ugrilované kuře z obalu a šťávu odlijte.
  • Potom vložte ještě vlažné kuře do nádoby, aby z něj vykapala všechna šťáva.
  • Zatímco šťáva odkapává, stáhněte z něj kůži a viditelný tuk.
  • Mějte dobře umyté ruce a k porcování kuřete používejte čistý nůž. Nejdříve odřízněte křídla, potom stehna a prsa rozpulte.
  • Odřízněte maso ze žeber a ze zadní části, kusy masa ponechejte vcelku.
  • Porce vložte do plastikové nádoby, zabalte do plastové fólie a vložte do chladničky.
  • Z ochlazené šťávy po tepelné úpravě seberte lžící tuk, přidejte k ní šťávu, kterou jste předtím odlili z čerstvě ugrilovaného kuřete, a vše zahřejte na 70 °C. Takto získanou šťávu použijte k přípravě omáčky, polévky či ke zjemnění přílohové zeleniny.

Tartar z lososa

Suroviny (4 porce): losos bez kůže a kostí 400 g, olej olivový 2 lžíce, limetka1 ks, cibulka nebo šalotka1 ks, sůl, bílý pepř, kopr

Lososa nakrájíme na drobné kousky, promícháme s na jemno nakrájenou šalotkou a ostatními ingrediencemi, ochutíme solí a pepřem. Podáváme na rozpečené bagetě nebo na Knäckebrotu.

1 porce obsahuje: 297,3 kcal, 20,7 g bílkovin, 1,3 g sacharidů, 21 g tuku

Bujabéza – polévka

Suroviny (4 porce): ryby kuchyňsky upravené (více druhů) 400 g, cibule1 ks, rajčata 4 ks, petržel nať10 g, olivový olej 20 ml, česnek 5 stroužků, víno bílé 2 dl, mořské plody 120 g, citron 1 ks, bobkový list 1–2 kusy, sůl, šafrán

Na oleji orestujeme pokrájenou cibuli, přidáme na kousky nakrájené různé ryby a na plátky nakrájený česnek, orestujeme a zalijeme vínem, necháme z vína vyvařit alkohol a zalijeme vývarem. Přidáme nakrájená oloupaná rajčata, šafrán, sůl, bobkový list a oloupaný citron. Zvolna vaříme asi deset minut, vložíme kuchyňsky upravené mořské plody a ještě pět minut provaříme.

1 porce obsahuje: 219 kcal, 22,2 g bílkovin, 5 g sacharidů, 12,4 g tuku

Chřupavá ryba v sezamu

Suroviny (4 porce): filet z ryby bez kůže 600 g, bílý jogurt 40 g, kuskus 100 g, olivový olej 20 g, sezamová semínka (nejlépe černá) 50 g, sůl

V misce smíchejte kuskus se 2/3 sezamových semínek, filet rozdělený na 2–4 ks osolte, potřete jogurtem a důkladně obalte v připravené směsi. Položte rybu na plech vytřený olejem nebo na pečicí papír, posypte zbytkem sezamu, zakápněte olejem a pečte do křupava.

1 porce obsahuje: 267 kcal, 7,8 g tuku, 22,7 g sacharidů, 32 g bílkovin

Na webu www.nutris.net najdete informace o dalších kurzech, nejbližší se koná v Praze 11. září. Téma: Tipy na zdravé a chytré balíčky na všední den.