Křeče a otoky nohou nejsou nutné, ani v těhotenství

Několik základních cviků zabere sotva čtvrt hodiny a může výrazně pomoci proti křečím i otékání nohou. Zacvičit si je mohou všichni, kdo mají podobné potíže, nejen budoucí maminky.

V noci vás ze sna probudí obrovská bolest. Někdy až vykřiknete a probudíte partnera. Máte křeče v lýtkách. Tolik známé a přesto ve tři ráno vždycky nepříjemně překvapí.

Křečemi netrpí jen těhotné, ale každý, kdo má například nedostatek hořčíku, což může způsobit třeba prohýřená noc plná alkoholu. Těhotné ovšem většinou nehýří a alkoholu se spíš vyhýbají. Přesto je to jedna z nepříjemností, která se týká většiny budoucích maminek.


Autor: Isifa.cz

Noční křeče v končetinách totiž vznikají i po nadměrné fyzické zátěži, a ač se to možná někomu nezdá, samo těhotenství znamená značnou fyzickou zátěž.

Naopak ve dne mívají těhotné problémy s otoky dolních končetin. Ty jsou zase způsobeny překrvením organismu v graviditě a nedostatkem bílkovin.

Při obou problémech máte dvě možnosti, jak se jich zbavit: pravidelně doplňovat potřebné živiny a minerální látky a cvičit. Jedno bez druhého fungovat nebude. Takže až povečeříte celozrnný rohlík s tvarohem a pomalu se nachystáte ke spánku, vzpomeňte na sadu cviků, která vám nezabere víc než patnáct minut. 

Čtěte téma: Těhotné, hýbejte se!

Těhotenství je plné zákazů. Někdy to vypadá, že by žena měla svých devět měsíců jen proležet s nohama nahoře. To je omyl! Poradíme vám, jak se i v tomto období hýbat.

Důležité ovšem je, abyste již po cvičení nevstávali z postele! Cílem cviků je totiž „pumpovat“ krev z dolních končetin do celého těla. Pokud byste pak zase vstali a chodili, bylo by vaše snažení víceméně zbytečné.

Pumpování krve proti otokům v dolních končetinách

  • 1. Začněte vstoje. Rychle přešlapujte z nohy na nohu, střídejte patu špičku. Napočítejte zhruba dvacet opakování.
  • 2. Následně se posaďte na postel. Nohy jsou natažené, rukama se opřete za zády. Střídavě chodidla propínejte a flexujte, tedy ohýbejte v kloubu. Nohy střídejte. Když je pravá noha propnutá, levá je ohnutá. Pohyb by měl být spíš rychlý. Opět počítáme do dvaceti. 
  • 3. Položte se na záda, nohy zvedněte nahoru tak, že svírají s tělem zhruba pravý úhel. Těhotné si mohou bedra vypodložit menším polštářem nebo malým over ballem, aby zbytečně nenamáhaly břišní svalstvo. Opět se dejte do pumpování krve, špička střídá flex, pravá noha střídá levou. Minimálně dvacet opakování.
  • 4. Zůstaňte ležet na zádech, jen pokrčte nohy v kolenou a cvičte jako u předchozích cviků. Opět minimálně dvacet opakování.
  • 5. Konečně se položte a na závěr pumpujte vleže.    

Bezprostředně po cvičení byste měli cítit úlevu v nohách. Pokud chcete nohy hýčkat ještě víc, nechte je po cvičení chvilku natažené opřené o protější stěnu.

Čtěte také: Bolesti zad: Jak se jich zbavit?

Zbavit se bolestí zad není vůbec jednoduché a rozhodně to není natrvalo. Nicméně cvičitelka Petra Ménová nám poradí, jak na to. 

Cviky proti křečím

Jak už bylo zmíněno v úvodu, s křečemi v lýtkách se potýkají zejména sportovci, kteří se po výkonu špatně protáhli. Právě protahování je tím nejlepším lékem. Protahujte nohy kdykoliv během dne.

  • 1. Postavte se čelem ke stěně ve vzdálenosti zhruba půl metru, a rukama se o ni opřete. Jednu nohu nechte nataženou, druhou zlehka pokrčte a prošlápněte chodidlo. Měli byste cítit protahování lýtek. Vydržte zhruba deset vteřin a nohy vyměňte.
    Cvik opakujte alespoň třikrát.
  • 2. Následující cvik vychází z předchozího. Jen lehce pokrčte i nataženou nohu. Protahujete tak jiné šlachy i svalové skupiny.
    Opět vydržte alespoň deset vteřin, pak nohy vyměňte. Zopakujte minimálně třikrát.
  • 3. Posaďte se na velký gymnastický míč. Pozor, abyste nebyli prohnutí v bedrech. Rukama se jistěte zezadu. Pokud nemáte gymnastický míč, vystačíte si i s obyčejnou židlí. V tempu ťukejte napnutou špičkou do podlahy. Střídejte pravou nohu s levou. Zopakujte minimálně pětadvacetkrát. Je důležité, aby byl pohyb ostrý. Cvičíte bez bot.
  • 4. Stejný cvik, jako ten předchozí, jen ťukáte do země patami. 
  • 5. Přibližně dvě minuty (opět bez bot) rázně pochodujte na místě. Poté se procházejte:
    – 10 kroků ve výponu na špičkách
    – 10 kroků na plných chodidlech
    – 10 kroků na patách

Aby měl účinek cvičení skutečný efekt, je potřeba cvičit pravidelně, nejlépe každý den. Udělejte si čas a věnujte ho sobě a svým nohám. Cviky vám zaberou jen několik minut.

Jak bojujete s křečemi a otoky dolních končetin vy? Máte nějaké další tipy?