Konzumace vlákniny může prodloužit život

Zvýšení podílu vlákniny ve stravě může lidem prodloužit život. Vláknina organismus chrání nejen před chorobami srdce, ale také před infekcemi a dýchacími problémy. U mužů snižuje riziko onemocnění rakovinou trávicího traktu. Vyplývá to z dosud nejširší studie provedené v USA na skupině téměř 400 000 lidí. Její výsledky zveřejnil Archives of Internal Medicine, píše agentura ČTK. Zadavatelem byla americká vláda.

Zvýšení podílu vlákniny ve stravě může lidem prodloužit život. Vláknina organismus chrání nejen před chorobami srdce, ale také před infekcemi a dýchacími problémy. U mužů snižuje riziko onemocnění rakovinou trávicího traktu.

Vyplývá to z dosud nejširší studie provedené v USA na skupině téměř 400 000 lidí. Její výsledky zveřejnil Archives of Internal Medicine, píše agentura ČTK. Zadavatelem byla americká vláda.

Vláknina snižuje riziko úmrtí o pětinu

Američané totiž konzumují v průměru jenom 15 gramů vlákniny denně, přitom doporučená denní dávka je 25 gramů pro ženy a 38 gramů pro muže. Krajíc chleba obsahuje pouze dva až čtyři gramy vlákniny.

Skupina 388.000 lidí ve věku od 50 do 71 let byla sledována po dobu devíti roků. U těch, kdo konzumovali dostatek potravin obsahujících vlákninu, se riziko úmrtí snížilo o 22 procent. V letech 1995 a 1996 účastníci vyplnili dotazník o stravovacích návycích. Odpovídali v něm na otázky, jak často konzumují 124 vybraných potravin. Do roku 2004 31.000 z nich zemřelo a autoři výzkumu zjistili příčinu jejich smrti podle lékařských záznamů.

I po odečtení faktorů jako nadváha, dosažené vzdělání, kouření a celkový zdravotní stav se prokázalo, že míň mrtvých bylo mezi konzumenty vlákniny. Ví se, že je prospěšná hlavně v případě diabetu a nemocí srdce, protože snižuje hladinu škodlivého cholesterolu a krevního cukru i krevní tlak a že omezuje záněty. Váže se rovněž na toxické látky a urychluje jejich odstranění z těla.

Pomůže i při dietě

Zvyšuje pocit nasycenosti, takže může pomoci i při redukčních dietách. Riziko onemocnění rakovinou vláknina podle studie snižuje jen u mužů, protože ti jsou ve srovnání se ženami náchylnější onemocnět druhy rakoviny vážícími se na stravu. Vlákninu obsahuje ovoce, zelenina a také luštěniny. Podle studie ale riziko onemocnění nejúčinněji snižuje vláknina obsažená v zrnech.