Klouby potřebují výživu, i když je vám jen dvacet

Autor: http://www.photl.com/

Při letních sportech přepínáme své síly a tělo nám to vrací – bolestí kloubů. Artróza přitom postihuje i mladou generaci. Jak jí předcházet?

Znáte to, oddáváte se odvetě v tenisu, v touze po výhře do toho dáte veškerou energii a tělo vás zklame. Tu vás loupne v kříži, tu cosi přeskočí v zápěstí a zápas je ztracený. V létě se cítíme být ve formě, ale mnohdy svou fyzičku přeceníme a přetížíme horní či dolní končetiny. Nejvíce to odnášejí tzv. velké klouby, jejichž bolest může signalizovat artrózu.

Čtěte také: Artrózu měly mumie i dinosauři, dnes jí trpí čím dál mladší lidé

Nejčastější příčinou artrózy bývá nadměrné přetěžování a s tím spojené opotřebování kloubních ploch, které jsou po celý život člověka vystavovány obrovskému tlaku při přenášení hmotnosti. Pokud dojde k nadměrnému přetížení, čekejte opotřebení chrupavek, které tvoří kloubní plochu, podráždění kloubu a vleklé bolesti.

Mezi nejčastější příznaky artrózy patří:

  • zduření kloubů
  • otok
  • zarudnutí, doprovázené nepříjemnou bolestí

Vášniví běžci, turisté a chodci na dlouhé tratě by se měli mít na pozoru. Výrazný vliv poškození organismu intenzivním sportem je dáno právě těmito aktivitami, kdy jsou současně namáhány jednotlivé velké klouby. Bolesti kloubů postihují stále častěji také mladší generaci. Významnými rizikovými faktory pro chronický zánět kloubů jsou toxické látky v životním prostředí a mechanické zatěžování kloubů, ať již intenzivním sportem nebo jinou fyzickou aktivitou. 

Přečtěte si také: Vbočený palec je pěkná hrůza, ale nemusí být

V podstatě jediným faktorem, který dále stojí za vznikem artrózy, a lze s ním pracovat, je tělesná hmotnost. Pro mladou generaci je mimo dědičné dispozice největším rizikovým faktorem právě nepřiměřená tělesná hmotnost, čili obezita. „V našem organismu je rizikem pro vznik artrózy nadměrná tvorba reaktivních forem kyslíku vyvolaná zánětlivými procesy. Kyslíkové radikály se přímo podílí na poškození kloubní chrupavky, respektive chondrocytů. Přes všechny tyto poznatky zůstávají některé příčiny vzniku osteoartrózy stále nejasné,“ říká lékař Vilím Šimánek a dodává: „Pokud chceme kloubním onemocněním účinně předcházet, je nutné zachovávat zdravý životní styl, kterému uzpůsobíme svou stravu, ale i fyzickou námahu.“ Když už si ale s artrózou tykáte, pokuste její působení na vaše klouby alespoň zmírnit. Pozitivně může působit obohacení stravy některými kvalitními doplňky stravy.

Přečtěte si: Během ku zdraví, nebo k trvalé invaliditě?

Prevencí kloubních onemocnění je zvýšený příjem kolagenu a elastinu, tedy pojivových bílkovin, chondroitinu čili mukopolysacharidů, případně jednotlivých sacharidových komponent jako je glukosamin. „Všechny tyto látky lze získat ve správně zvoleném složení denní stravy, v níž by nemělo chybět např. ovoce bohaté na barevné pigmenty (borůvka, brusinka, malina), rybí produkty, živočišné bílkoviny nebo česnek. U zvýšené fyzické aktivity pak je nutné obohacení diety vhodně vybranými doplňky stravy,“ dodává Vilím Šimánek.

Účinné látky obsažené v kvalitních kloubních preparátech:

  • Glukosamin sulfát – základní látka pro tvorbu šlach, vaziva, chrupavek atd.
  • Chondroitin sulfát – složka zabezpečující elasticitu a dlouhodobou funkčnost chrupavky
  • MSM (metylsulfonylmetan) – má analgetické a antiflogistické účinky, působí tedy proti bolesti a zánětu
  • Esterifikované mastné kyseliny (Celadrin TM) – podporují zdraví a pohyblivost kloubů, potlačují zánět
  • Aminokyseliny – mají pozitivní vliv na kvalitu kloubů, kostí a chrupavek
  • Vápník a hořčík – účinně zabraňují řídnutí kostí