Za 60 miliónů se ministr dozvěděl, že Češi rádi soutěží

Očekávání splněna, do soutěže prý přišlo víc soutěžních karet, než čekali. Jenže cílem celé kampaně České Vánoce nebylo pokořit metu, ale zvýšit prodej kvalitních potravin. Podařilo se?

V polovině září z úst ministra zemědělství Mariana Jurečky padla první slova o velké Vánoční soutěži s regionální potravinou. Tehdy prohlásil, že kampaň bude stát padesát milionů a začne asi patnáctého října. Protože se, zřejmě s ohledem na uvalení ruských sankcí, soutěž spíchla na rychlo, nakonec byl její rozpočet milionů šedesát a začala 27. října. Po deset týdnů měla intenzivně podporovat prodej českých potravin nesoucích značku Regionální potravina, Klasa, Chráněné označení (ZTS, CHZO, CHOP), Český výrobek – garantováno Potravinářskou komorou, Bio „zebra“ a EU „Bio list“. Jestli se to ale povedlo, nikdo neví a zřejmě ani vědět nebude…

Ministerská soutěž bez invence

Od začátku celého soutěžního klání se řada politiků, odborníků i novinářů proti soutěži ohrazovala. Zejména proto, že v minulých letech žádná kampaň Ministerstva zemědělství zásadním způsobem na lidi nezafungovala.

Jaké byly tři nejdiskutovanější vady Vánoční soutěže? Tou asi nejvýraznější byl reklamní spot, ve kterém ministr zemědělství vybarvuje nápis www.vanocni-soutez.cz a odříkává „Vánoce s chutí naší země“. Nic víc, nic míň. Za deset vteřin propagace potravin veškerá žádná, ale jako ministerské PR to určitě zafungovalo.

Vadou na kráse byl i rozpočet soutěže, který dosahoval šedesáti milionů. Jde však o částku, která v sobě prý zahrnovala podporu třiceti milionů na původně plánovanou kampaň Regionální potravina, až druhá polovina pak měla připadnout na spotřebitelskou soutěž „České Vánoce“ a její mediální podporu. Podle posledních údajů nás ale samotná Vánoční soutěž vyšla na třicet dva milionů.

Marian Jurečka - losování výherců Vánoční soutěže

Marian Jurečka - losování výherců Vánoční soutěže

Třetí, zcela zásadní potíž pak kritici soutěže spatřují v prehistorickém pojetí. Kdo se chtěl zapojit, musel na hrací karty nalepit vystřižená loga jednotlivých soutěžních výrobků a zaslat je poštou na ministerský P.O.BOX.

Vyhrajte vykrajovátko nebo auto

Fůra práce, mnoho času a co za to? Pro pět tisícovek nejrychlejších soutěživců každého týdne připravilo MZe třeba papírový betlém Josefa Lady, dva kusy vánočních vykrajovátek, nožík nebo síťovku… Mezi ceny, které ale mohly přesvědčit k večerním vystřihovánkám, patřila lednice s českými potravinami, poukaz na odběr výrobků Budějovický Budvar v hodnotě 25 a 20 tisíc Kč, mrazák nebo uzené sele. Hlavní výhrou pro toho, kdo pošle nejvíce soutěžních karet, pak byla Škoda Rapid Spaceback.

V pondělí si pro ni na Mze přijela studentka Alžběta z Prahy, která prý do soutěže zapojila celou rodinu, zaslala totiž pět set devadesát tři soutěžních karet. Při troše počítání pak člověka napadá, zdali se nákup potravin a následné poštovné mohlo vyplatit...

30 log z výrobků na kartě
30 Kč / jeden výrobek *
593 karet zasláno

593 x 30 = 17 790 výrobků
17 790 x 30 Kč = 533 700 Kč + poštovné

Pozn. Škoda Rapid Spaceback v základu stojí 297 900 Kč.
*Odhadovaná cena na potravinu, jak ji uvedl Marian Jurečka.

Juchů, Češi jsou národ soutěživý

Celkem přišlo do soutěže přes sto deset tisíc soutěžních karet, což je dle slov ministra zemědělství o třicet pět tisíc více, než mu na začátku kampaně prorokovali jeho kolegové. „Střízlivým hodnocením, soutěž naplnila očekávání,“ raduje se Marian Jurečka. Nadšení nezná mezí, ale proč vlastně?

Tato čísla ukazují jen na to, že Češi jsou národem soutěživým, ale neříká to nic o tom, jak moc tato soutěž pomohla podpoře prodeje kvalitních českých potravin, což byl její cíl. Kupovali lidé výrobky výrazně více, protože byl ve hře papírový betlém od Lady a auto? V rámci vánoční soutěže se prý prodalo zboží za více než sto milionů, ale kdo ví, jestli zákazníci nenakupovali jako obvykle, jen navíc z obalů vystřihovali loga...A pokud hledali výrobky s logy, jestli jim to vydrží i bez motivace v podobě soutěže. O tom, jestli jsou uvedená loga skutečně zárukou kvality či českého původu, ani nemluvě.

Čtěte také: Loga na potravinách: Průvodce zmateného spotřebitele

„Právě oslovujeme společnosti a podniky, které jsou držiteli označení kvality, zda by nám byli ochotni dodat čísla porovnání prodejů za koncová období let 2013 a 2014, abychom si udělali přesnější obrázek, nakolik soutěž reálně pomohla prodeji kvalitních českých potravin,“ řekl v pondělí ministr. Jenže tohle zřejmě nebudou příliš relevantní čísla.

Samotný prodej jednotlivých produktů je totiž závislý na mnoha faktorech: ceně, letákových akcí, vlastní podpoře výrobce atp. a spočítat, jaké dopady měly tyto jednotlivé vlivy, není moc reálné, což potvrzuje i prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu Marta Nováková: „Bohužel musím říct, že tato čísla nejsme schopni upřesnit. Je to oblast, kterou bychom měli do budoucna lépe připravit, abychom dokázali napříště přesně říct, jaké byly prodeje konkrétních produktů s konkrétními značkami. Teď budeme vycházet pouze z odhadů. Od naší členské základny si ale vyžádáme čísla, která budeme v nejbližších dnech vyhodnocovat.“

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 1. 2015 8:53