Jsou děti z lesní školky častěji nemocné?

Když prší nebo je zima a nevlídno, děti z běžné školky obvykle něco malují v teple svých tříd, děti z lesních školek ale poletují venku prakticky neustále. Nejsou z celodenního pobytu venku více nemocné?

V roce 2003 se v Toulcově dvoře v Praze otevřela ekologická školka Semínko, o sedm let později ji doplnila lesní školka. Ptali jsme se její zakladatelky, Magdalény Kapuciánové, na rozdíly mezi školkou klasickou a tou lesní. A zjišťovali jsme, ve které třídě děti častěji marodí.

Galerie: Do školky Semínko by chtěl chodit i každý dospělý

V lesní školce mají děti program venku. I když prší

„Rozdíl mezi lesní a klasickou školkou spočívá jak v počtu dětí (v lesní školce je max. patnáct dětí, v běžné třídě je dvacet tři dětí), tak i v programu vzdělávání. V lesní školce probíhá výuka venku, čemuž se přizpůsobuje výuka i oblečení dětí,“ říká paní ředitelka. Říkáte si, že byste v dešti, mrazu či v nepříznivém počasí ve školce nevydrželi? Vy možná ne, ale děti ano. A ani jim u toho nudle neteče. „Pokud prší, mají děti přístřešek, kde se mohou schovat, tam ale nikdy nejsou. Když prší, tak je to venku pro ně úplně báječné, dělají si přehrady, hrají si s kapkami. Když je krutá zima, děti hodně chodí a dělají aktivity, které jsou více náročné, aby se tělo snáze zahřálo. Pokud je smog, chodí do muzeí, knihovny nebo do divadla,“ popisuje Magdaléna Kapuciánová.

Že by byly děti z lesní školky častěji nemocné, nám paní ředitelka nepotvrdila. „Čím více jsou děti venku, tím méně jsou nemocné, čím častěji jsou v uzavřených prostorách, tím jsou naopak více nemocné. Snáz si tam totiž předávají bacily. Porovnávám to mezi naší lesní třídou i klasickou, ale i mezi ostatními školkami,“ říká paní ředitelka.

Jaká jsou PRO a PROTI lesní školky?

„Do lesní školky dávají rodiče děti zejména proto, že jsou tu v menším kolektivu a brzy se tak děti mezi sebou poznají. Pokud se učitel dětí ptá na jejich názor, častěji se také dostane na nápad či názor toho konkrétního dítěte. Ve větším počtu dětí už to tak časté není,“ vysvětluje Magdaléna Kapuciánová. Nevýhoda je v kratší otevírací době. S ohledem na to, že děti jsou prakticky celý den venku, lesní školka v Toulcově dvoře otevírá až v půl deváté a otevřeno má jen do patnácti hodin. V běžné třídě je otevřeno od sedmi až do sedmnácti hodin.

Mgr. Magdaléna Kapuciánová

Od roku 1998 pracovala v Toulcově dvoře ve Středisku ekologické výchovy. V roce 2003 pak spolu s Emilkou Strejčkovou založila Mateřskou školu Semínko, kde od počátku učí. V roce 2010 založila i lesní školku Lesníček. Je jednou ze zakladatelek Asociace lesních mateřských škol. Mnoho let působila na postu místopředsedkyně asociace. Externě spolupracuje s Pedagogickou fakultou Univerzity Karlovy a lektoruje témata předškolní pedagogiky a zdravého stavování ve školkách a školách. Program školky od samého začátku silně provazovala s ročním obdobími, s tím, co zraje na zahradě, co se sklízí, kdy se rodí mláďata. Od začátku ve školce nabízí zdravá jídla, která často konzultuje i s rodiči dětí.