Nejlepší jarní životabudiče podle výživových poradců

Po zimě se řada z nás cítí unaveně, pořád bychom jen spali, nemáme na nic chuť, jsme oslabení po nemoci, chybí nám ten správný elán do života. Zkuste to letos změnit.

„Jaro je velmi příjemné období, ale pro naše tělo také trochu náročnější. Lékaři a psychologové se shodují, že příchod jara svým způsobem prožívá každý člověk, ať už pocitem únavy, slabostí nebo špatnou náladou. Na jaře se spolu s přírodou totiž k daleko intenzivnější činnosti probouzí i lidský organizmus. Naplno se obnovují jeho funkce, zvedají se hladiny hormonů, roste svalové napětí, zrychluje se metabolismus. Prodloužená doba slunečního svitu zvyšuje aktivitu a organizmus je nucen dočerpat zásoby všech vitamínů. A tzv. jarní únava je na světě,“ popisuje nutriční terapeutka Věra Boháčová.

Čím se na jaře povzbuzují výživoví poradci? Z čeho získávají energii a jak se brání proti jarní únavě? Zde jsou jejich osobní tipy, které zatočí s jarní únavou.

Galerie: Co všechno se dá v přírodě zjara sníst?

Věra Boháčová

Nutriční terapeutka, specializuje se zejména na problematiku prevence civilizačních onemocnění. Je členkou Fóra zdravé výživy, Sekce výživy a nutriční péče, týmu odborníků Poradenského centra výživa dětí (www.vyzivadeti.cz).

Jaro a první hezké a trochu teplejší dny svádí k pobytu venku, což je skvělý způsob, jak odpočívat, odbourávat stres. Zároveň je však třeba dostatečný odpočinek i spánek a tělo „dopovat“ důležitými látkami včetně vitamínů – ideálně jako součást pestrého jídelníčku. Často chceme na jaře odlehčovat, hubnout, proč ne, jen pozor, abychom příliš striktním jídelníčkem dokázali pokrýt energii na „běžný provoz“ i případnou vyšší fyzickou aktivitu. Protože jinak se lepší psychické pohody bez únavy nedočkáme.

Tip č. 1: Pobyt na čerstvém vzduchu

Mým tipem na jarní únavu je trávit více volného času pohybem na čerstvém vzduchu – s partnerem, rodinou, kamarády – na koloběžce, kole nebo jen pěšmo. I když se člověk cítí unavený, „otrávený“, fyzická únava a vyplavené endorfiny dokáží zázraky.

Tip č. 2: Ovocné a zeleninové svačiny, smoothie

Zařazování více ovocných a zeleninových svačinek se také vyplácí – tzn. více vitamínů, minerálních látek, vlákniny, energie. Bezvadné jsou i smoothie svačinky. Moje oblíbená je umixovaná z jablka, okurky, kousku řapíkatého celeru, baby špenátu, pomeranče a trochou lněných semínek nebo vlašských ořechů.

Hana Mojžíšová

Lékařka s atestací z vnitřního lékařství se coby poradkyně v oblasti zdravého životního stylu věnuje mj. obezitologii dětí i dospělých. Profesní praxe na obezitologické klinice a soukromá praxe nutričního poradenství ve zdraví i nemoci (www.zdravi-stihli.cz).

V předjaří ze všech stran zaznívají výzvy k detoxům, odlehčení a hubnutí. Já osobně jarní očistné kůry nepraktikuji. Jednak jsem zvyklá jíst poměrně pravidelně a kvalitně, jednak mám pocit, že bych bez jídla během dne nevydržela. Nemívám tedy nějaké zásadní jarní krátkodobé zvraty ve stravování, energii spíše plánuji dodávat vyšší mírou odpočinku než změnou jídelníčku, častějším pohybem v přírodě při prvním jarním sluníčku.

Tip č. 1: Chybějící energie? Ořechy, semínka, rozumná strava

Nedodávám v podobě stimulantů, jako jsou ženšen či energetické nápoje, ale čerpám ji z běžně známých rozumných potravin (libové maso, tvarohy, zelenina, luštěniny) a přidávám v podobě směsí různých ořechů a semínek (minerály, vitamíny, zdravé tuky), které mě dobře zasytí a umožní tak menší porce jídel či vhodnější výběr jídla a neuždibovat. Nevyhýbám se ani sladké energii během náročných dnů, ale v podobě bezlepkového makovníku, tvarožníku bez těsta či různých litých těst plných semínek a ořechů.

Tip č. 2: Nedostatek vitamínů? Cibule, česnek, řeřicha, klíčení

V době, kdy ještě není dostatek tuzemských vitamínů, nekupuji multivitamíny v lékárně, ale zařazuji častěji syrovou cibuli (spíše červenou) a česnek do občasných salátů a jídel k posílení imunity, občasně naklíčím slunečnicová semínka, fazolky mungo či vypěstuji řeřichu jako přísun živé energie a enzymů.

Tip č. 3: Odlehčení? Okurkové smoothie, zeleninové přílohy 

Pocitu lehkosti si dopřávám popíjením okurkového smoothie (nízkoenergetický nápoj), mám ráda červenou řepu – jak syrovou do nápoje, tak pečenou k čerstvému sýru namísto klasické přílohy v podobě pečiva.

Tip č. 4: Posílení imunity? Ovoce a jogurt

Vitamíny na talíři a naší imunitu posílí i sladkost v podobě ovoce. Mimo sezónu střídám běžně dostupné čerstvé ovoce z obchodu s mraženými borůvkami, které svým antioxidačním potenciálem jsou pro mě symbolem jedinečné energie. Ovoce v omezené míře používám do bílého jogurtu, tvarohů, nápojů (lépe na bázi jogurtové), opět jako prostředek ke zvýšení imunity cestou harmonizace střevní mikroflóry, která je předpokladem imunity, ale i štíhlosti.

Tip č. 5: Vitalita, štíhlost? Sezónní potraviny na náš talíř

Tak, jak se objevují čerstvé zdroje vitamínů, používám je v jídelníčku v nekonečných obměnách: medvědí česnek z lesa – do salátů, v podobě pesta či nasekaný na čerstvý chléb, poté pažitku, jarní cibuli, chřest a postupně další a další plodiny.

Fotogalerie: Poznáte v přírodě česnek podivný, viničný a medvědí?

Veronika Mlčochová

Zakladatelka sítě odborných výživových poraden Nutrifit (www.poradnanutrifit.cz). Vystudovala obor Výživa člověka na lékařských fakultách, působí jako lektorka publikační a přednáškové činnosti.

Tip č. 1: Klíčky

Malým zázrakem jsou klíčky. A na jaře se obzvláště svou symbolikou zrození nového života hodí pro zařazení do jídelníčku. Naklíčená semena jsou zdrojem vitamínů, minerálních látek, enzymů, stopových prvků a rostlinných bílkovin. Na klíčení můžeme používat fazolky mungo, čočku, hrách, cizrnu, ředkvičky, oves, len, dýni, sezam, slunečnici, pohanku … možností je mnoho. Vybíráme vždy zdravá a chemicky neošetřená semena. Propláchneme je důkladně studenou vodou a pak zalijeme, až jsou zcela ponořena taktéž studenou vodou, přikryjeme látkou a necháme přes noc na teplém místě bobtnat. Další dny semínka proplachujeme dvakrát denně studenou vodou a necháme pak vždy odpočívat ve tmě a v teple. Postup opakujeme, dokud nezačnou klíčit. Poté je ještě před konzumací dáme na několik hodin na světlo, aby se „nabily energií“. Pak jsou již připraveny ozdobit salát, brambory, rýži nebo celé hlavní jídlo. Naklíčené vydrží v lednici dva až tři dny.

Tip č. 2: Špenátový koktejl

Dobrou odezvu má u našich klientů hřejivý koktejl se špenátem. Svou svěží a oku lahodící barvou vás na jaro skvěle nabudí a dodá tu správnou energii. Koktejl vám dodá velkou dávku antioxidantů (zejména karotenoidů obsažených ve špenátu) a díky zázvoru a kurkumě i vnitřně zahřeje. Působí zároveň antisepticky, což je přirozená vlastnost čerstvého zázvoru. Jablka a hrušky dodají mimo jiné i vitamín C a vlákninu potřebnou pro správnou funkci střeva, jakožto významného imunitního orgánu.

Hřejivý koktejl se špenátem

  • 2 hrsti (cca 70 g) čerstvého špenátu
  • jablko cca 240 g
  • hruška cca 250 g
  • čerstvý zázvor cca 5 g (čajová lžička)
  • špetka kurkumy
  • 1 hrnek vody

Kořen zázvoru oloupejte, jablka a hrušky zbavte jádřinců a spolu s ostatními ingrediencemi rozmixujte.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 3. 2017 9:09