Jak to udělat, aby dítě jedlo svačinu?

Autor: Pixabay.com / Pixel2013, podle licence: Public domain

Svačina je důležitou součástí denního jídelníčku. Mnohé děti nesnídají, do školy chodí hladové, jsou pak nepozorné a nesoustředěné. Pokud si pak na svačinu dají brambůrky a limonádu (nebo nepijí vůbec), zadělávají si na únavu, bolesti hlavy a nadměrné přecpávání ve večerních hodinách.

Podle odborníků pomůže dodržování několika zásad.

10 tipů, jak vyzrát na zdravé stravování dětí:

  • Jít jako rodič sám příkladem a jíst širokou paletu ovoce a zeleniny.
  • Rozvrhnout čas jednotlivých jídel, tedy stanovit pravidelné časy příjmu potravy.
  • Jíst společně jako rodina.
  • Nabízet dětem nová jídla, která jsou nutričně hodnotná, i když nemají u dětí okamžitý úspěch. Je třeba snažit se opakovaně, aby si nová jídla získala přízeň a oblibu vašeho dítěte.
  • Dovolit dítěti, aby mohlo samo regulovat svůj příjem potravy, aby si samo řeklo, kdy má hlad nebo kdy je syté. Samozřejmě s určitými hranicemi, aby nedocházelo ke zbytečnému přejídání se.
  • Dát dítěti minimální počet omezení ve stravě a naučit ho, že veškeré jídlo může být součástí zdravé výživy v těch správných porcích.
  • Povzbuzovat a nikoli nutit děti k příjmu ovoce a zeleniny.
  • Dávat dětem větší porce zeleniny a vést je k tomu, že tak je to zcela běžné a normální.
  • Udělat si čas, připravovat svačiny do školy již večer a zapojit do přípravy i děti. Zvýší se tak pravděpodobnost, že svou svačinu i sní.
  • Upravit ovoce a zeleninu do takové podoby, která bude pro dítě zajímavá. Můžeme z nich vytvořit různé tvary a postavičky, dítěti pak i neoblíbená zelenina zachutná mnohem více.

Více v článku: Kvalitní svačiny můžou být za babku

Pokud jde o svačiny do školy, dítě, které je již zvyklé jíst pestře, zdravě, čerstvé suroviny, nebude mít problém jíst podobně ani ve škole. Stejně tak se vyplatí, když už je dítě z domova navyklé jíst svačiny a ví, že patří do denního jídelníčku.

Kromě toho menší děti mají rády veselé svačiny a baví je podílet se na jejich přípravě. Pokud se děti naučí jednoduché jídlo připravovat samy, budou ho také raději jíst. A ještě se rády pochlubí i podělí.

K tomu všemu vede děti i soutěž pro malé kuchtíky.

Malí kuchtíci (si) budou dělat radost jídlem

Zdravá 5, vzdělávací projekt Nadačního fondu Albert, vyhlašuje další ročník populární celorepublikové dětské kuchařské show Coolinaření se Zdravou 5. Soutěž je letos obohacena o nový rozměr – děti připraví zdravé pohoštění a navrhnou, s kým a proč se o svačinu podělí a tím ho potěší. „Soutěžní disciplínou je i tentokrát příprava zdravé svačiny. Každoročně však přinášíme do soutěže inovace, a tak letos chceme děti přivést k pochopení, že jídlo bychom měli připravovat s láskou a pak si s radostí užít společné chvíle při stolování. Propojení sociálního a výživového tématu je logickým propojením klíčových aktivit Nadačního fondu Albert, který se dlouhodobě věnuje podpoře zdravého životního stylu dětí i jejich rodičů a podpoře vzdělávání, integrace a rozvoje dětí ze sociálně znevýhodněných skupin,“ vysvětluje novinky v projektu Eva Nepokojová, koordinátorka Zdravé 5.

Odborná porota bude hodnotit nejen složení pokrmu a lákavý vzhled, ale i myšlenku, jak týmy naloží s připraveným pohoštěním. Soutěžící mají za úkol navrhnout, komu připravené pohoštění darují a udělají mu tak radost. „Může to být osamělá paní ze sousedství, babičky a dědečkové v domově důchodců, paní učitelky, kuchařky ze školní jídelny, dlouhodobě nemocný spolužák, ale i rodiče a podobně,“ doplňuje Eva Nepokojová.

Přihlásit se mohou tříčlenné týmy dětí ve věku od pěti do patnácti let z mateřských i základních škol a děti z dětských domovů, případně jiných organizací nebo volnočasových sdružení. Uzávěrka přihlášek do regionálních kol je 7. dubna 2017. Další informace najdou zájemci na webu www.zdrava5.cz, kde je také možné se do soutěže přihlásit.

Galerie: Jak vypadají skutečné svačiny školáků