Jak se pozná dobrá škola? Nestaví učitele a rodiče proti sobě

Autor: http://rodice­vitani.cz/

Najděte si školu, která se s vámi bude bavit; nebude třídní schůzky svolávat na brzké odpoledne a komunikovat s rodiči jen z donucení a nerada. Pomoci by měla mapa Rodiče vítáni.

Vybrat školu pro dítě je vždycky tak trochu sázka do loterie. Většinou nezbývá než sondovat u ostatních matek a otců a páčit z nich jejich zkušenosti. Změnit by to měla značka Rodiče vítáni, kterou získají instituce, které zaručují slušné zacházení a vstřícnou komunikaci.

Dobrá škola se pozná mimo jiné podle toho, jak snadno se s ní, respektive s tamními učiteli rodičům komunikuje. Nebo třeba podle toho, že není problém, aby do ní mohl rodič kdykoli zajít či dle potřeby zavolat či zamailovat učitelům svých dětí a počítat s tím, že se dočká odpovědi.


Autor: Copyright © 123RF Stock Photos

Podobná spolupráce mezi rodiči a dětmi neběží vždy hladce, některé školy se dokonce bližšímu vztahu s rodiči brání – nejde jen o to, že třeba dovolat se do školy a získat nějaké informace je obtížné. Důležité je, aby si rodiče i kantoři uvědomili, že jim jde o společnou věc, kterou je vzdělání dítěte a jeho schopnost obstát ve stále složitějším světě.

Zlepšit situaci v tomto směru se rozhodla iniciativa Rodiče vítáni, která toto září spustila stejnojmenný webový server a chce na něm mimo jiné vytvořit mapu škol, které by mohly jít ve vztahu k rodičům ostatním příkladem. Stojí za ní společnost EDUin, která se už delší dobu věnuje právě sledování situace v českém školství.

Na rodičích je, aby školy nominovali – aby instituce uspěly a získaly označení Rodiče vítáni, musí následně splnit hned několik kritérií. „Základní princip kritérií je jednoduchý: Jsou to všechno věci, které rodičům zpříjemní život, usnadní komunikaci a umožní více se podílet na školním životě,“ vysvětluje Kateřina Kubešová, manažerka programu.

Dobrá škola má vždy otevřeno

Jako první se na mapě na adrese www.rodicevita­ni.cz ocitly školy, o kterých už sdružení EDUin ví, že navrhovaná kritéria dlouhodobě a bez problémů plní. „Těch je několik desítek a budou postupně na naší mapě vstřícných škol přibývat. Ale samozřejmě nevíme o všech, proto je důležité, aby nás na ně upozorňovali sami rodiče, případně se ozvali učitelé či ředitelé, kteří podobnou značku považují za užitečnou. Ať už splňují to, co udělení značky předpokládá, nebo jim ještě něco chybí. Pouze v případě, že bude naše mapa obsahovat alespoň stovky škol po celé republice, může se stát užitečným nástrojem jak pro rodiče, kteří hledají vstřícnou školu, tak pro ředitele a učitele, kteří chtějí prodat veřejnosti svoji práci,“ upřesnila Kateřina Kubešová představu iniciátorů.

Co všechno musí školy, které chtějí získat příslušné označení, splnit? Namátkou musí rodičům umožnit, aby se do školy kdykoli dostali, a to včetně odpoledních hodin. Samozřejmostí jsou kontakty na všechny učitele a vedení školy či dostatek snadno dostupných informací o tom, co a kdy se ve škole děje.

Dobrá škola rodičům rovněž zaručí, že při třídních schůzkách se nebudou probírat studijní výsledky a chování jejich dítěte před ostatními rodiči. Naopak, každý rodič by měl mít možnost konzultovat prospěch dítěte s konkrétním učitelem osobně a navíc by měl dostat písemný přehled o hodnocení svého dítěte. Pokud se rodič obrátí kvůli nějakému problému na vedení školy, měl by si na něj někdo udělat čas a vyslechnout jej – samozřejmě, může se ukázat, že rodič má nějaký nesmyslný požadavek a je důvod ho odmítnout, ale vždy musí následovat vysvětlení.

Nebo zdánlivý detail – ale škola, která se chce pyšnit označení Rodiče vítáni, by na ně měla skutečně myslet i při pořádání školních akcí pro rodiče a uskutečnit je v termínech a hodinách, které jim umožní se jich opravdu zúčastnit. „Ve škole, kam chodila na první stupeň moje dcera, dělali besídky a vystoupení dětí ve dvě odpoledne a rodičovské schůzky ve čtyři odpoledne, což je pro člověka, která jako já pracuje od devíti, poněkud nepraktické,“ komentuje to Lucie Pánková, matka dvou dětí z Prahy.

Rady najdete i v knize


Autor: http://rodice­vitani.cz/

Kromě spuštění webu vydala společnost i knihu Rodiče vítáni: praktický návod, jak usmířit rodiče a učitele našich dětí, kterou napsal Tomáš Feřtek. Na sto dvaceti stranách a v jedenácti kapitolách řeší nejrůznější problémy, které při komunikaci mezi rodiči a školou nastávají. „Šlo mi o to nezastírat, že rodičovsko-učitelská domluva je složitá věc, a nechal jsem tak zaznít v knížce všechny pochybnosti, které jsem za léta nasbíral. Doufám, že realističnost je hlavní klad téhle publikace,“ dodává ke knize Feřtek.

Podle manažerky projektu Kateřiny Kubešové dbali při sestavování knihy důsledně na to, aby v ní zazněly názory a pohled jak učitelů, tak rodičů. „To nebylo jednoduché, protože v mnohém jde o velmi rozdílné názory. Proto jsme zvolili i nezvyklou grafickou podobu textu neustále komentovaného ze všech možných úhlů v komiksových bublinách. Chtěli jsme se tak co nejvíce přiblížit skutečnému dialogu, který se mezi rodiči i ve sborovnách o takových problémech vede,“ popsala Kubešová.

Společnost EDUin svou iniciativou reagovala mimo jiné na výzkum agentury Perfect Crowd Research, která mimo jiné zjistila, že rodiče si přejí být informováni především o svém dítěti spíše než o škole jako celku a ze všeho nejvíce si přejí ústní domluvu s třídním učitelem. E-mailem komunikuje se školou pouze osm procent rodičů, ale tuto možnost by uvítalo celých 45 procent z nich. Naopak více než polovina rodičů získává informace pouze od dětí, přestože tuto formu komunikace upřednostňuje pouze 13 procent z nich.

V čem vidíte největší komunikační problém mezi rodiči a školou? Vycházejí školy dostatečně vstříc rodičům? A nemají naopak rodiče nesmyslné požadavky?