Jak používat tuky v kuchyni

Váháte, po jakém tuku sáhnout, pokud zrovna pečete či smažíte? Jaký olej se hodí do salátů a čím namazat krajíc chleba? Poradí výživový poradce Michal Jeník.

Na tom, jaké tuky používáme v kuchyni při vaření, do značné míry záleží, jak budeme zdraví a štíhlí. Některé bychom měli volit jen zřídka a jiné zase více, než to dosud děláme.

Češi obdobně jako některé další národy zvolna a vytrvale tloustnou, což se podepisuje i na našem zdraví. Autoři projektu Odlehčeme zeměkouli se snaží nabídnout možnost nenásilnou formou docílit lepšího fyzického i duševního zdraví a v důsledku odlehčit naší rodné hroudě. „Rádi bychom, aby se základní zásady zdravého životního stylu dostaly do povědomí a podvědomí české populace, a staly se nedílnou součástí našeho života,“ přejí si autoři projektu.

Společně s Michalem Jeníkem, výživovým poradcem projektu, připravili přehled používání tuků při přípravě pokrmů.

Jak používat tuky v kuchyni

Pro mazání na chléb a pečivo a přípravu pomazánek

  • máslo, přepuštěné máslo

Na saláty

  • rostlinné oleje, například řepkový, olivový nebo konopný, ale pozor stačí jen pár kapek

Pro omaštění hotových pokrmů

  • máslo, přepuštěné máslo

Pro přípravu krémů a náplní

  • máslové dorty nejsou vhodné, doporučujeme dorty tvarohové, a tudíž i náplň tvarohovou a ovocnou

Přečtěte si: Ne každý olej na smažení se k němu skutečně hodí

Krátkodobé tepelné úpravy a smažení

  • použijte teflonové nebo jiné pánve, kde nepotřebujete tuk, nebo volte slunečnicový olej

Dušení, pečení masa    

  • dušení bez tuku a pečení s řepkovým nebo slunečnicovým olejem

Smažení

  • sádlo, dýňový, sezamový a slunečnicový olej

Fritování

  • fritování v rámci zdravého stravování není vůbec vhodné

Čtěte téma: Věčný souboj: máslo, nebo margarín?

Více o tom, jaké tuky v kuchyni používat, se dozvíte také na www.odlehcemezemekouli.cz.