Jak cestovat s dítětem v MHD, aby nepřišlo o nohu?

Sedmiletému Denisovi Gaidošovi amputoval eskalátor v pražském metru tři prsty na noze a část nártu. Dopravní podnik však tvrdí, že chlapec porušil přepravní řád a své zranění si vlastně může sám. Víte vůbec, jak bezpečně cestovat v MHD? A je reálné dodržet přepravní řad?

Čistě teoreticky by MHD měla být bezpečná pro všechny cestující, jenže realita je jiná. Jakmile se vydáte na cestu městskou dopravou a vezmete s sebou dítě, ať už chodící nebo ještě v kočárku, čekají vás mnohá úskalí a rizika.

metro

Své o tom ví i sedmiletý Denis Gaidoš. Cestu po eskalátoru stanice metra Můstek „odnesl“ ztrátou tří prstů a části nártu. Olej do ohně přilil i Dopravní podnik, který přišel s vysvětlením, že kluk porušil přepravní řád a sám se vystavil nebezpečí. Záznam z bezpečnostních kamer ale neukazuje, jak přesně jezdící schody chlapcovu nohu zachytily. Příčina nehody není stále jasná a případ nyní vyšetřuje policie.

Jenže bylo chování chlapce opravdu tak nebezpečné? Denis totiž v okamžiku výstupu z eskalátoru stál bokem po směru jízdy. Jeho největším prohřeškem bylo to, že nestál čelem po směru jízdy. „Děti bohužel často porušují přepravní řád,“ přiznává Ondřej Pečený, tiskový mluvčí Dopravního podniku. Podle něj není nijak výjimečné, že děti stojí bokem ve směru jízdy eskalátoru. Denis ale měl tu smůlu, že jej cesta po jezdících schodech stála vážné zranění. Není ani jediný. Každý měsíc dojde ke zhruba 15 nehodám na eskalátorech.

  • Září 2009 Tříleté holčičce vtáhl eskalátor ve stanici Anděl botu. Jen díky duchapřítomnosti otce nedošlo ke zranění. Holčička se přitom držela otce za ruku a cestovala v souladu s přepravním řádem.
  • Červenec 2009 Ve stanici Náměstí Republiky se desetileté dítě zaklínilo do eskalátoru. Vyprostit jej museli hasiči. Došlo ke zranění na noze.
  • Září 2008 Šestiletému chlapci zachytily jezdící schody nohu na Národní třídě.

S kočárkem jen ve dvou!

Pro cestu po eskalátorech existují poměrně přísná pravidla. Všechna jsou shrnuta v přepravním řádu, o jehož existenci nemá většina cestujících ani potuchy. Vaší povinností je přidržovat se pohyblivého madla, stát po směru jízdy a pokud možno se nehýbat. Ani nesmíte sledovat reklamní poutače nebo se třeba líbat. Chůze je povolená, ale jen ve směru jízdy a pokud to množství cestujících dovolí. Samostatně po eskalátorech mohou cestovat jen děti starší 10 let.

metro

Speciální ustanovení upravuje i cestu kočárku po jezdících schodech. Pokud se naivně domníváte, že prostě najedete na eskalátor, držíte kočárek a na konci vystoupíte, jste na omylu. „Na pohyblivých schodech musí kočárek s dítětem přepravovat dvě osoby tak, že jeden cestující musí stát pod kočárkem a druhý na vyšším stupni než kočárek,“ stojí v přepravním řádu. Vaší povinností jako cestujícího je zajistit si druhou osobu, která vám pomůže. „Pokud toho nejste schopna, měla byste se metru vyhnout nebo raději cestovat ve dvojici,“ vysvětlil mi zcela vážně mluvčí Dopravního podniku. Sama musím přiznat, že přepravní řád v tomto bodě porušuji minimálně několikrát týdně. Osobně považuji za úspěch, že jsem schopna vybojovat prostor pro kočárek a uhájit jej před cestujícími, kteří se derou skrze mě.

Anketa

Zachytil vás někdy eskalátor v metru nebo v obchodu?

Nebezpečná místa na eskalátorech:

  • nástup na jezdící schody: cestující si musí dát pozor, aby nevstoupil příliš pomalu a schody pod ním neujely. Hrozí ztráta rovnováhy a následný pád.
  • rychlá madla: ve většině stanic metra jsou madla rychlejší než samotný eskalátor. Každý pohyb ruky po madlu je ovšem nebezpečný. Hrozí skřípnutí prstu.
  • drážky ve schodech: V mezeře může uvíznout dámský podpatek. Hrozí pád a případně zranění.
  • mezera mezi schody a stěnou: Eskalátor může snadno vtáhnout kus oděvu nebo tkaničku nebo botu. Hrozí pád a zranění.
  • výstup: Jde o nejnebezpečnější místo na eskalátoru. Koncový hřeben by měl chránit před vtažením boty, ale často se stává, že měkká obuv nebo kus oděvu uvízne. Hrozí zranění.

Bezbariérová MHD?!

metro

V Česku přibývají bezbariérové autobusy, tramvaje i trolejbusy. Pražský dopravní podnik dokonce nabízí cestujícím pomoc při vyhledávání spojů. Na jeho oficiálních webových stránkách lze vyhledat pouze nízkopodlažní spoje. Bohužel tím nemáte zajištěné, že skutečně odjedete. Nízkopodlažní spoje jsou přes den obvykle přeplněné a prostor pro kočárky je omezený. Správně by se ale na plošině měl přepravovat jen jeden kočárek. I když jsem osobně zažila čtyři kočárky v tramvaji číslo 14. Jakmile narazíte na důchodce vybavené přeplněnými taškami na kolečkách, máte smůlu. Zde platí právo silnějšího a důchodci se umí hájit velmi bojovně.

Do jakéhokoliv prostředku hromadné dopravy můžete s kočárkem nastupovat pouze dveřmi k tomu určenými. Poznáte je podle piktogramu kočárku. Ještě před zastavením tramvaje, autobusu nebo trolejbusu, je vaší povinností dát řidiči znamení mávnutím ruky. On by na oplátku měl počkat, než kočárek naložíte. Stejně tak před výstupem musíte dát znamení opakovaným zmáčknutím speciálního tlačítka.

metro

Povinností cestujícího je zajistit si naložení i vyložení kočárku do/z dopravního prostředku. V praxi to znamená, že pokud neobjevíte laskavého spoluobčana, odedřete všechno sami. Obvykle platí, že čím těžší a nákupem naplněnější kočárek máte, tím menší je pravděpodobnost výskytu pomoci. Na druhé straně při troše cviku získáte potřebné zkušenosti a transport kočárku pro vás bude jistě hračka. Můžu to doložit výrazným zvětšením vlastních bicepsů a tricepsů. Najednou mi deset kilo v jedné ruce nepřijde jako velká zátěž.

Foto: Ivana Dvorská, Vitalia.cz

Přeprava dětských kočárků podle Dopravního podniku

  1. Cestující s dětským kočárkem je povinen do vozidla povrchové dopravy nastoupit a vystoupit jen dveřmi označenými příslušným piktogramem (na lanové dráze jakýmikoli dveřmi) a kočárek umístit na přilehlé plošině. Ve vozech metra je povolena přeprava kočárku na každé plošině; na pohyblivých schodech musí kočárek s dítětem přepravovat dvě osoby tak, že jeden cestující musí stát pod kočárkem a druhý na vyšším stupni než kočárek. Průjezd dětského kočárku vozidlem není dovolen.
  2. Na jedné plošině vozidla smí být přepravován:

    a) ve vlaku metra pouze jeden dětský kočárek;

    b) ve vozidlech povrchové dopravy na vyhrazené plošině pouze jeden dětský kočárek; řidič (průvodce lanové dráhy) může podle provozní situace povolit přepravu dalších kočárků.
  3. Před nástupem do tramvaje nebo autobusu dá cestující s dětským kočárkem znamení řidiči zvednutím paže; nastoupit lze pouze po souhlasu řidiče. Výstup s dětským kočárkem je cestující povinen včas signalizovat řidiči dvojím stisknutím tlačítka „Znamení k řidiči“.
  4. Naložení a vyložení dětského kočárku (v metru pomoc druhé osoby při přepravě dětského kočárku na pohyblivých schodech, šikmých nebo svislých plošinách nebo na pevném schodišti) si musí cestující zajistit sám.
  5. Pokud řidič nebo jiná pověřená osoba z důvodu okamžité přepravní situace přepravu dětského kočárku odmítne, nesmí cestující s dětským kočárkem do vozidla nastoupit.
  6. Přeprava prázdného dětského kočárku je dovolena pouze v době snížených přepravních nároků. Za tento kočárek zaplatí cestující cenu podle Tarifu PID. Podmínky pro přepravu jsou shodné s podmínkami pro přepravu kočárků s dítětem s tím, že kočárek s dítětem má při nástupu do vozidla přednost.
  7. Dětské kočárky jsou ve složeném stavu považovány za spoluzavazadlo a nevztahují se na ně ustanovení o dětských kočárcích, pokud není současně přepravováno i dítě.
  8. Přeprava kočárků sloužících pro přepravu věcí je zakázána.
3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 27. 9. 2009 10:10