iTesco: Jak to chodí v zákulisí prodeje potravin online? Je to Davis Cup

Autor: Vitalia.cz / Ondřej Hošt

Nakupovat oblečení, sekačky i televizi přes internet je už dnes běžné, ale jídlo? I tak se ušetří čas a peníze. Nebo byste zvládli nasbírat 70 položek jednoho nákupu během půlhodiny?

Internetový prodej rok od roku roste. Český statistický úřad jen za leden letošního roku vykázal nárůst tržeb přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 23,7 %. I to byl jeden z důvodů, proč se společnost Tesco rozhodla zřídit v České republice e-shop s potravinami. Funguje už od loňského ledna v Praze a nově i Brně, a zákazníků neustále přibývá. V současnosti přes iTesco pravidelně nakupuje 80 000 lidí. Není divu, že logistika celého nákupního procesu od objednávky po předání zákazníkovi musí být promyšlená do nejmenšího detailu. Mnohé vychytávky nás překvapily.

Češi rádi nakupují na internetu, což byl jeden z faktorů v rozhodnutí managementu Tesca zřídit e-shop s potravinami právě v České republice. Tesco má oproti jiným e-shopům s potravinami mimo jiné tu výhodu, že nemusí pronajímat sklady. „Skladem“ pro potraviny je totiž samotný obchod, kde tzv. pikér (z angl. picker) nakládá do přepravek váš nákup. „Jsme vlastně prodloužená ruka zákazníka, šetříme jeho čas, ale i peníze,“ říká Richard Švaňhal, manažer internetového obchodu iTesco. Nákupem po internetu se totiž vyvarujete nákupu „zbytečností“ a drobností, které jste doma vůbec nepotřebovali.

Z Letňan denně vyráží 11 aut

Společnost Tesco provozuje e-shop ve třech pražských obchodech, dále pak na Mladoboleslavsku, Kladensku a nově na Kolínsku a Brněnsku. My jsme se zajeli podívat do největšího Tesca v Česku, které se rozprostírá na 12 000 metrech čtvrečních v pražských Letňanech. Projdeme prodejní plochou, přes sklad trvanlivých potravin až do nejodlehlejší části, kde tepe srdce iTesca.

V jedné části odděleného prostoru je řada naskládaných přepravek, které jsou rozdělené do sekcí od A po K. Jedná se o jedenáct míst, každé určené pro jedno auto, jednu trasu. Po pravé straně jsou chladicí a mrazicí boxy, v protějším koutku se krčí dvojce počítačů, které shromažďují veškeré objednávky uskutečněné přes internet. Celý prostor není větší než tenisové hřiště a dnes a denně se tu běhá jako na kurtech. Zvláště pikérky, které mají na starost naše nákupy hrají Davis Cup. Chyby nejsou dovoleny, soustředění, rychlost a přesnost jsou naopak vyžadovány.

Nákup v Tescu podle navigace

Ještě za kuropění se zde nákupy, adresy zákazníků i trasy, po kterých řidiči pojedou, ukládají pod čárové kódy, jimiž se následně polepují zelené přepravky. Když si v šest hodin ráno přijde pikérka pro svůj vozík, naloží na něj až šest označených přepravek a scanuje z nich kódy. „Každé ráno se pikérka přihlásí do bluepadu na vozíku (pozn. tablet) a skenerem si napípá štítky. Tím si nahraje veškeré nákupy do přístroje, který ji pomocí navigace vede po prodejní ploše. Pikérka tedy přesně ví, do jaké uličky a regálu má zamířit,“ popisuje manažer.

Zde jsou důležité tzv. plánogramy, které určují, jaká trasa je k vybranému zboží ta nejkratší. Pikérka tedy jezdí podle přesně dané mapky, která jí určuje, v jaké uličce a regálu najde třeba vaše kysané zelí. Když si vezmeme, že jeden nákup je tvořen přibližně sedmi desítkami položek, na jejichž nasbírání mají zaměstnanci necelou půlhodinu, docela se proběhnou.

Pikérka těžký chleba má

Jsme v patách pikérce přímo na place, jezdí s vozíkem jako ďas, její čas totiž bluepad monitoruje. První auta s objednávkami vyrážejí už v osm hodin ráno a není čas ztrácet čas. Někdy se ale stane, že produkt vybraný zákazníkem je už vyprodaný. V tomto případě se pikérka snaží vybrat adekvátní náhradu. „Ne vždy se to ale podaří. Vedeme naše zaměstnance k tomu, aby vybírali zboží tak, jako by ho kupovali pro sebe. Ale my nevíme, jestli si zákazník vybíral položku podle příchuti, výrobce nebo ceny,“ vysvětluje úskalí internetové prodeje manažer. Na pozici pikér pracují téměř výhradně ženy – maminky. Podle manažera se právě ony dokáží dobře trefit do vkusu zákazníka i s náhradami. Nahrazované položky totiž tvoří jen tři procenta z celkového objemu za celou dobu fungování e-shopu.

Taková náhradní položka je pak balena do k tomu určené modré tašky, aby byla odlišena, zákazník je na ni u předávky upozorněn a může ji řidiči vrátit. Když jsou nákupy dokončeny, míří pikérka zpátky do zázemí iTesca, kde mražené a chlazené zboží ihned roztřiďuje do instalovaných chladicích boxů, zbytek zboží staví podle instrukcí z objednávek před jednotlivé sekce tras, po kterých dodávky pojedou. Už tady v zázemí e-shopu se přepravky skládají přesně podle toho, jak se budou nakládat do auta. „Nejspodnější přepravka v komínku patří prvnímu zákazníkovi, ta horní poslednímu, aby se řidič nemusel nikde zdržovat a přebírat přepravkami. Stejným způsobem má seřazené vytištěné objednávky jednotlivých zákazníků,“ říká nám k samotné přepravě manažer internetového obchodu.

Nakládáme a vezeme vám nákup

Naložili jsme jednu „fušku“ a vyrážíme se třemi přepravkami kousek za Prahu. Cestou se od šéfa řidičů dozvídám, že před rokem začínali v jedenácti lidech, dnes je jich třicet osm a čekají, že se budou dále rozrůstat. Navzdory tomu, že jejich plně automatizovaná dodávka vyhlíží jako obrněný vůz, přepadení se nebojí. Hotovost se sebou nevozí, o čemž případné nenechavce preventivně informuje i nápis na dveřích. Platby za zboží probíhají výhradně online.

Na místě určení řidič vykládá přepravky, kontroluje, jestli jejich čísla souhlasí s dodacím listem a na rudlu odváží sadu přepravek až před vchodové dveře řadového domu. Následuje předávka, kdy si zákaznice podle seznamu kontroluje kompletnost a kvalitu nákupu. Nahrazené položky bez mrknutí oka přijímá a skrze terminál platí. Jako maminka od dětí patří k hlavním zákazníkům iTesco. Všetečné děti chtějí v obchodě vždycky všechno, tady se dá online nákupem ušetřit fůra peněz. Mezi další početnou skupinu pravidelných zákazníků patří senioři, kterým nákupy objednávají děti, a potom lidé, kteří se vracejí z dovolené a mají prázdnou ledničku.

A jak služba funguje z pohledu zákazníků? To se dočtete na serveru Vitalia.cz během pár dnů. Má nějaké vady? Pořídíme online skutečně kompletní nákup? Vyzkoušeli jsme také objednávku prostřednictvím nové mobilní aplikace.

Čtěte také: E-shopů s potravinami je jako šafránu

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 1. 2015 9:45