Uslintaná madla, špinavé vozíky a mrtvolky myší pod pokladním pásem

Autor: Vitalia.cz / Clean4you

Důkladná očista prodejních prostor stojí nemalé peníze. Proč je platit, když naše legislativa nic takového nepožaduje? A když se nebouříme ani my, zákazníci? Víte, co je na vozíku?

Možná je dobře, že nám prodejny potravin nabízejí prošlé potraviny, přelepují u nich etikety a prodlužují trvanlivost. Díky šlendriánství některých obchodníků jsme přestali být bezmezně důvěřiví a začali jsme nahlas hájit svá práva i zdraví. Dokladem budiž enormní nárůst stížností na Státní zemědělskou a potravinářskou inspekci. Jen za první dva měsíce letošního roku si na kvalitu potravin i hygienu na prodejnách stěžovalo 711 lidí. Pro srovnání, za celý rok 2011 přišlo stížností 3076.

Teď si možná mneme ruce, že se obchodníci s potravinami začínají chytat za nos a snad nejen na oko přijímají opatření, aby k dalším podobným pochybením nedocházelo. Ale není to naše malé vítězství vítězstvím Pyrrhovým? K čemu odpovídající kvalita zboží bez hygieny prodejní plochy, vozíků, košíků a pokladních pásů. Skoro nikdo ji totiž nedodržuje, protože ji nikdo nenařizuje. A na co není zákon, to není dohledovými orgány vymahatelné.

Jen tak je snad možné, že o přítomnosti bakterií, slin, krve a dalších laskomin na madlech nákupních vozíků se mluví pouze neoficiálně, že vozíky se oplachují, pokud vůbec, na stejném místě, jako se skládají potraviny, nebo že úklidová firma pravidelně vytahuje z boxu pod pásem u pokladny kostřičky myší…

Důkladná očista totiž něco – a ne málo – stojí, a proč „vyhazovat peníze“, když to nikdo nepožaduje a nic k tomu obchodníky nenutí?

V naší zemi neexistuje žádný právní výklad, který by přesně definoval, jakým způsobem, v jakém rozsahu a jestli vůbec je nutné výše zmiňované povrchy v obchodech čistit. Potvrzují to i slova Dany Walterové, konzultantky v oblasti hygieny potravin: „Bavíme se stále o kvalitě a bezpečnosti potravin, ale do teď nepadlo slovo o hygieně výroby potravin a hygieně prostředí, do kterého potraviny přicházejí. Jestliže ještě v roce 1997 platila přísná vyhláška, která stanovovala hygienické požadavky na rozsah a vybavení potravinářských provozoven, dnes máme pouze formální a nic neříkající nařízení Evropské unie. Žádné limity zde nejsou stanoveny.“ 

Co všechno je na vozících? Oficiálně nic

Dana Walterová však navzdory chybějící legislativě v tvrdém útoku nepovoluje: „V minulosti měly obchody otevřeny do 12 hodin a celé sobotní odpoledne se přísně sanitovalo. Dnes, kdy mají mnohé prodejny otevřeno nonstop, se ptám, kdy ty prodejny sanitují? Kdy probíhá úklid? Jestliže v normách je, že prodejce musí potraviny chránit před sekundární kontaminací, i tou chemickou, kam se ty potraviny za provozu odvezou, když je mají chránit?“

Toť otázka. Příkladně kompletní přestavba Tesca v Praze na Zličíně s nonstop provozem probíhá za běžného chodu, s potravinami v regálech.

Všechny specifické normy ať už ČSN, podnikové normy, prováděcí vyhlášky a předpisy, které nejen za vlády pěticípé hvězdy nastavovaly hygienický řád v provozovnách, padly pod souvislou vrstvu prachu. Proč? Za vším vězí vstup do EU a sjednocení podmínek pro všechny obchodníky. „Byli jsme postaveni před otázku, zda ponecháme velmi přísné národní předpisy v platnosti, ale budou účinné pouze pro tuzemské producenty, anebo zůstaneme u přímo použitelných předpisů, jako jsou nařízení a rozhodnutí EU,“ staví na misky vah zásadní rozhodnutí vrchní ředitel dohledového orgánu SZPI Martin Klanica. Miska vah se přiklonila k variantě číslo dvě, proto si z benevolentního předpisu nikdo hlavu neláme.

Pokud si potravinoví magnáti stanoví v rámci svého systému očistu regálů a vozíků jednou za dva roky a budou to tak dodržovat, nikdo nemá právo je za to sankcionovat. Jaké si to udělají, takové to budou mít. Tuto informaci potvrdil i Martin Klanica: „Čistotu vozíků kontrolujeme prostřednictvím toho, jestli má provozovatel ten systém nastaven ve svých vnitřních předpisech. My samozřejmě stěry z vozíků nebereme, protože je není na co vyhodnotit, to všichni víme.“

Firma Clean4you, která se zaměřuje na údržbu a čištění potravinářských provozů a obchodů, si ale stěry z vozíků nechala odebrat a v laboratoři vyhodnotit. Stěry před a po čištění však nechce nikdo komentovat, ani hygiena ani jednatel Clean4you Milan Horyl: „Výsledky nechtějte znát.“ Chceme, takže zcela pod čarou získáváme informace o přítomnosti zbytků krve, slin, sekretu a bakterií, např. streptokoka či E.coli… Oficiální testy se chystají a Vitalia.cz má přislíbeny informace z první ruky.

Čištění vozíků stojí peníze, takže se to „nějak opláchne“

Špatně skladované zboží je vkládáno do špinavých regálů, které se opravdu důsledně čistily, když byl Šemík ještě hříbě. Pečlivě vybrané a zkontrolované zboží vkládáme do vozíků, kde se bez obav vesele množí kolonie všemožných bakterií. Vybrané lahůdky nakonec položíme na pokladní pásy, pod kterými se rozkládají těla myší. Nevěříte? Milan Horyl vás uvede do reality.

Clean4you patří mezi skromnou hrstku firem, která nabízí široké spektrum služeb souvisejících s hygienou v zázemí i na prodejních plochách supermarketů, vyvíjí nové technologie úklidu i čistících pomůcek. Jak nám ale prozradil Milan Horyl, zájem o jejich služby není valný. Řetězce si hlídají každou korunu, a protože nad nimi už žádný bič v podobě přísného zákona nevisí, například hygienu vozíků prý většina z nich řeší až v momentě silných nánosů. „Na vlastní oči jsem viděl vozíky prolité saponátem a vyvezené na déšť,“ popisuje svéráznou techniku „odborné“ desinfekce.

Všimněte si v naší fotogalerii tajně pořízené fotografie. Vozíky jsou zde čištěné u ramp nákupních středisek, poblíž pak probíhá příjem zboží. Veškeré splavené nečistoty jsou tak na dosah potravinám. Jako protipól pak vidíte speciální vůz, kdy se bakterie a špína tlakovou parou spláchnou do nádrží uvnitř této „pojízdné myčky“.

„Zbavení mikrobiologických zárodků z jednoho vozíků přijde na 45 Kč. Velké řetězce, které po celé republice disponují až 20 000 tisíci vozíků, by tak na jedno čištění musely vynaložit i jeden milion korun,“ vypočítává důvody nezájmu o odborné čištění vozíků Milan Horyl.

Pokladní pás má tajnou „kapsu“ na myši

Drobný nákup se dá pobrat do rukou, případně do vlastních košíků, ale na pás je vyložit musíte. Na pás, od jehož útrob padají veškeré zbytky od zeleniny, drobky z pečiva, mouka a kde často vyhasíná život myši domácí. „Drobky z pečiva jsou pro myši velkým lákadlem, z jednoho každého boxu vytahujeme 4–5 kostřiček myší,“ osvětluje obsah zhruba pět centimetrů hlubokého boxu umístěného pod pásem jednatel Clean4you.

Aby to nebylo jen o nás bez nás, požádali jsme o vyjádření i mluvčí řetězců. Makro, Kaufland, Billa a Penny market svorně mlčí. Ani po mnoha urgencích nám jejich zástupci vyjádření neposkytli.

Judita Urbánková ze společnosti Ahold uvádí: „Komplexní, plošné, a dalo by se říci „generální“ čištění nákupních vozíků a košíků provádí specializovaná firma jednou ročně, ale vozíky a košíky se samozřejmě čistí vždy, když je to potřeba, občas tedy i několikrát denně.“ Pohled do sanitačních plánů nám nebyl umožněn a otázka: „Kdo i několikrát denně čistí přibližně stovku vozíků v každé provozovně?“ zůstala nezodpovězena. Avšak Milan Horyl potvrzuje, že pro Ahold čistili a další jednání o spolupráci pro­bíhají. Už bezmála jeden rok.

Eva Karasová z Tesca říká: „Údržbu nákupních vozíků a košíků provádí smluvní úklidová firma. Generální úklid provádí čtvrtletně a běžný úklid průběžně. Pokladny se čistí denně. V případě jakéhokoliv mimořádného znečištění má provozovna možnost si objednat speciální úklidové práce (např. čištění a dezinfekce nákupních vozíku parou, aktivní pěnou a tlakovou myčkou).“

Tesco a Ahold dle slov svých mluvčích tedy čistí a na hygienu dbají. Jak jsou na tom ostatní řetězce, můžete zjistit už při dalším nákupu. Košíky a vozíky, o které je řádně postaráno, jsou totiž opatřeny logem čistící firmy a datem poslední desinfekce. Najdete ho v pravém dolním rohu vozíku.

Jen u nás platí: Když se to nemusí, tak se to nedělá

Přestože by řetězce mohly z kvalitní péče o své vybavení vytěžit maximum – využít ji ke své propagaci: „My jediní čistíme nad rámec přepisů, denně,“ neděje se tak. Pro ilustraci – na trhu se objevil čistič madel vozíků. Jedná se o jakýsi návlek napuštěný příjemně vonící desinfekcí, umístěný přímo na vozíku. Každý zákazník si pak pouhým přejetím plochu madla sám desinfikuje. V pražském Makru proběhlo před časem testování a zákazníci byli nadšení, ale na vozících návlek nikde nenajdete. Jeden totiž stojí 8 euro na 4 tisíce použití.

Jak být před konkurencí napřed však vědí v okolních státech, kam Milan Horyl jezdí „na zkušenou“: „Když jsem se bavil s kolegy v Rakousku, Německu či Anglii, tak jsem zjistil, že tam neberou doslova větu: Když se to nemusí, tak se to nedělá. Bojují tam o zákazníka a špinavý vozík u nich neexistuje. Strávil jsem mnoho času v anglické firmě specializující se už třicet let pouze na čistění vozíků, tam nestíhají – pro nás práce skoro není.“

Kde je zakopaný pes, proč to jinde jde a my jsme považováni za popelnici Evropy? V Anglii by si špinavý vozík líbit nenechali a my ho jen odstavíme a vezmeme si ten, který jede a je méně upatlaný. Kvalita a bezpečnost potravin je jistě důležitá, ale ani kvalita prostředí, do kterého potraviny přicházejí, nemůže být opomíjena.

Především námi, zákazníky. Mnohé obchody zkoušejí naši trpělivost, která však není bezmezná. Tak až příště narazíte na vozík, který desinfekci pocítil, jen když se do něj omylem vylilo Savo, nebojte se ozvat.

Podívejte se na porovnání dvou nákupů:Vyplatí se nejlevnější ná­kup?

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 10. 2016 14:33