Při grilování na otevřeném ohni skutečně vznikají zdraví škodlivé látky. Jsou ale způsoby, jak riziko eliminovat. Patří mezi ně i zvyk namáčet maso v hořčici nebo nakládat do koření.
K pohodě jarních, letních i podzimních večerů patří již léta v našich zemích grilování jako zejména společenská, a spíše až na druhém místě gastronomická akce. Mnozí odborníci na zdravou výživu přitom před konzumací grilovaných pokrmů varují – a do určité míry mají pravdu. Zejména tehdy, pokud grilujeme příliš často, například častěji než jednou za dva týdny. Především v takovém případě je vhodné vědět o možné eliminaci zdravotních rizik, vyplývajících hlavně ze samotné podstaty grilování – úpravě masa na otevřeném ohni.
Za největší riziko grilování jsou obecně považovány látky obsažené v kouři, které mají rakovinotvorné účinky. Část populace navíc odmítá konzumaci výrobků živočišného původu, takže grilování je občas vnímáno jako dvojnásobné zlo.
To je ale velké zjednodušení, neboť třeba právě stravu živočišného původu bychom odmítat neměli. Z mnoha důvodů, z nichž jeden se pro grilování jako pro společenskou akci opravdu hodí – tvorba dobré nálady. Konzumace potravin živočišného původu totiž například podle studie Německého institutu pro výživu v Postupimi zvyšuje v mozku hladinu látky zvané serotonin, která zprostředkovává pocit radosti ze života. Důkazem je mimo jiné skutečnost, že při depresích obsah serotoninu v mozku klesá.
Odmítání stravy živočišného původu však vede k závažnějším důsledkům, než je jen „nižší hladina dobré nálady“. Vědci například zjistili, že každá třetí žena, která se stravuje na vegetariánské bázi, má problémy s menzes, jiný vědecký průzkum ve Švédsku zase prokázal, že děti vegetariánů jsou mnohem náchylnější k duševním chorobám. Vysvětlení všech těchto poznatků je přitom jednoduché – člověk je od přírody všežravec, a pokud tuto svou dispozici porušuje, tělu prostě něco chybí.
Ke grilování se dobře hodí různé druhy zeleniny, třeba brambory, papriky, rajčata, lilky, cukety, kukuřice, cibule, ale také například žampiony.
Skutečností ale je, že při grilování rakovinotvorné látky opravdu vznikají – jde o heterocyklické aminy (HCA) a polycyklické aromatické uhlovodíky (PAU). Zatímco HCA vznikají při zpracování masa za vysokých teplot, PAU se vytvářejí při hoření dřeva nebo rozkladem tuku, který za vysoké teploty odkapává z grilovaného masa na rozžhavené uhlí. Je-li maso vystaveno přímo plameni, zejména při teplotě nad 400 stupňů Celsia, dochází dokonce k tvorbě PAU přímo na povrchu potraviny.
Prevence je tedy nasnadě: grilovat pokud možno co nejlibovější maso a takovým způsobem, aby nedocházelo ke styku masa s plameny. Vhodnou gastronomicko-zdravotní prevencí je také marinování masa – při grilování marinovaného masa údajně dochází k několikanásobnému snížení tvorby HCA, kromě toho je takové maso křehčí a má lepší chuť a vůni. Naopak solit by se již grilované maso nemělo.
Při zkoumání či pokusech týkající se lidské stravy dochází v poslední době ke stále četnějšímu potvrzení dříve vědecky neodůvodněných, ale v praxi zcela funkčních gastronomických kombinací.
Například zvyku namáčet opečený špekáček, uzeninu nebo maso v hořčici. Teprve nedávno přišli vědci z indického Hyderabadu na to, že hořčičné semínko likviduje jedovatost PAU téměř stoprocentně. Jinými slovy: Jíme-li opečenou klobásku nebo grilované maso s hořčicí, rizika zdravotních problémů jsou výrazně minimalizována.
Při grilování je také tradicí používat k dochucení různé typy koření jako oregano, šalvěj, tymián či rozmarýn. I tento klasický zvyk má přitom svou zdravotnickou logiku. Uvedená koření mají totiž vysoký obsah látek zvaných flavonoidy, které váží karcinogenní příměsi tak pevně, že jsou tyto příměsi v nezměněném stavu vylučovány z těla ven.
Skupina asi 60 látek, které mají výrazné antioxidační účinky a kladný vliv na lidský organismus. Flavonoidy se vyskytují v různých typech koření a zejména v ovoci. Mezi nejsilnější patří flavonoidy ostružin, malin, borůvek, černého rybízu, citrusů, lékořice, granátového jablka, oliv, červeného vína, kakaa a rajčat.
Své oprávnění má do třetice další zvyk spojený s grilováním, a to konzumace nápojů, včetně alkoholických, přičemž kromě obvyklého piva se stále více při grilovacích zahradních párty prosazuje víno. Abstinenti si pak zejména s postupujícím časem dávají na případné zahřátí čaj. Právě v červeném víně a čaji jsou přitom stejně jako v koření přítomné téměř zázračné flavonoidy. Kromě toho, že se tak i prostřednictvím tekutin snižují negativní důsledky konzumace grilovaných uzenin či masa, představuje – to je ale překvapení – červené víno prevenci proti nachlazení, respektive – zvyšuje odolnost proti chladu.
Agrární analytik, novinář na volné noze se zaměřením na zemědělství, potravinářství a životní prostředí.
Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.
Druhý ročník degustačního festivalu růžových vín a klaretů Růžový máj 2013 na náměstí Jiřího z Poděbrad v Praze 3 se koná tuto sobotu 18. května. Letos v rytmu swingu! Letošní ročník bude speciální… Více
Na pátek 17. a sobotu 18. května připravují pořadatelé trhu na Praze 6 na Kulaťáku farmářské květinové trhy. Po oba dva dny bude klasický trh doplněný o bohatou nabídku bylinek, sazenic, koření,… Více
Plzeňské farmářské trhy tentokrát nabídnou nejen vynikající jídlo, ale i besedu o ekozahradničení na balkonech a za okny našich domů. Kdo z nás by nechtěl mít rozkvetlý balkon plný vonících bylinek… Více
Vitalia.cz (www.vitalia.cz), chytře na život.
Copyright © 2009 – 2013 Internet Info, s.r.o. Všechna práva vyhrazena. Powered by Linux. Vitalia.cz využívá zpravodajství ČTK.