Žijí milovníci fantasy v realitě?

Autor: warnerbros.com

Pche, pohádky, můžeme mávnout rukou nad žánrem, jenž se pro mnohé stává životním stylem. Klasik Pratchett říká: „Fantasy JE únik před realitou, ale počkejte… proč by to mělo být špatně?“

Nedávno jsem na pár dní navštívil kamaráda. Viděl jsem, jak tráví volný čas ve fantazijním světě počítačové hry, kde se to hemžilo bojovými kentaury, skřítky, čaroději… Pak jsem se ocitl u dalšího známého, který se zase na svém notebooku proměňoval v rytíře plnícího úkoly ve fiktivním středověkém městě. Jako by dnešní době stále více dominoval svět fantazie. Filmy, které se odehrávají v jiných světech (Pán prstenů, Avatar, Letopisy Narnie…) patří k těm nejúspěšnějším. V popularitě u dětských čtenářů a diváků vedou příběhy Harryho Pottera. Pozorujete-li cestující v metru, všimnete si, jak si čtou – fantasy literaturu.

Proč je dnes fantasy tak populární?

Znič prsten a změň svět


Autor: SXC

Fantasy je umělecký žánr (literatura, film, ale i výtvarné umění nebo počítačové hry), založený především na užití magie či jiných nadpřirozených prvků. V této imaginární fikci vystupují neobvyklé postavy (skřítci, bohové, démoni) a je zasazená do fantazijních kulis jiných světů nebo jiné doby. Původ fantasy lze vysledovat v mýtech, pohádkách, středověkých legendách a eposech.

Přestože se moderní fantasy objevila teprve s dílem J.R.R. Tolkiena, obdobný žánr doprovázel naši historii od nepaměti. Kam jinam bychom zařadili díla jako Íllias, Beowulf nebo Píseň o Nibelunzích? Od nejranějších legend k nám fantasy přicházela prostřednictvím různých kultur. Vzpomeňme jen na pohádky Tisíce a jedné noci, legendy krále Artuše, Shakespearův Sen noci svatojánské, Frankensteina od Mary Shelley, příběhy E. A. Poea či Drákulu (Bram Stoker).

Ať už jsou tyto příběhy zasazeny do našeho nebo jiného světa, ať v nich vystupují pouze mytické bytosti, nebo i lidé, mají jedno společné: dotýkají se nás lidí. I ten nejtemnější příběh umožňuje čtenáři objevit podivuhodný svět, svést bitvu se zlem a nastolit spravedlnost. I ten nejmenší hobit může změnit běh světa tím, že zničí prsten.

Únik z šedi a svět obrácený naruby

Fantasy nás mimo jiné učí rozpoznat skutečný rozdíl mezi dobrem a zlem, vidět obojí v čiré podobě. Umožňuje nám oživit myšlenky, které z naší praktické mysli normálně vytlačujeme.

Představuje svět fantasy pro moderního člověka také formu úniku před problémy, před běžnými starostmi? „Z větší části je to samozřejmě únik,“ domnívá se autor fantasy literatury Jaroslav A. Polák. „Podívejte se třeba na současnou znechucující politickou a společenskou realitu. Je přirozené, že si od ní chtějí lidé alespoň na chvíli odpočinout a utéct se do světa, kde se mohou ztotožnit s hrdinou, který má nějakou skutečnou moc něco změnit,“ říká spisovatel a dodává: „Občas si odpočinout je v pořádku, ale nemělo by se to stát životním programem. Lidé by měli i žít, ne se jen utápět v literárním nebo filmovém denním snění.“ 

Přečtěte si: Blbá nálada je nakažlivá, říká MUDr. Jan Hnízdil

„Ale existují i vynikající díla fantastické literatury, která nejsou úniky, nýbrž jsou opravdu hlubokými sondami do lidské duše či uchopením reality na symbolické rovině. Taková díla jsou velkou literaturou v pravém slova smyslu. Zmíním třeba práce Philipa K. Dicka či Raye Bradburyho,“ říká Polák. Pod přezdívku Kojot provozuje také web http://kojot.na­me, kde věnuje prostor duchovnímu hledání. Autor fantasy se sice snaží stát nohama na pevné zemi, a přece i do jeho života nakonec vstoupil magický aspekt. Loni se zasvětil duchům šťastného húdú, kteří údajně zlepšili kvalitu jeho života a otevřeli jej mnoha novým, pozitivním zážitkům. Díky této nově poznané zkušenosti, která má být vykoupena tím, že se fragment zasvěcencovy duše po smrti sám promění v pomáhajícího ducha, se Jaroslav A. Polák zřekl i silně individualistické, materialistické filozofie laveyánského satanismu, k níž se předtím hlásil.

Podle britského spisovatele G. K. Chestertona fantasy obrací svět naruby a ukazuje jej z obrácené perspektivy, takže jej zase jednou vidíme z odlišného úhlu a uvědomíme si, jaký je úžasný.


Autor: warnerbros.com

Lze předpokládat, že autoři fantasy literatury mají velkou fantazii. Nakolik jejich tvorbu inspiruje i všední život? „Jak stárnu, ovlivňuje každodenní život moji tvorbu čím dál víc,“ říká J. A. Polák. „Fantastika je ideální žánr pro mladé a začínající introvertní spisovatele, kteří chtějí psát, cvičit se v řemesle, ale nemají ještě dostatek hlubokých zkušeností s reálným světem, které by mohli reflektovat. Je to například mnohem lepší, než psát o nešťastné lásce. Ale jak čas plyne, měl by autor reflektovat i svoji životní zkušenost, jinak ustrne.“

Jak vysvětlit popularitu Harryho Pottera?

Možná právě i životní zkušeností autorky. Když jsem otázku z titulku položil dětem, odpovídaly, že se jim na příbězích líbí, že se v nich pořád něco děje. Kromě fantastických a dobrodružných prvků ale představuje dílo britské spisovatelky Joanne Rowlingové i společenský fenomén.

„Série o Harry Potterovi je především sociálním fenoménem,“ píše americký publicista Tyler Cowen. „Nejde tady v prvé řadě o knihy. Je to o tom, že děti – a často i dospělí – sdílejí společnou čtenářskou zkušenost.“ Tuto společnou zkušenost lze vysledovat v několika klíčových prvcích: dobrodružství, téma a společenská souvislost. Když je smícháme dohromady, získáme jedinečnou přitažlivost. Toužíme po tom, aby všednost našich životů byla nahrazena tím nejfantastičtějším dobrodružstvím, jaké si umíme představit.

Rowlingová dokáže brilantně spojovat nejrůznější motivy (jako byste smíchali Frodo Pytlíka s Indiana Jonesem, Sherlockem Holmesem a Merlinem a navrch přidali Davida Beckhama), tak i žánry (sociální satira + pohádka + dobrodružství + literární satira…). Zatímco Tolkien a C.S. Lewis fantasy zpopularizovali, Harry Potter vyvyšuje fantasy na mistrovské dílo, který zasahuje do různých žánrů.

Joanne Rowlingová využívá všedních situací a osobních setkání jako způsobu, jak se spojit se svými čtenáři – dětmi i dospělými. Pomocí silných emocí jako nebezpečí, nenávist, přátelství či žárlivost nás přivádí k našim vlastním pocitům a dotýká se jich.

Spisovatel Todd Mitchell napsal: „Mýtus, který společnost vytváří, definuje její kulturu.“ To lze říct o situaci, kdy mezi autorem a čtenáři existuje spojení na emocionální a intelektuální úrovni. Dílo Joanne Rowlingové se této společenské struny silně dotýká.

„Fantasy JE únik před realitou, ale počkejte… proč by to mělo být špatně?“ ptá se velmi úspěšný autor tzv. komické fantasy Terry Pratchett. „Před čím utíkáte a kam? Otevírá vám příběh okna, nebo zavírá dveře?“

Zdroje:
Rowena Cory Daniells : http://auslit­.net/2010/06/17/fan­tasy-why-is-the-genre-so-popular-rowena-cory-daniells/
http://hubpages­.com/hub/What-Makes-Harry-Potter-Popular

Reklama

Knihkupectví Kanzelsberger – hlavní partner seriálu Léto s (e)knihou
Síť knihkupectví po celé ČR, online prodej. Nabízíme více než 56 000 denně aktualizovaných záznamů knih všech žánrů: beletrie, dětské knihy, učebnice, slovníky, odbornou a technickou literaturu, historie, encyklopedie, hudebniny, mapy a atlasy.
http://www.kan­zelsberger.cz
| www.facebook.com/kni­hy.kanzelsber­ger

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 8. 2011 19:45