E-shopů s potravinami je jako šafránu. Zkusili jsme u nich nakoupit na Vánoce

Autor: Isifa.cz / Copyright (c) 123RF Stock Photos

Online nákup potravin je u nás v plenkách. Jak by dopadla štědrovečerní večeře, kdybyste suroviny na ni chtěli pořídit od počítače? Hlady neumřete, ale budete servírovat zajíce v pytli.

Na vánoční svátky nakupujeme snad ještě víc jídla a pití než obvykle. Ne každý má auto (nebo alespoň tašku „RVHP“), kterým by velký nákup dovezl domů, ne každý má nervy vyrazit před Vánoci do supermarketu. Pátrali jsme, jak se dá nakupovat z tepla domova.

E-shopů s potravinami je jako šafránu

Internetových obchodů zaměřených na jídlo je málo, a pokud nebydlíte v Praze, Brně či jejich okolí, máte asi smůlu. Vyloučili jsme pár malých specializovaných služeb nebo nefunkčních serverů a vytipovali pět e-shopů s potravinami.

Řazeno abecedně jsou to tyto:

Abeceda nic neříká o jejich nabídce, kvalitě ani cenách. Sestavili jsme proto modelový štědrovečerní nákup a „vydali“ se nakupovat.

Nákup na štědrovečerní večeři

Držíme se klasiky a vaříme rybí polévku, kapra (pro ty, co rybu nemusí, usmažíme kuřecí řízek) s bramborovým salátem. Kapra v e-shopech nekoupíte (pouze ve specializovaném http://kaprik.cz/index.jsp), v nákupu proto není zahrnutý.

  • cibule, petržel, mrkev, celer do polévky a na salát
  • brambory, majonéza, hořčice do salátu
  • kuřecí řízky a k nim strouhanka, vejce, hladká mouka a olej
  • citron a máslo na ochucení a pomaštění
  • na pití pivo, víno, džus a káva

Food2u.cz – zaměřeno na speciality

S „jídlem pro vás“ byste hlady nezahynuli, vánoční večeři byste jakž takž vykouzlili, ale nepředstavujte si, že na tomto e-shopu nakoupíte potřebné běžné potraviny od A do Z. Má spíše výběrový sortiment, některé položky z našeho seznamu neobsahuje vůbec nebo ve zdravějších, kvalitnějších, exotičtějších apod., každopádně dražších variantách, viz galerie. Mouka je pouze pohanková nebo italská Semola, máslo a vejce v bio kvalitě a majonéza lanýžová.

Když budete chtít ochutnat nějakou specialitu, jste tu správně. Pivo je například japonské.

U takto zaměřeného obchodu je poněkud překvapující, že například u námi (pro jednoduchost) vybraného vína chybí jakékoli další informace kromě označení Frankovka.

Food2u.cz

  • http://www.food2u.cz/
  • minimální objednávka 1200 Kč
  • rozvoz 2× týdně
  • Praha – rozvoz 200 Kč při objednávce nižší než 2000 Kč, dále zdarma
  • mimo Prahu – 10 Kč/km

Nakuptesi.cz – mimo Brno dováží PPL

U Nakupte.si nakoupíte v podstatě všechno ze seznamu (viz galerie). E-shop nese označení on-line obchod potravin a rozvoz až do domu po celé ČR, mimo Brno rozvozy prozatím standardně neprovádí, ale využívá službu PPL.

Trochu mate nefunkčnost tlačítka „přidat do košíku“ z detailu zboží. Člověk nakupuje, nakupuje… a najednou zjistí, že má prázdný košík. Zboží se dá do košíku vložit pouze ze stránky výpisu produktů (viz galerie).

U zboží obvykle nechybějí fotografie, informace jsou alespoň základní, někdy i podrobnější.

Při porovnávání nabídky napříč e-shopy si všimnete i věcí, které by vás běžně nenapadly. Například Nakuptesi.cz nabízí majonézu Hellmann´s za cenu 34,50 a uvádí, že se jedná o 250 ml. U dalšího obchodníka (Potravinydomu.cz) pak nutně zarazí, že stejný výrobek by měl mít obsah 225 ml. Kontrolou u výrobce je jasné, kde je pravda: balení má 225 ml (viz galerie).

Nakuptesi.cz

  • http://www.nakuptesi.cz/
  • Brno a okolí: minimální objednávka 100 Kč
  • nákup od 100 do 899 Kč dovoz za 99 Kč
  • nákup od 900 do 1799 Kč dovoz za 49 Kč
  • nákup nad 1800 Kč dovoz zdarma
  • mimo Brno a okolí: minimální objednávka 2000 Kč
  • doprava PPL, cena dle hmotnosti objednávky

Potravinydomu.cz – konečně rozlišené brambory

První z testovaných e-shopů s označením varného typu brambor. V našem případě ovšem zákazník pro změnu netuší, kolik brambor za uvedenou cenu dostane. Na telefonický dotaz se obratem dozvídáme, že se jedná o dvě kila.

Alkohol si u tohoto prodejce může koupit pouze registrovaný uživatel, čímž se alespoň částečně eliminuje nákup mladistvými, pivo ve skle se prodává jen po celých baleních, resp. basách s uhrazením zálohy za obaly (podrobnosti v galerii).

Problém internetového nakupování: 10 z 12 e-shopů prodá alkohol i dětem, úřady to neřeší

Potravinydomu.cz

  • http://www.potravinydomu.cz/
  • minimální objednávka 990 Kč
  • při prvním nákupu může registrovaný zákazník vyzkoušet služby bez dodržení hranice minimálního odběru
  • doprava vždy zdarma
  • v současnosti po Praze a okolí

Tesco.cz – bez konkurence

Pravidelní čtenáři serveru Vitalia.cz vědí, že obchodní řetězce obvykle nešetříme, naopak. Tentokrát musíme Tescu přiznat výjimku. Zázemí maloobchodního řetězce se vším všudy z něj dělá jasnou jedničku na trhu v online prodeji potravin.

Jednoznačně e-shop s největším množstvím informací o produktech, uvádí jednotkové ceny, složení, původ. Vyhledávání i objednávání je pohodlné a přehledné.

Zkušenosti velkého hráče se negativně projevují snad jen v komunikaci podmínek e-shopu. Ostatní online obchody poskytují oproti Tescu jednoduché a srozumitelné informace v pár větách. Je znát, že řetězec se preventivně brání proti případným tahanicím, ale čert, totiž zákazník aby se v tom vyznal.

Z našeho nákupu chyběla v sortimentu jen petržel, v nabídce je pastinák, mražené zeleninové směsi nebo balíček čerstvé zeleniny do polévky (více v galerii).

Tesco.cz

  • http://nakup.itesco.cz/
  • k ceně nákupu je třeba připočíst 69 – 99 korun podle zvoleného termínu dodávky
  • momentálně doručuje zboží v Praze a okolí
  • v širším okruhu nabízí službu „Klikněte a vyzvedněte“, kdy si zákazník nákup objedná on-line, ale vyzvedne si ho osobně ve zvolené prodejně Tesco (tato služba stojí 59 Kč)

Z-market.cz – velmi přibližný nákup

Pokus o nákup na tomto e-shopu bych za normálních okolností asi brzy vzdala, tuším jen velmi matně, co vlastně objednávám a za kolik peněz. U řady položek je uvedeno „cca“, jak u množství, tak u ceny. Vyhazuju z košíku cibuli, u které nevím nic, než že mě přijde na 7,80, ale nechce se mi věřit, že to je cena za kilo. Místo ní volím o chlup konkrétnější „cibuli na tácku cca 8 ks cca 22,50“ (viz galerie).

Možná se na to dá časem zvyknout a v nabídce se zorientovat, ale nesmí vám moc záležet na tom, jaké zboží konkrétně si objednáváte. Prostě nějaká vejce, nějaké maso… Výrobce nebo značka se často neuvádějí, o dalších bližších informacích ani nemluvě.

Z-market.cz

  • http://www.z-market.cz/
  • minimální objednávka 799 Kč
  • dopravné zdarma až do vzdálenosti 30 km od centra Prahy
  • dále individuální dodací podmínky
  • bonusy a slevy pro stálé zákazníky a množstevní slevy

Cena, kvalita, sortiment, informace…

Zklameme vás, porovnat jednoznačně ceny je prakticky nemožné. I když jsme se snažili o co největší shodu (podrobnosti v galerii), obchody mají různé značky, různá balení, různé další podmínky, které výslednou částku ovlivňují. Víme teď sice, že instantní káva Nescafe Gold stojí v jednom e-shopu 150 korun a v jiném 180, že na Plzni ušetříme tu i onde dvě tři koruny v akci, ale jak porovnat třeba vajíčka? Jednou jsou z chovu na podestýlce, jinde v kleci, liší se velikostí, nebo se o nich nedozvíte vůbec nic jiného, než že jde o vejce.

Konečnou cenu značně ovlivňuje obchodní politika konkrétního obchodu. Někde bychom tento zkušební nákup ani uskutečnit nemohli z důvodu nastavené minimální hodnoty nákupu, jinde by se cena vyšplhala nahoru kvůli poplatkům za dopravu apod.

Navíc – zdůrazňujeme, cena není jediné kritérium, nezapomínejme na kvalitu a rozmanitost sortimentu. Nabídka e-shopů je často velmi skromná, nebo se liší v jednotlivých kategoriích. Máslo je „na výběr“ jedno, piv na třicet. K tématu kvality: Nejlevnější nákup: stojí nám to za to?

Hned u první abecední položky našeho nákupu, tedy brambor na salát, narazíme na zajímavý přírodní úkaz. E-shopy nabízejí v prosinci brambory rané a dokonce i nové. Jen ve dvou případech z pěti uvádějí varný typ brambor, takže si můžete objednat skutečně brambory vhodné k přípravě salátu. Jak se dělí brambory? Zákazníci hodnotí brambory podle vzhledu, ten ale o chuti nic neříká

Volně se nakládá taky s označením u ovocných nápojů – džus sem džus tam, a on je to ve skutečnosti „džusový nápoj“. Do našeho nákupu jsme vybrali pouze skutečně 100% džusy. Jaký je v tom rozdíl? Označování šťáv a nápojů

Nákup potravin on-line je u nás zatím často sázka do loterie nebo kupování zajíce v pytli, čest výjimkám. Hodí se možná pro velký nákup základních surovin a osvědčených značek, když se s nákupem nechcete tahat nebo se mačkat v davu. Pro dobroty a inspiraci „očima“ bych šla jinam. Nejen na Vánoce.

Seriál: INSTANTNÍ VÁNOCE

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 10. 2013 14:21