Klid, rytmus: Plavání!

Plavání, to je pocit volnosti a svobody, lék pro tělo i pro duši. Ať se ve vodě hýbeme jakkoliv, vždy to lidskému tělu velmi prospívá. Můžeme v ní skotačit, potápět se, kondičně plavat nebo dokonce cvičit aerobic či jezdit na kole. Radovánek spojených s vodním prostředí je nespočet, a všechny mají dobrý vliv na naši kondici.

Znáte ten pocit: skočíte do vody a pak už vám je všechno jedno. Práci, nákupy, partnery a dokonce i děti necháte za branami bazénu. Jednoduše plavete tempo za tempem a užíváte si nekonečnou svobodu. Ano, i tak takové může být plavání.

Za všechno může voda

Sport-relax-Indoor (sport)-plavani-voda

Slovy klasika Voda! Vodo, jsi bez chuti, bez barvy, bez vůně, jsi nedefinovatelná a člověk tě pije, aniž tě zná. Ty nejsi nutná k životu: ty jsi život sám. Voda je pro člověka potřebná a když jeho tělo obklopuje, rázem se ocitá ve svém přirozeném prostředí.

Můžeme se na to podívat jak z pohledu evolučních teorií, podle kterých život vyšel právě z vody, nebo z pohledu individuálního vývoje, kdy se každý z nás vytvářel v matčině lůně, obklopen rovněž vodou. Není tedy divu, že se tolik lidí v dětství i v dospělosti do vodního prostředí navrací. Nejefektivnějším způsobem, jak využít pobyt ve vodě, je pochopitelně plavání. Plavat můžete jak v přírodních vodách – jezerech, mořích nebo řekách, tak i v umělých bazénech, které jsou téměř v každém městě České republiky.

Co vše nám plavání dává

O tom, že je pohyb pro člověka důležitý, jistě nikdo nepochybuje, a plavání je jen jednou z dalších možností. Jeho výhodou je hlavně skutečnost, že voda zmírňuje vliv gravitace na naše tělo, a tím zásadně odlehčí páteři a vlastně celému pohybovému aparátu, který jindy poměrně dost trpí. Plavání pozitivně působí nejen na celé tělo, které odolává proudům vody, ale i na psychiku, protože bezprostřední kontakt s vodou i pravidelný rytmus nás zklidňuje. Správné plavání nás navíc nutí pravidelně a hlavně dlouze dýchat. Využíváme tedy větší kapacitu plic. Plavání rovněž posiluje naši imunitu, protože teplota vody bývá nižší než teplota vzduchu a dochází tedy k otužování.

Plavat tak, aby to nebyla nuda

Sport-relax-plavani-04Někomu může plavání od zdi ke zdi bazénu přijít nudné, a opravdu takové po několika minutách být může. Velice totiž záleží na způsobu plavání, tedy na tom, zda plavete správně. Plavec, který plave špatně, si tempa rozhodně neužije jako ten, který přesně ví, jak pokládat ruce do vody, kdy kopnout nohami nebo jak správně zabrat. Někteří plavci si ani neuvědomují, že plavou špatně nebo spíše ne úplně dobře. Záleží opravdu na maličkostech: na úhlech, na prstech, na načasování a v neposlední řadě na dýchání. Právě dýchání bývá asi největším problémem. Každý, kdo vleze do vody, by se měl předem připravit na to, že si vlasy prostě namočí, jinak na to doplatí krční páteř. Některým lidem nejde tolik o estetiku svého účesu, ale mají jednoduše psychický blok. Například voda stékající po obličeji v nich vyvolává dojem, že jsou neustále pod vodou, a proto se bojí i nad hladinou nadechnout. Pro takové případy existuje několik osvědčených cvičení. Se správným plaváním vám pak může pomoci vyškolený trenér nebo zkušenější plavec. Plavání rázem přestane být nudné, přeplavané bazény pak ubíhají rychleji a člověk se ve vodě cítí mnohem svobodnější.

Jak dlouho plavat

Každá minuta strávená ve vodě je samozřejmě skvělá. Kouzlo efektu plavání je v jeho pravidelnosti. Choďte alespoň dvakrát týdně. Zpočátku vzdálenosti, ani čas strávený plaváním neměřte. Soustřeďte se spíše na správnou techniku pohybů, dýchání atd.

Pokud plavete kondičně, vždy si před skokem do vody stanovte, kolik „bazénů“, tedy kolik metrů chcete uplavat. Optimální je uplavaný kilometr, což představuje čtyřicet pětadvacetime­trových nebo dvacet padesátimetrových bazénů. Průměrnému plavci by to mělo trvat okolo třiceti minut, ale na čas se nejprve rozhodně neohlížejte. Samozřejmě se po nějaké době vyplavete natolik, že se vzdálenost i rychlost zvětší.

Seznam všech plaveckých bazénů v České republice najdete v našem katalogu. Pokud byste náhodou věděli o nějakém, který v seznamu chybí, napište nám.

Spousta lidí si plavání vybralo jako redukční cvičení. Tuky se při jakémkoliv sportu začnou spalovat až po několika minutách. Říká se, že k tomu dochází až po třiceti, či čtyřiceti minutách aktivního plavání. Pochopitelně záleží na načasování. Tělo jinak spaluje hned po ránu a jinak k večeru. Budeme-li vycházet z toho, že jsme večer doplnili všechny potřebné látky, právě ráno je v krvi téměř nulový stav volných cukrů a veškerá vydaná energie v tuto chvíli půjde právě z našich tukových zásob. Dle této teorie je nejlepší čas ke spalování tuků hned po ránu, a to ještě před tím, než cokoliv sníte.

Nestihnete-li jít si zaplavat ráno, jděte pochopitelně kdykoliv během dne. Plavání je skvělé i po práci, kdy vám dokonale vyčistí hlavu a tuky bude určitě spalovat také. Záleží pochopitelně i na vhodném jídelníčku před a po plavání. Plavat, stejně jako všeobecně sportovat s plným žaludkem, je hned z několika důvodů nevhodné. Nepříjemný pocit těžkého žaludku o tom přesvědčil každého, kdo to někdy zkusil. Ani po sportovním výkonu není vhodné hned zasednout ke stolu a pořádně, jak se patří, doplnit energii. Místo jídla se raději po plavání pořádně protáhněte.

Kde plavat

Sport-relax-Indoor (sport)-plavani-more

Voda v bazénech je dezinfikovaná chlórem, což ji sice udržuje relativně čistou, ale naopak to nesvědčí naší pokožce, očím, vlasům a dokonce ani plicím. Podle odborníků může častá návštěva plaveckých bazénů vést (zejména u dětí) k astmatu, což pochopitelně není pravidlem. Ještě jednou bych chtěla upozornit na slovní spojení „častá návštěva“, což se týká zejména vrcholových plavců.

V teplejším období můžete chlorovaný bazén nahradit řekou, jezerem nebo rybníkem, které však naopak bývají poměrně znečištěné. Tím nejlepším tedy stále zůstává slaná mořská voda, která plavcům nabízí navíc malý bonus, tedy náročné plavání ve vlnách. Na druhou stranu slaná voda nadnáší a plavec tak překonává mnohem menší odpor vody.

Kromě plavání můžete v bazénu i aerobně dovádět

Bazény nelákají pouze kondiční plavce. Lze se v nich různě vydovádět, například skákáním do vody i z vyšších stupínků. Velkou oblibu si rovněž získaly lekce aqua aerobicu, při kterých se díky odporu vody údajně hubne až čtyřikrát rychleji než na suchu. Není tedy divu, že některé bazény nabízejí aqua cycling – „podvodní“ jízdu na stacionárním kole. Já osobně se však nejvíc těším, až někdo vymyslí aqua jumping, tedy vodní skákání na trampolíně. Než s tím někdo přijde, budu dál pilovat kotoulovou obrátku.

O historii plavání, nejčastějších chybách při tomto sportu nebo rozboru jednotlivých plaveckých stylů, pravidlech bezpečnosti plavání a mnohém dalším se dočtete v našem speciálu o kondičním plavání