Deset rad, jak se dobrat k ideálnímu kočárku

Autor: www.silvercros­samerica.com

Z dnešní nabídky kočárků může jít jednomu snadno hlava kolem. Ale když se do ní ponoříte hlouběji, ukáže se, že vašim potřebám vyhovuje jen pár z nich. Jak je hledat?

Kočárků je sice na trhu opravdu hodně, ale mnoho z nich si je podobných, některé naopak zásadně zaostávají v kvalitě, ačkoli na pohled vypadají stejně. Jak se v nabídce vyznat a jak najít kočárek zrovna pro vaše dítě?

Zkuste to pomocí odpovědí na následujících deset otázek. Přinášíme i pár tipů na konkrétní kočárky, ale existuje jich samozřejmě mnohem více – ptejte se u prodejců nebo hledejte varování či doporučení jednotlivých typů v internetových diskusích. 

1. Do města, nebo na venkov? 


Autor: SXC

Zdánlivě zbytečná otázka, ale stačí se zamyslet nad podobou venkovských cest a městských chodníků a je jasné, že na nich dobře poslouží rozdílná vozítka. Na venkov mnoho rodičů volí robustní kočáry konstrukcí připomínající ty, v nichž jsme se kdysi vozili my sami, a nemohou si vynachválit jejich odpružení. Dobrému pocitu z jízdy napomáhají i nafukovací kolečka – tady si ale včas kupte náhradní duši a zjistěte, zda je v okolí cykloservis, který si umí poradit i s kočárky. 

Navíc na venkově, kde nebudete kočár tahat do MHD, nemusí vadit ani vyšší váha – to je samozřejmě častá vada klasických kočárů a za nižší se připlácí. Nebo to, že má široký rozchod kol (na výtah tady asi také nenarazíte). Na venkov a zejména cesty do přírody můžete samozřejmě zvolit i kočár terénní, ale opět, má-li být bytelný, prodraží se. Kočáru za pět tisíc, který slibuje výdrž i na polygonu, nevěřte.

Naopak do města volte kočárek spíše lehký a subtilní, pokud možno se zatáčecími předními kolečky, mnohem lépe se s ním vytočíte na rohu chodníku nebo třeba v obchodech a v MHD. Pokud to vaše finanční situace dovolí, dejte přednost lehkým kovovým slitinám před plastovými díly. Ale pozor – kočárky s kolečky o průměru do deseti centimetrů budou vždycky tak trochu nouzovka. 

Příklady:
Na venkov: Roan Marita, Dorjan, Peg Pérego Classico, z terénních třeba X-lan der XA
Do města: Mutsy Urban Rider, Quinny Buzz

2. Do obchodu? 

Zvláštní kategorií pak jsou kočárky, které se hodí snad jen do obchodních center, často jsou designově krásné nebo přinejmenším zajímavé, ale jejich malá kolečka si těžko poradí s něčím jiným než s rovnou a nablýskanou plochou obchodů.

Pozor na ně, pokud nejste shopaholička, špatně se vám s nimi pojede i po zdánlivě rovném chodníku. Cena často dosahuje několika desítek tisíc korun, ale velké výkony od nich nečekejte, nejsou to tahouni, ale designové doplňky. 

Příklad: Stokke Xplory

3. Tříkolka, nebo čtyřkolka? 

Tříkolka, která má dobře sloužit, musí být stabilní, což některé nejlevnější typy prostě nesplňují. Docela důležité také je, zda má otočné přední kolo, pokud ne, na pětníku se s takovým kočárem neotočíte a srovnání se někde na plošině tramvaje je pak docela dřina.

Bude s kočárkem jezdit i babička nebo děda? Pak taky tříkolku zvažte, starší generace k nim chová nedůvěru a mnozí prarodiče s nimi jezdí neradi.

Na druhou stranu, dobrá tříkolka poslouží i v divočejším terénu a nájezdy na chodník jsou s ní hračka.

Příklad: Jane Slalom,Quinny Speedy

4. Trojkombinace, nebo nejdřív hluboký kočár a pak sporťák?

Nevím, jestli jste si toho někdy všimli, ale na ulicích měst v jiných zemích se zdaleka tak často (samozřejmě třeba s výjimkou drsné Skandinávie) nevidí hluboké kočáry a v nich zapadlé mimino; cizinky se neobávají i docela malé děti položit do vcelku otevřených kočárků. Pokud jsou slušně odpružené, mají úplně rovný leh a pokud k nim případně máte vložnou tašku, není to na závadu, zvláště když se dítě narodí v teplé části roku. Pak byste se bez hlubokého kočáru obešli rovnou.

Pokud si naopak chcete koupit trojkombinaci a představa dítěte v hluboké korbě se vám líbí, raději si ji přeměřte, protože mnohé nemají ani 80 centimetrů a můžete mít problém tam pohodlně ve fusaku dostat už půlroční dítě. 

Dostatečně velkou korbu mívají samostatně prodávané hluboké kočáry – tak jako tak se ale používají jen pár měsíců, takže stojí za úvahu následující postup: koupit ojetý hluboký kočár a pak zhruba v půl roce věku dítěte sporťák, třeba i nový – bude rozhodně levnější než srovnatelně kvalitní trojkombinace.

U sportovní verze kočárku stojí za úvahu, zda budete chtít přehazovací rukojeť, abyste dítě mohli natočit tak, aby na něj nesvítilo sluníčko. Ocení to také ten, kdo chce na menší dítě vidět, starší děti už se většinou rády dívají dopředu. Je ale dobré takovou rukojeť vyzkoušet, některé kočárky mají po přehození problém s těžištěm a jsou hůře ovladatelné. 

U trojkombinací za méně peněz, dejme tomu do šesti tisíc, se často stává, že v nich bez problémů odvozíte novorozence, ale pak už začíná mít konstrukce své vady – a co teď? Prodat takový kočár není úplně snadné, přesto to mnoho lidí dělá a volí právě zmíněný sportovní kočárek. Navíc nevěřte moc výrobcům, když slibují, že kočárek využijete od narození do tří let – potřeba rodiny se většinou mění, a i kdyby byla sportovní verze trojkombinace výborná, stejně můžete zjistit, že je na cesty s dvouletým dítětem zbytečně objemná. Pokud chcete trojkombinaci, která vydrží, musí být lehká a z dobrých materiálů, počítejte ovšem s cenou kolem dvaceti tisíc korun. 

Luxusní zboží
Autor: www.silvercros­samerica.com

Příklady:
Trojkombinace: Inglesina Magnum, Jané Slalom
Hluboký kočár: Bebecar, Deltim Skippy
Sportovní verze: X-Lander X1

5. Kolik máte na kočárek peněz?

To je otázka velice důležitá, a proto už jsme na ni narazili i v předchozích bodech. Nicméně doporučuji, pokud jsou vaše finanční možnosti omezené, koupit spíše ojetý kočár, případně pořídit nejdříve hluboký a pak sportovní verzi. Pokud vám na kočár chtějí přidat třeba prarodiče, možná se jim nebude představa, že jejich vnouče jezdí ve starším vozítku, zamlouvat, ale zkuste je přesvědčit argumenty, že s vybraným typem kočárku se bude nakonec lépe jezdit všem. 

Příklady:
kvalitní nový hluboký kočár koupíte od 6 tisíc výše, ojetý za dva až tři tisíce
sportovní verze začínají nové na 8 tisících, ojeté, ale zachovalé jsou za polovic a méně

6. Nový, nebo ojetý? 

Ojetých kočárků se někteří lidé bojí kvůli hygieně, ale je to zbytečné – i kdyby to byla rovněž vaše obava, u dnešních výrobků není problém většinu látkových součástí dát vyprat, některé dokonce v pračce. Navíc není problém sehnat k mnoha známým značkám například nový potah na boudu nebo fusak, kdyby ty původní byly vyšisované.

Ale u ojetých kočárků se soustřeďte jen na prověřené značky, polské kočárky z druhé ruky už moc dobrou službu udělat nemusejí. Lidé je většinou prodávají, protože s nimi nejsou spokojení. Varováním by pro vás měla být informace v inzerátu, že kočár byl používán třeba jen půl roku. Proč asi? 

7. Je pro vás důležitá váha a rozměry kočárku? 

Váha je obvykle hodně důležitá, ať už kvůli zmíněnému cestování v MHD či proto, že sice do autobusu nemusíte, ale váš dům je na zvýšeném pozemku a vede k němu několik schodů. Nejlehčí kočárky ve sportovní verzi váží kolem sedmi kilogramů, nejtěžší kombinace ale mohou mít i dvacet, samozřejmě bez dítěte. Pokud jeho matka váží kolem padesáti kilo, bude mít problém i v mírném svahu. 

Počítejte také s tím, že váha kočáru bude stoupat, spolu s tím, jak dítě poroste, případně jaký do něj naskládáte nákup – a propos, pokud chcete s kočárkem do obchodů, zajímejte se samozřejmě i o velikost nákupního košíku, někde je bohužel spíše symbolická včetně jen symbolické nosnosti.

Rozměry kočáru by vás měly zajímat, například pokud máte v domě výtah – do některých menších typů se větší kočár nevejde, nebo vejde jen tak tak – ale vy už ne. Někdy je třeba sklápět rukojeť apod.

Na rozměry ve složeném stavu zase nezapomeňte, pokud chcete kočár vozit v autě. Dobře měřte, aby se vám vešel do kufru.

8. Jaký je váš životní styl?

Řeč je tu třeba o vášnivých cyklistech či turistech, ti mohou uvažovat, že by místo kočárku, co je určen především do civilizace, zakoupili nějaký odlehčený stroj především k outdoorovému vyžití. Pozor ale, cena těch nejlepších modelů přesahuje dvacet a v případě koupě doplňků i třicet tisíc korun, tyto typy jdou ale použít i jako samostatný plnohodnotný kočár.

Jako kočárek se dají využít i levnější vozíky za kolo, řekněme v ceně do deseti tisíc korun, ale ty už neposkytují zejména pro rodiče jízdní komfort klasického kočáru. Tuto kategorii na internetu každopádně hledejte v kategorii „vozíky za kolo“. 

Příklady: Chariot Stroller, Croozer Kid 2

Ale nejde jen o kolo, čím dál víc rodičů jezdí s kočárem na inlinech – maminka za trojkolkou může být sice strašně sexy, ale ověřte si, aby tato trojkolka měla pevné přední kolo nebo aby to kolo šlo skutečně dobře zaaretovat, jinak vám hrozí ošklivý karambol. 

Příklad: TFK Joggster III

9. Jak jste vysocí a kdo hlavně bude kočárek vozit? 

Dá se předpokládat, že ze všeho nejčastěji bude kočár vozit matka dítěte, a proto by měl třeba váhou nebo výškou rukojeti vyhovovat především jí. Částečně se dá hodně rozdílná výška obou rodičů dohnat nastavitelnou rukojetí, ale zázraky od ní nečekejte, některé kočárky jsou prostě nižší. Pokud ženě vyhovují, muž by se měl přizpůsobit, tedy samozřejmě pokud na mateřskou nenastupuje on. 

10. Jaké chcete ke kočárku další příslušenství?

Pokud chcete ke kočárku dokoupit příslušenství, a to ještě navíc barevně nebo vzorkem ladící, budete muset sáhnout po novém, protože na starší výrobky se doplňky shánějí hůře – autosedačka nemusí pasovat, přebalovací taška nemusí ladit. Ale možností, čím kočárek doplnit, je mnohem více – počínaje stylovými pláštěnkami, slunečníkem, batůžkem na záda pro rodiče, taškami na doplňky, fusaky a tak dále.

Většinu z těchto výrobků ovšem můžete koupit buď starších nebo od nějakého univerzálního výrobce, rozhodně ušetříte. A klidně kupte starší sporťák a k němu, pokud to typ kočárku umožňuje, novou korbičku v jiné barvě (nebo naopak, samozřejmě) – získáte tak vlastně dva barevně odlišné kočárky, což není na závadu.

Máte zkušenosti s nákupem kočárku? Podělte se o ně! Jaké jsou vaše tipy, rady a triky?

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 23. 7. 2015 12:39