Co říká móda (i těm, které nezajímá ani za mák)

GLOSA – Jak móda odráží a současně spoluvytváří širší společenské trendy? Módní žurnály mohou být tajným klíčem k poznání kultury, v níž žijeme.

Jarní počasí už k nám dorazilo v plné síle a s ním i čas provětrat naše šatníky, prolistovat nějaké ty časopisy a podívat se, kam ta letošní móda vlastně směřuje. Napadlo vás ale někdy zamyslet se nad tím, jak móda odráží a současně spoluvytváří širší společenské trendy? Kdybychom se v módních trendech trochu naučili číst, mohlo by se to pro nás stát klíčem k poznání kultury, v níž žijeme.


Autor: SXC

Co nám tedy sděluje poslední móda? Vybrali jsme pro vás několik ukázek současných trendů, které se vztahují k bižuternictví a přípravě svateb a které nám mohou něco napovědět.

Eko

V oblasti bižuterie vzniklo celé hnutí, které propaguje bižuterii z recyklovaných surovin nebo ze zlata těženého etickým způsobem. Ekologické cítění se projevuje dokonce i při přípravách svateb. Spousta párů dnes upřednostňuje ekologické ozdoby a pozvánky, ekologicky šetrné jídlo atd.

Širší trend: Smysl pro ochranu životního prostřední je prioritní ve všem, tedy i v módě, a znamená to mimo jiné také dbát o spravedlivou mzdu pro brusiče drahokamů, bezpečnou práci pro horníky atd.

Autenticita, kulturní jedinečnost a tvořivost

Mezinárodní móda zdůrazňuje jedinečný přínos místních kultur a užívání materiálů, které se nacházejí v místní lokalitě. Roste význam autorského přístupu, což v bižuterii znamená, že ručně vytvářené unikátní korálkové náhrdelníky, přívěsky, prsteny i náramky jsou populárnější než kdykoliv předtím.

Móda svatebních fotografií dnes dává přednost autentickému fotodokumentárnímu přístupu, který vám příběh vašeho velkého dne umožní převyprávět lépe než tradiční pózované snímky.


Autor: SXC

Širší trend: Kromě hodnot jako opravdovost, unikátnost kultur a kreativita tyto trendy mohou rovněž naznačovat, že lidé se vracejí k základním hodnotám, které zanechávají trvalé vzpomínky, jako je čas strávený s dětmi při tvořivé činnosti. Lidé se dnes chtějí spíše vyjádřit tvořivou činností než upoutat výstředností.

Vztah k přírodě

Oblíbenými bižuterními motivy jsou dnes motýli, květiny, hadi, mořský život, a to jak v realistických, tak i ve stylizovaných formách.

Inspiraci rozmanitostí barev a pestrostí tvarů matky přírody nalezneme v podobě přirozeného a rustikálního vzhledu i v módě svatební. S rostoucí oblibou přírodních a plážových motivů se dnes při zdobení svatebních kytic užívají nové prvky jako bobule, borové šišky, pera, mušličky a hvězdice. Spolu se svatebčany prožívají velký den také jejich domácí mazlíčci. 

Přečtěte si: Vezmeš si mě, Alíku?

Na venkovských svatbách není neobvyklé, když nevěsty přijíždějí na koni. Dokonce se můžete setkat i s tím, že k oltáři kráčejí se svým psem.

Širší trend: Móda zkrátka odráží naši vzrůstající citlivost vůči přírodě, životnímu prostředí a živým tvorům.

Co vyjadřují módní barvy

Nedílnou součást módních trendů tvoří barvy. Americká společnost Pantone LLC je světově uznávanou autoritou v oblasti barev. Každoročně vyhlašuje barvu roku. Stěžejní barvou loňského roku byla tyrkysová, která nás v zasněných asociacích fantazijního světa vede k úniku od každodenních starostí k vodám tropických moří.

„Symbolem letošní barevné módy má být zimolez a jeho zabarvení. Dynamická, růžovočervená barva zimolezu nás povzbuzuje k tomu, abychom rázně čelili každodenním potížím. Povznáší naši duši, aby neutíkala, dodává nám sebevědomí, kuráž a odhodlanost, abychom čelili obtížným výzvám každodenního života."

Leatrice Eiseman, výkonná ředitelka Pantone Color Institute®, vysvětluje v tiskovém prohlášení: „V období stresu potřebujeme něco, co by povzneslo našeho ducha. Barva zimolezu je úchvatnou, stimulující barvou, která vám nabudí adrenalin – a dokonale vyžene smutek.“

Co říkají reklamy

Hlubší společenské trendy nám může odhalit i komerční reklama. Reklama zobrazuje takové prvky, kterých si společnost cení a cení si jich možná proto, že je postrádá. Kardinál Tomáš Špidlík hovořil v jednom svém kázání o tom, jak se reklamy měnily v průběhu posledního století.

Někdy na počátku 20. století v reklamách na kávu vystupovaly staré, dobrosrdečné babičky. O něco později kofeinový mok propagovaly mladé krasavice. Atraktivní slečny se stále ve větší míře stávaly ozdobou i takových výrobků, s nimiž tematicky vůbec nesouvisí – např. motorových olejů. Ale v reklamním spotu toho oleje může být velké množství, až se promění v jezero, a zrovna k tomu jezeru si jde zaplavat naše kráska v bikinách… Duchovní si ale všiml nejnovějšího trendu: v reklamách se stále více začaly objevovat děti. Možná to znamená, že žijeme ve společnosti, která děti začíná postrádat…

Zamyslíte-li se nad módními trendy, reklamami nebo upoutávkami, máte pocit, že móda je něco povrchního, co přemýšlivému člověku nemá co říct? Nebo se občas vyplatí naslouchat jejímu poselství?

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 15. 3. 2011 10:18