Chcete se naučit pamatovat si jména všech prezidentů USA?

Zhoršením paměti trpí po padesátce polovina lidí, po sedmdesátce tři čtvrtiny. Vědci přitom zjistili, že mozek má schopnost učit se do devadesátky a pracuje stejně zdatně jako mozky mladší. Ani paměť nutně neupadá s věkem, jen je potřeba ji cvičit. Upozorní na to Národní týden trénování paměti, který začíná 14. března, píše agentura ČTK.

Zhoršením paměti trpí po padesátce polovina lidí, po sedmdesátce tři čtvrtiny.

Vědci přitom zjistili, že mozek má schopnost učit se do devadesátky a pracuje stejně zdatně jako mozky mladší. Ani paměť nutně neupadá s věkem, jen je potřeba ji cvičit. Upozorní na to Národní týden trénování paměti, který začíná 14. března, píše agentura ČTK.

čtěte také: Příprava na Alzheimera

Cílem je přesvědčit seniory, že si ještě docela slušně pamatují, když jim někdo poradí, jak na to. Není proto na místě, aby si zoufali nad nefungující pamětí. Když navštíví některou ze 178 osvětových přednášek, budou se cítit lépe,“ sdělila předsedkyně České společnosti pro trénování paměti a mozkový jogging Dana Steinová.

Trénování paměti zlepší mentální schopnosti, ale také vrátí seniorům sebevědomí. Poruchy paměti se projevují nejčastěji zapomínáním slov a horším vybavováním správného výrazu. S věkem klesá schopnost pamatovat si čísla. Naruší se schopnost soustředění, myšlení se zpomaluje.

Přednášky jsou proto zaměřené zejména na to, aby si lidé poradili s každodenními problémy. S pomocí jednoduchých paměťových technik si zapamatují nákupní seznam, jména, termíny schůzek, telefonní čísla i tváře. Mohou se prý dokonce naučit, jak si zapamatovat jména a pořadí všech 43 amerických prezidentů.

Víno jako prevence

Mírné zhoršení paměti se projeví u všech lidí, u kterých časem propukne Alzheimerova choroba. Neznamená to ale, že každý, kdo má mírné poruchy paměti, nevyhnutelně skončí s demencí. Průzkumy prokázaly, že trénování paměti v kombinaci s fyzickou aktivitou přispívají k ochraně před demencí.

Prevencí zhoršování paměti je dostatek spánku, pravidelný pohyb, nejlépe tanec nebo chůze čtyři kilometry denně, malé množství červeného vína a středomořská kuchyně s rybami, saláty a olivovým olejem. Paměť posilují také vitaminy C, E a ginkgo biloba.

Pokud mají senioři vážnější problémy s pamětí, odborníci je na akcích národního týdne nasměrují do kontaktního místa České alzheimerovské společnosti. Tam si ověří, zda jejich problémy jsou normálním projevem stárnutí, nebo příznakem onemocnění, které se musí léčit.