Chceme sýry čerstvé, tradiční a autentické

Autor: Nina Havlová

Jaké chtějí lidé sýry? Za deset korun deset deka? Konzumentský trend velí nakupovat sýry ještě chutnější, čerstvější, tradiční a přizpůsobené novému životnímu stylu.

Přestože se značná část spotřebitelů v naší zemi domnívá, že v porovnání s nabídkou, spotřebou a kvalitou sýrů ze zahraničí tuzemská produkce poněkud pokulhává, není na tom ČR zdaleka tak špatně, jak to občas z veřejně prezentovaných informací vypadá. Například v rámci EU, která patří mezi klíčové producenty sýrů na světě, patří naše země jak z pohledu spotřeby, tak výroby a nabídky sýrů do lepší poloviny Unie, z nových členských zemí EU je ve všech zmiňovaných parametrech absolutně a s velkým náskokem před ostatními nejlepší.

Sýry jsou nejoblíbenější mléčný výrobek

Praktické důkazy o tom přinesla i letošní tradiční Celostátní přehlídka sýrů, která proběhla tento týden v kongresovém sále Masarykovy koleje ČVUT v Praze a kterou společně organizovaly Českomoravský svaz mlékárenský (ČMSM), Ústav mléka, tuků a kosmetiky VŠCHT Praha a Odborná skupina pro potravinářskou a agrikulturní chemii České společnosti chemické.

Účastníci akce měli mimo jiné možnost hodnotit na padesát tři vzorků sýrů a sýrových výrobků od patnácti mlékáren působících na tuzemském trhu v celkem devíti kategoriích. Další vystavené nesoutěžní výrobky si pak mohli prohlédnout a ochutnat. Podle předsedy Českomoravského svazu mlékárenského (ČMSM) Jiřího Kopáčka jsou přitom sýry společně s fermentovanými produkty jednou z nejoblíbenějších skupin mléčných výrobků, což je i důvodem jejich rostoucí spotřeby. Důvodem jsou podle Jiřího Kopáčka jejich senzorické vlastnosti, ale i nutriční výhody. „Spotřebitelé ale od této skupiny očekávají stále více – chtějí vyšší přidanou hodnotu a chtějí výrobky pohodlné, ještě chutnější, přizpůsobované rovněž novému životnímu stylu,“ uvedl Jiří Kopáček. Z těchto očekávání je pak podle něj možné identifikovat následujících šest klíčových konzumentských trendů:

1. AUTENTICITA

Spotřebitelé chtějí znát původ svých výrobků, chtějí vědět, kdo a kde je vyrobil, podporují místní produkty, výrobky ze svého kraje, ze své země, zajímá je též udržitelnost výrobních tradic – očekávají transparentnost a pak „svému“ výrobku věří.

2. DOKONALÁ CHUŤ A NOVÉ PŘÍCHUTĚ

Předpokládá se, že trendem budou opět tučnější sýry s ohledem na to, že „tuk je nositelem chuti“, ale rovněž se očekávají jedinečně ochucené sýry a diverzifikace sortimentu pro „mlsné jazýčky“. Nové příchutě přináší např. Jalapeňo, různé druhy bylinek, různé plody a další ingredience, které se při výrobě sýrů využívají.

3. CONVENIENCE = POHODLÍ A PROVEDENÍ

Spotřebitelé požadují ještě pohodlnější formy a balení nabízených sýrů tak, aby jejich oblíbené produkty byly ihned připraveny ke konzumaci nebo k dalšímu kulinářskému použití – jedná se také o formy balení určené například pro sýrové party, nebo jako snacky typu „to go“, ale také různě předpřipravené sýrové pokrmy.

4. POSKYTOVÁNÍ INFORMACÍ NA VÝROBCÍCH

Moderní lidé/spotřebitelé jsou dnes čím dál tím více vybaveni smartphony či tablety, které také používají při nákupech. To také umožňuje on-line nakupování i těchto výrobků, ale rovněž je to důležité při čtení informací o výrobcích, které na obalech mají značení např. QR-kódy.

5. ČERSTVOST A SVĚŽEST

Spotřebitelé chtějí více co nejčerstvější výrobky, což také znamená, že se do popředí rychlejšího růstu dostává nyní kategorie čerstvých sýrů (fromage frais, fromage blanc) a tvarohů, samozřejmě včetně ochucených.

6. NÁVRAT K TRADICÍM

Spotřebitelé očekávají rovněž, že „mistři sýraři“ budou opět zdokonalovat výrobu tradičních sýrů, vracet se k jejich tradičním způsobům zrání včetně takových, které jsou realizovány například ve skalních štolách, ve sklepích zámků a klášterů, ale také využívání afinačních technik při zrání. Vyšší uznání spotřebitelů budou mít sýry s chráněným původem a s chráněným zeměpisným značením.

Vyšší garanci kvality a lepší orientaci spotřebitele v případě českých mlékárenských produktů (tedy i sýrů) by také měly přinést připravované České cechovní normy (ČCN), v jejichž přípravě je právě ČMSM ze všech základních potravinářských oborů v ČR nejdále. Cílem ČCN je přitom stanovit takové parametry pro výrobu potravin, které budou v porovnání s obecně platnou legislativou představovat v měřitelných položkách vyšší kvalitu. Konkrétně v mlékárenství půjde o tři základní nadstandardní položky – oproti normě pro syrové mléko by se produkty vyráběné podle ČCN měly vyrábět z mléka obsahující poloviční množství povoleného celkového množství mikroorganismů a o čtvrtinu nižší počet somatických buněk. Třetím parametrem je pak nižší než legislativou povolený obsah přídatných látek (tzv. éček).

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 24. 1. 2016 19:28
Zasílat nově přidané názory e-mailem