České dravé ryby v obchodech chybí

Autor: Isifa.cz

Zpracovnu v Čakovicích opustí každý den sedm tun rybích produktů. Podíl tuzemské produkce je bohužel mizivý. Naši producenti nedokáží nabídnout potřebné množství především dravých ryb.

V průměru sedm tun rybích produktů opouští denně centrální zpracovnu mořských i sladkovodních ryb a dalších výrobků sítě MAKRO v pražských Čakovicích. Bohužel, tuzemská produkce z tohoto objemu tvoří jen zhruba patnáctiprocentní podíl. I to je ale mírné zlepšení situace z nedávné minulosti, kdy sladkovodní ryby původem z ČR tvořily v Čakovicích podíl přibližně dvanáct procent.

Česká ryba má přednost. I když je to sumeček africký

Jistě ne jedinou, ale nepochybně významnou zásluhu na tom má právě MAKRO, především pak šéf „rybí divize“ Drahoslav Vochozka. Ten se snaží oproti zahraniční sladkovodní produkci preferovat domácí dodavatele ryb, například jihočeské Pstruhařství mlýny při dodávkách pstruha nebo společnost Fish Farm Bohemia, od níž řetězec nakupuje sumce obecného, sumečka afrického, úhoře a jesetera. Zejména zájem o sumečka afrického, jehož cena je v zásadě srovnatelná s kaprem, neustále roste a v současné době jej řetězec objednává od našeho producenta sto tun ročně. „Všeobecně se dá říci, že spotřebitelé čím dál více hledají produkty, kde se jako země původu objeví Česká republika,“ konstatuje Drahoslav Vochozka.

Základní problém je jediný – naši producenti nedokáží potřebné množství především dravých ryb, jako je candát, okoun nebo štika do maloobchodu nabídnout. Jednoznačná sázka na kapra se tak pomalu přestává vyplácet, zvláště když alespoň část movitější spotřebitelské veřejnosti je za dravé, ale tuzemské ryby ochotna zaplatit vyšší ceny. Sám Drahoslav Vochozka přiznává, že cena je sice důležitá i v tomto segmentu, větším problémem je ale právě nedostatečná nabídka.

Celoroční nabídka čerstvých ryb

Zboží ze zpracovny v Čakovicích míří přitom do všech třinácti poboček velkoobchodu MAKRO, kde si je také mohou zájemci denně čerstvé, případně ještě živé koupit. Pražané si pak mohou sladkovodní i mořské ryby zakoupit přímo ve zpracovně. V praxi jde zhruba o čtyřicet různých produktů, včetně humrů, různých druhů krevet, měkkýšů i hlavonožců. Významnou součástí klientely jsou také hotely a restaurace, přímou dodávku čerstvých ryb si mohou objednat od pondělí do pátku den předem a v případě celkové ceny alespoň ve výši pěti tisíc korun korun jim čakovická „rybí platforma“ zboží sama doveze, včetně například živých humrů, které se v Čakovicích chovají ve speciálním viváriu. V nabídce jsou však i živí krabi, kteří jsou distribuováni ve slané atmosféře obdobné prostředí, ve kterém ve volné přírodě žijí.

Kromě výše zmíněných dodavatelů tuzemských ryb z řad producentů z takzvaných intenzivních akvakulturních systémů nabízí MAKRO pochopitelně také produkty klíčových domácích producentů ryb, jako je skupina Rybářství Třeboň (fishmarket.cz), Rybníkářství Pohořelice, Klatovské rybářství či Rybářství Opočno. Celoročně je ovšem v nabídce zatím především kapr, během jarních a zejména podzimních výlovů ale již prakticky všechny druhy sladkovodních ryb, jako je amur, candát, štika, tolstolobik, sumec, pstruh, lín, candát, okoun, úhoř či jeseter. Situace v pestrosti nabídky se ale postupně zlepšuje.

Osvěta i pro prodávající

Je to také díky osvětě, především pak díky informačním letákům týkajících se zejména kulinářské úpravy ryb. Kromě toho spolupracuje maloobchod s Fakultou rybářství a ochrany vod (FROV) při Jihočeské univerzitě, přičemž odborníci z FROV v rámci této spolupráce připravují pro vedoucí úseků prodeje čerstvých ryb školení, která se specializují na aktivní prodej sladkovodních ryb. Ve spolupráci s nimi navíc připravuje řetězec pro letošní rok prodej vánočního kapra se zvýšeným obsahem omega3 mastných kyselin.

Cílem je přitom zvýšit podíl prodejů kapra například na úkor lososa. Kdo má ale zájem o speciální ryby, například pro slavnostní příležitosti typu svatba, může si domluvit atypickou dodávku atypických ryb, třeba celého tuňáka. V takovém případě se obvykle dočká nižší ceny, údajně až o dvacet procent. Faktem je, že by si možná nějakou slevu zasloužily spíše naše sladkovodní ryby, aby se postupně rostoucí spotřebitelská poptávka po nich ještě zvýšila. Ale to je spíš výzva pro zvýšení efektivity naší rybářské produkce, což je zase výzva pro programy podpory z Operačního programu rybářství na roky 2015 až 2020. Doufejme, že budou skutečně podpůrné…

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 5. 2014 9:43