„Boží“ potraviny: Církve vaří nejen pivo

Ačkoli je téma českých kvalitních potravin s dohledatelným původem již po několik let evergreenem tuzemské žurnalistiky, málokdo tuší, že se na výrobě i prodeji podílí také – církve.

Všeobecně je známo, že v řadě klášterů se historicky po mnoho staletí například vařilo pivo. Většina lidí má přitom „církevní“ produkci potravin spojenu právě spíše s nápoji, zejména pivem, případně s vínem. To v zásadě i v současné době platí, nabídka takzvaných klášterních produktů je ale ve skutečnosti širší, a navíc se dají takové výrobky zakoupit i v tržní síti, ba dokonce i moderní formou prostřednictvím e-shopů po internetu.

Kde koupíte klášterní potraviny

Patrně nejrozsáhlejší celoplošnou sítí nabízející v současné době klášterní produkty je šestnáct obchodů Karmelitánského nakladatelství, zakoupit je ale lze také ve specializovaných obchodech, které jsou spojeny s činností církví v obecném slova smyslu. Někteří z výrobců praktikují i církevní obdobu známých „prodejů ze dvora“, respektive „z kláštera“, případně prostřednictvím e-shopů. Mezi takové patří mimo jiné Klášterní pivovar Strahov, Břevnovský klášterní pivovar svatého Vojtěcha, Želivský klášterní pivovar nebo Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž.

Obchody a e-shopy, kde je možné koupit klášterní produkty:
Klášterní produkty – prodej (doc)

V církevních objektech se ale také vyrábí například hořčice, bylinné sirupy, bylinné likéry, studené omáčky, ovocné pomazánky, čajové směsi, sušenky, poutnické oplatky či produkty přírodní kosmetiky. Takovými výrobci jsou například Trapisté v Novém Dvoře nebo Klášterní officína benediktinského opatství v Rajhradu u Brna.

Klášterní produkty

Trapisté v Novém Dvoře
www.novydvur-obchod.cz

  • hořčice (různé druhy)
  • přírodní kosmetika (balzám na rty, regenerační a hydratační krém, sprchový gel)

Želivský klášterní pivovar
www.zeliv.eu/klasterni-pivovar

  • různé druhy piva

Klášterní officína benediktinského opatství Rajhrad u Brna www.klasterofficina.cz

  • bylinné sirupy
  • dětské bylinné sirupy
  • bylinné likéry
  • studené omáčky
  • ovocné pomazánky
  • zázvorové výrobky
  • iontové nápoje

Sestry Neposkvrněného Početí Panny Marie v Olomouci
www.cafeode.webnode.cz

  • sušenky

Sestry premonstrátky v Doksanech
www.klasterdoksany.cz

  • výrobky z bylin – likéry, čajové směsi, levandulové pytlíčky

Premonstráti Strahov
www.klasterni-pivovar.cz

  • pivo

Karmelitáni v Kostelním Vydří
www.kna.cz/vina

  • vína
  • poutnické oplatky

Arcibiskupské zámecké víno Kroměříž
www.arcibiskupskevino.cz

  • víno

Suroviny vypěstované na „církevním“

Pro klášterní produkty přitom v obecné rovině platí veškerá pozitiva, která si v současné době s výrobou potravin spotřebitelé spojují. V praxi jde totiž o české výrobky vyráběné z českých surovin technologiemi, které lze buď přímo označit za bio, nebo metodami, o nichž se obvykle při marketingové podpoře dočteme, že jsou vyrobeny způsobem šetrným k životnímu prostředí. Klášterní produkty také nejsou k mání v nadnárodních maloobchodních sítích, a jejich prodej je tak drobným církevním příspěvkem do spektra funkčních alternativ ke klasické průmyslové potravinářské produkci a maloobchodnímu prodeji.

Tento příspěvek by se navíc mohl v blízké budoucnosti rozšířit, díky skutečnosti, že se církve ujmou hospodaření na pozemcích, které postupně získávají v procesu majetkového vyrovnávání státu s církvemi. Vzhledem k pojetí církevního hospodaření v jiných oblastech, například při obhospodařování lesních pozemků, lze přitom předpokládat, že stávající strategie výroby potravin ze surovin vyprodukovaných na „církevním“ by mohla zvýšit v ČR podíl potravin vyráběných „neprůmyslovým“ způsobem, prodávaných alternativními obchodními kanály. Vzhledem k tomu, že stejně jako v případě hospodaření v lesích nebude zřejmě primárním cílem církevních výrobců potravin krátkodobý maximálně možný zisk, mohly by být pro sociálně slabší spotřebitele takové výrobky spíše cenově dostupné, než by tomu bylo v případě zahraniční konkurence.

Otázkou zůstává, zda by se měly klášterní produkty zastřešit nějakým logem, které by garantovalo nějaké spotřebitelsky praktické bonusy, třeba právě tuzemský původ. I když je přitom zřejmé, že inflace různých typů značek v ČR již patrně překročila únosnou mez, v případě klášterních produktů by to možná jistý smysl mělo. V současné době působí totiž „církevní potravinářská produkce“ poměrně roztříštěně, a díky tomu si spotřebitelé mohou obtížně spojit například v klášteru vyráběné pivo s hořčicí. Tak či tak je vhodné a žádoucí existenci klášterních produktů vnímat a věřit (to slovo se v tomto případě navýsost hodí), že také tyto výrobky postupně přispějí k všeobecně deklarovanému rozvoji našeho zemědělství a potravinářství.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 11. 2016 20:49