Běž k lékaři, nemoc už se najde

Autor: Photl.com

Primárním cílem všech zdravotnických zařízení by mělo být dosáhnout celkové spokojenosti pacientů. Průzkum zjišťoval, jak a s čím jsou spokojení Češi.

Možná máte právě trable s nějakou nemocí a tak si také vychutnáváte hodiny čekání před ordinací, do které jste byli objednáni. Možná se vám honí hlavou úvaha, jak se máte lékaři svěřit se svými potížemi, jakou formu komunikace se zdravotníky máte zvolit.

Běž k lékaři, nemoc už se najde.
(Vietnamské přísloví)

Nemocí je bezpočet – zdraví jen jedno.
(Finské přísloví)

Ať už máte zdraví jakékoliv, do konce života vám nevydrží.
(České přísloví)

Nemoc přicválá na koni, odchází pěšky.
(Anglické přísloví)

Lidé se zajímají o problematiku péče o zdraví odedávna (což se mimo jiné projevuje i v příslovích, které jsou dědictvím zdravého lidového rozumu našich předků bez ohledu na místo jejich vzniku). Je to především proto, že se otázky zdraví a nemoci dotýkají všech lidí – vždyť každý z nás je potenciálním pacientem. Zdravotnické zařízení musí na tuto skutečnost adekvátně reagovat a přizpůsobit se jí; je to důsledek specifického postavení zdravotnictví, které jej odlišuje od jiných sfér lidské činnosti.

Rozhovor: Buď se chcete léčit, anebo uzdravit. Je to vaše volba, říká Jan Hnízdil

Stěžejní je komunikace lékař-pacient

Dlouhodobá prosperita všech zdravotnických zařízení počínaje ordinacemi praktických lékařů až po velké fakultní nemocnice je úzce spjata se spokojeností pacientů s poskytovanými službami. Splnění tohoto požadavku ústí do nutnosti neustálého monitoringu uspokojení nemocných (ošetřovaných), v několika oblastech. Jedná se především o sledování přání pacienta, jeho hodnocení činností poskytovaných zdravotnickým zařízením, sledováním toho, co mu pomáhá a brání překonat zdravotní potíže.

Stěžejní oblastí je pak komunikace mezi zdravotními pracovníky (lékaři, stomatology, farmaceuty, všeobecnými sestrami a porodními asistentkami, nelékařským personálem, zaměstnanci záchranné služby a dalšími) a pacienty všech věkových skupin. Ti (zejména senioři a dlouhodobě a vážně nemocní) velmi silně vnímají způsob, jak se s nimi jedná, jak jsou informováni, jak se dozvídají o možnostech a alternativách další léčby, co znamenají různé naměřené laboratorní hodnoty, jaká rizika podstupují apod.

Přečtěte si: Návštěva nemocnice: Retro exkurze, nebo realita dneška?

Jak to vidí čeští pacienti

Jeden z posledních průzkumů u nás zaměřených na oblast zdravotnictví (na vzorku více než pěti set respondentů jej zpracovala agentura STEM/MARK), uskutečnila společnost CompuGroup Medical Česká republika, která je součástí stejnojmenné mezinárodní softwarové instituce, jejíž programy a komunikační řešení pomáhají poskytovatelům zdravotní péče v organizaci jejich práce, diagnostikování i léčbě.

Objednávání a čekání

  • Sedm z deseti Čechů by ocenilo, kdyby se ke svému lékaři mohli objednat na přesný termín. Více než polovině vadí, že stráví v čekárně hodně času.

Zbytečné návštěvy

  • Navíc až 86 % dotázaných si myslí, že svého lékaře často navštěvují zcela zbytečně. – Proč to tedy dělají, již průzkum nezmiňuje.

Komunikace s lékaři

  • Nejoblíbenější formou komunikace s lékaři je jednoznačně osobní návštěva, kterou preferuje až osm z deseti Čechů. Na druhém místě je telefonický kontakt. Respondenti se ale nebrání ani emailu nebo online (přímo propojené) komunikaci.
  • Při telefonickém kontaktu se většině (56 %) stává, že se ke svému lékaři napoprvé nedovolají a musí volat opakovaně.
  • Při komunikaci s lékařem je pro Čechy klíčová zejména ochrana osobních dat. Online komunikaci by nejraději využili při kontaktu se svým praktickým lékařem. Pokud by měli možnost, nejčastěji by ji používali pro objednání termínu návštěvy u lékaře.
  • Možnost podívat se online na výsledky vyšetření je zajímavá až pro 62 % dotázaných. Šest z deseti by využilo také online objednání receptu na léky, které užívají dlouhodobě. O zdravotní online konzultace s lékařem projevilo zájem až 44 % lidí, zejména u praktického lékaře a pediatra.

Ordinační hodiny

  • Téměř třetině Čechů vadí, že s lékařem mohou komunikovat jen v jeho ordinačních hodinách. Až polovina přitom považuje ordinační hodiny svého lékaře za příliš krátké.
Čtěte dále: Dobrý lékař je i ten, který lék nepředepíše

Zdroj: Tiskové informace CompuGroup Medical Česká republika

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 3. 2014 7:52