Autosedačka má chránit zdraví dítěte. Řada z nich to nesplňuje

Autor: www.autoblog.com

Jakou autosedačku pro dítě? Hlavně ne nafukovací, hlásí dTest. Sdružení spotřebitelů testovalo 29 dětských autosedaček, pět z nich v testu propadlo. Dítě při nárazu nechrání.

V roce 2006 vešel v platnost zákon, který neumožňuje převážet v automobilu děti bez autosedačky. Jedná se o děti, které váží do 36 kg a jejich tělesná výška nepřevyšuje 150 cm. Do roku 2008 pak platila výjimka pro vícečetné rodiny, kdy třetí dítě starší tří let mohlo být na zadním sedadle připoutáno pouze pásem. Dnes by vás podobný hazard stál až 2500 Kč a přičetli byste si k „dobru“ čtyři trestné body (do nedávna to byly body pouze dva).

Když už je tedy autosedačka nutností, stačí „ta z letáku“, nebo je třeba zkoumat i jiná kritéria než cenovky? Ke správnému výběru mohou přispět diskuze uživatelů, ale i odborné testy, jejichž výsledky v těchto dnech zveřejnilo sdružení dTest.

Podle nich z 29 dětských autosedaček neuspělo hned pět výrobků. „Riziko se skrývá převážně v nedostatečné ochraně dítěte při bočním a čelním nárazu. V testu zcela propadla nafukovací autosedačka českého výrobce Gumotex,“ zaznívá ze sdružení spotřebitelů.

Autosedačky se dělí na třídy:

  • 0 – do 10 kg
  • 0+ – do 13 kg
  • třída I – 9–18 kg
  • třída II – 15–25 kg
  • třída III – 22–36 kg
  • případně kombinace (I/II/III, II/III atp.)

Černé ovce dTestu

Nejhůře dopadly autosedačky s oddělitelnou zádovou opěrkou, kdy lze děti převážet jen na podsedáku. Při takové přepravě existuje velmi vysoké riziko vážného zranění hlavy dítěte při nárazu na spodní hranu okénka dveří. Z testovaných v tomto ohledu nevyhověly autosedačky Graco Junior Maxi a Graco Logico L.

S velkou obezřetností byste pak měli přistupovat i k výběru autosedaček určených pro děti do 18 kg, tedy třídě I. Zde dTest odhalil výrobek trpící konstrukční vadou. Vyhnout byste se tak měli sedačce Peg Pérego Viaggio convertible. Při čelním nárazu dochází k ohrožení hlavy a krku dítěte. Při bočním nárazu italský výrobce schytal známku nedostatečnou.

Cena o ničem nevypovídá

Se špatným výsledkem z testu odešla i autosedačka za více než sedm tisíc korun, Kiddy Guardianfix Pro. Za ochranu dítěte obdržela známku nedostatečnou. Neobstála při čelním nárazu a celkové hodnocení jí zkazila i nedostatečná prostornost autosedačky. Navzdory tomu, že je určená už pro děti s váhou 9 kg, nemá vlastní pásy. Poutání tak probíhá pouze bezpečnostním pásem auta.

Ani autosedačky Junior Maxi a Logico L vavříny nevybojovaly. Žádná z uvedených neprošla čelními ani bočními nárazy s uspokojivými výsledky, mají nedostatečnou stabilitu ve voze, nedisponují vlastními pásy a postrádají nárazový pult.

Nafukovačku leda na vodu, nikoli do auta

Mezi nevyhovující výrobky zapadla i nafukovací autosedačka českého výrobce, Gumotex Bedi, určená pro děti od 15 do 36 kg. Už při uvedení na trh v roce 2009 před ní v dTestu varovali. „Aktuální výsledky zkoušek, které probíhají při rychlosti 50 kilometrů za hodinu, naše tehdejší obavy potvrdily,“ dodává Václav Beneš z dTestu. Při čelním nárazu se figuríně zastupující tříleté dítě zařízl bezpečnostní pás do krku, figuríně vzrůstem odpovídající desetiletému dítěti se pás zařízl do břicha. Při bočním nárazu je v ohrožení jak hlava, tak i ramena dítěte. „Ačkoliv autosedačce Gumotex Bedi byla udělena homologace, mnozí odborníci jsou toho názoru, že nafukovací sedačku je podle požadavků platné legislativy nemožné homologovat,“ uvádí dále Václav Beneš.

Alespoň jedna pozitivní zpráva však z čerstvého průz­kumu vzešla. V testovaných vzorcích nebyly nalezeny vysoké obsahy škodlivých chemických látek. Lze tak vycházet z předpokladu, že výrobci reagovali na nelichotivé výsledky z loňského roku a na zpracování a kvalitě potahových látek zapracovali.

Zdroj a další informace: dTest