Analýza letáků: obchodníci vědí, na co nalákat do prodejen

Titulní strany letáků říkají, kdo jsme a jaké máme chutě. A na co nás obchodní řetězce dostanou na základě svých letákových slevových akcí. Jaké potraviny tam dávají nejčastěji?

Obchodní řetězce se snaží zákazníky do prodejen nalákat především pomocí akčních nabídek masa a alkoholu, zejména piva. Reagují tak na poptávku zákazníků, pro které jsou slevy na oblíbené produkty velkým lákadlem. Tyto potraviny se tak častěji než jiné vyskytují na titulních stranách slevových letáků.

V průběhu osmnáctiměsíčního sledovaného období bylo analyzováno 575 titulních stran letáků, které obsahovaly 3584 produktů. Téměř na polovině titulních stran se objevilo pivo a drůbeží maso a na přibližně třetině vepřové maso. Do určité míry toto zjištění definuje typické české chutě. Vyplývá to z analýzy, kterou připravila společnost Česká distribuční na základě letákových slevových akcí obchodních řetězců (Lidl, hypermarket Albert, Globus, hypermarket Tesco, Kaufland, Billa, Penny Market).

„Titulní strany slevových letáků hrají z pohledu obchodníků důležitou roli. Jsou totiž nejefektivnější cestou, jak spotřebitele zaujmout a dostat ho do prodejny. Proto je velmi důležité nabídnout na tomto exkluzivním prostoru zákazníkovi něco, co ho zajímá a na co bude ochotný reagovat. Titulní strany slevových letáků jsou proto jakýmsi lakmusovým papírkem chutí českého spotřebitele,“ uvádí ředitel České distribuční Petr Sikora.

Alkohol a maso na špici

Když se podrobněji podíváme na zastoupení produktů v kategorii alkohol, vidíme, že suverénně nejčastěji se objevuje pivo (275). To platí i obecně. Je totiž produktem s největším výskytem na titulních stranách. Celkově byl každý třináctý produkt právě pivo. O poznání méně, ale i přesto s vysokým zastoupením, byly promovány různé druhy lihovin, které se objevily 125×. Z alkoholických nápojů obchody lákaly ještě na víno, to se vyskytlo v 81 případech.

Kategorii masa jednoznačně vévodí drůbež (282), až za ní je potom vepřové (167). Roli Popelky hraje rybí maso, které se na titulní straně objevilo jen 12×. Velkým lákadlem pro české spotřebitele jsou kuřecí prsní řízky, protože je obchodníci na nejcennější prostor letáků umístili 150×.

Maso

zboží

počet výskytů

Drůbeží (kuřecí prsa)

282 (150)

Vepřové

167

Hovězí

18

Ryby

12

Ostatní

7

„To, jaké zboží se objeví na titulní straně letáku, ovlivňuje také sociodemografický status zákazníka. Podle příjmu, věku, místa bydliště a dalších ukazatelů lze s dnešními analytickými nástroji poměrně přesně určit, na jaký typ produktů bude konkrétní skupina zákazníků nejlépe reagovat a titulní strana se jim tak může přizpůsobit. V České republice jsou technologie a možnosti segmentace oproti zahraničí na vysoké úrovni a nebude trvat dlouho, kdy se to začne výrazně projevovat v komunikaci obchodníků,“ popsal budoucnost v oblasti tvorby letáků Petr Sikora.

Nápoje

zboží

počet výskytů

Pivo

275

Káva

196

Slazené nápoje

180

Mléko

153

Lihoviny

125

Víno

81

Džus

30

Šťáva

21

Čaj

7

Zdravého v top 10 po málu

Až třetí místo co do počtu výskytů obsadilo ovoce (227). Musíme ale sečíst všech čtrnáct zastoupených druhů. Samostatně by totiž i nejčastěji promované banány (50) byly až na rozmezí druhé a třetí desítky žebříčku.

Zelenina

zboží

počet výskytů

Rajčata

38

Okurka

25

Papriky

13

Brambory

10

Květák

6

Ovoce

zboží

počet výskytů

Banány

50

Mandarinky

34

Pomeranče

32

Jahody

30

Melouny

25

Hroznové víno

22

Jablka

11

Obecně lze říct, že pro prodejce je pravděpodobně výhodnější lákat na méně zdravé potraviny, tedy že lidem přijde atraktivnější sleva na čokoládu než na mrkev. Zelenina se totiž nedostala ani do top 10 a se 101 výskyty představuje jen 2,82 % nabídky na titulních stranách. Zeleninou číslo jedna se stala rajčata (38). Mezi deset největších taháků celkem se naopak dostaly ještě káva (196), sýry (185), slazené nápoje (180), mléko (153), uzeniny (149), čokoláda (147) a máslo (119).

Top 10

zboží

počet výskytů

poměr zastoupení

Maso

486

13,56 %

Alkohol

481

13,42 %

Ovoce

227

6,33 %

Káva

196

5,47 %

Sýry

185

5,16 %

Slazené nápoje

180

5,02 %

Mléko

153

4,27 %

Uzeniny

149

4,16 %

Čokoláda

147

4,10 %

Máslo

119

3,32 %

Prací prášek v akci, osvědčený magnet na zákazníky

Kromě potravin se na titulních stranách objevovaly i jiné produkty, a to celkem 377×. Nejčastěji šlo o drogistické zboží. Obchodníci na titulní strany dávali nejvíce prací prášek (73), toaletní papír (52) a dětské plenky (35).

Zajímavá zjištění

Na základě získaných dat sice nelze zcela určit oblíbenost jednotlivých produktů, ale spíše to, na jaké výrobky se prodejcům vyplatí zákazníky do obchodu nalákat. I tak ale naznačují chutě Čechů. V analýze lze přitom vysledovat i řadu zajímavostí:

Co ukázala analýza letáků

  • Ze slazených nápojů bylo 68 % kolových.
  • V porovnání kávy a čaje vede káva 196:7.
  • Zákazníci lépe slyší na akční máslo než na margarín (119:34).
  • Své výsadní postavení potvrdili psi – krmivo pro ně se objevilo 33×, pro kočky jen 4×.
  • Základní kategorie potravin, jakou je pečivo, byla na titulní straně zastoupena jen 58×.
  • Tropické ovoce se objevovalo výrazně více než to z našich zeměpisných šířek. Jablka (11) byla až sedmým nejčastějším ovocem. Před nimi byly kromě banánů jak mandarinky (34), tak pomeranče (32).
  • Zajímavý je také souboj o nejpropagovanější přílohu. Ten vyhrály těstoviny (24) před rýží (14) a bramborami (10).

Analýzu titulních stran slevových letáků provedla společnost Česká distribuční, která je největším distributorem reklamních letáků v Česku. Zdrojem informací bylo 575 titulních stran letáků, na kterých supermarkety propagovaly 3584 produktů.

Zdroj: TZ www.distribucni.cz