4 barvy čočky: Proč není jedno, kterou jíte

Čočka hnědá a tmavozelená jsou klasika, na červenou jsme si pro její výhody už také zvykli. Nejnovějším druhem čočky v našich kuchyních je čočka černá zvaná beluga.

 „Luštěniny jsou zdravé a měli bychom je alespoň jedenkrát týdně zařazovat do našeho jídelníčku. Všechny luštěniny jsou přirozeně bezlepkové a rozhodně stojí za naši pozornost,“ říká Milan Merva, specialista na zdravý životní styl značky Menu Gold, která se zaměřuje na luštěniny, rýži a zdravou výživu. Jak je na tom čočka, jaké jsou její druhy a co přináší našemu tělu?

Čočka obsahuje rostlinné bílkoviny a je zdrojem vlákniny, je proto velmi prospěšná pro naše zdraví. Bílkoviny jsou důležité pro růst a obnovu organismu, vláknina snižuje cholesterol a vyrovnává hladinu cukru v krvi, čímž zamezuje výkyvům glykémie po jídle. Její dostatečná konzumace pomáhá předcházet kardiovaskulárním onemocněním. Obecně v České republice konzumujeme menší množství vlákniny, než se doporučuje. „100 g černé čočky pokryje vaši denní potřebu vlákniny z poloviny,“ uvádí specialista značky Menu Gold.

4 barvy čočky

Čočku najdeme v obchodech v několika variantách. Mezi nejznámější druh, který v kuchyni používaly již naše babičky, patří čočka hnědá a tmavozelená. Dnes můžeme téměř ve všech obchodech s potravinami zakoupit čočku červenou a nově se prosazuje také čočka černá – beluga.

Čočka hnědá a tmavozelená

Vysoce energetická a výživná luštěnina, která obsahuje jen málo tuku. Je bohatá na kyselinu listovou a železo, obě látky pomáhají předcházet chudokrevnosti. Čočka je jednou z nejstarších pěstovaných plodin. Je vhodná pro seniory, kteří ji velmi dobře znají a jsou zvyklí ji v kuchyni využívat, třeba k přípravě tradiční čočkové polévky. Tuto čočku je nutné před vařením namočit do studené vody. Vyluhovanou tekutinu k dalšímu vaření nepoužijeme – obsahuje totiž mimo jiné látky způsobující nadýmání.

Čočka červená

Červená čočka je bohatým zdrojem železa, selenu, fosforu, zinku, vitamínu B6. Škroby obsažené v čočce (i jiných luštěninách) se díky obsahu vlákniny vstřebávají pomalu a umožňují tak rovnoměrné uvolňování glukózy do krve. Díky tomu je vhodná například jako rychlá odpolední svačina. Rovnoměrné uvolňování glukózy je důležité také pro udržení stabilní hladiny krevního cukru zejména pro diabetiky, ale i pro kohokoliv, kdo se snaží hubnout. Červená čočka se výborně hodí i jako první koncentrovanější zdroj bílkovin pro miminka již od prvních měsíců při zavádění tuhé stravy a díky absenci nadýmavých látek i pro kojící maminky.

Čočka černá (beluga)

Černá čočka beluga patří mezi potraviny s vysokou nutriční hodnotou. Na 100 g má dvojnásobné množství bílkovin (24 g) než třeba tofu (10 g), spoustu vlákniny a její černý pigment obsahuje antioxidanty, které se nacházejí ve velké míře v bobulovém ovoci (například v borůvkách a ostružinách). Je také dobrým zdrojem vitamínů B a minerálů (například železa a hořčíku). Na rozdíl od většiny ostatních luštěnin belugu není nutné před přípravou namáčet, je tedy rychlejší na přípravu třeba pro ty, kdo spěchají.

Tipy pro konzumaci luštěnin

  • Pravidelným používáním luštěnin předejdete nadýmání a vaše tělo si zvykne na lepší využití látek v luštěninách obsažených.
  • Luštěniny je vhodné před vařením namáčet. Hrách a fazole zhruba na 8 hodin, u čočky stačí 3 hodiny. Čtěte více: Luštěniny: dobrý důvod k namáčení
  • Používejte čerstvé nikoliv konzervované luštěniny.
  • Pro snížení nadýmání vařte luštěniny s bylinkami. Vhodná je např. saturejka, řasa kombu, majoránka, petrželka, fenykl, anýz, máta, zázvor. Čtěte více: Luštěniny a bez nadýmání
 

Odborná spolupráce:

Mgr. Milan Merva

specialista na zdravý životní styl, osobní trenér

Zabývá se oblastí zdravého životního stylu a sportovního i kondičního tréninku. Dlouhodobě se věnuje výživovému poradenství a profesionálnímu trénování.

Zdroj: TZ www.menugold.cz