Horké nealko mojito a další nápoje, které vás rozehřejí

Kateřina Cajthamlová si v chladných dnech vychutná nealkoholické mojito. Jaké další horké nápoje, čaje či punče popíjejí odborníci na výživu, když je sychravo? Podělili se s námi o své osobní tipy!

MUDr. Kateřina Cajthamlová

Lékařka-internistka, působí jako systemický terapeut a poradce v životním stylu, moderátorka televizních pořadů o zdraví a výživě (Jste to, co jíte a DoktorKA). Je také autorkou odborných knih, popularizuje zdravý životní styl v médiích, www.cajthamlova.cz.

„Sama miluji zelený čaj se ženšenem, zázvorem nebo citrónovou trávou,“ říká Kateřina Cajthamlová a přidává tip na svůj oblíbený nápoj pro chladné dny:

Tip: snadné nealkoholické mojito

Dvěma litry horké vody zalijeme nadrobno nakrájený menší zázvor, který jsme předtím oloupali. Přidáme šťávu z jednoho citronu, dvě lžíce třtinového cukru a na plátky nakrájený citron. Necháme chvilku (deset minut) vyluhovat a pijeme buď horké, nebo studené. Do nápoje můžeme přidat podle chuti několik lístků máty.

Mgr. Kamila Jančeková

Vedoucí výživová poradkyně znojemské pobočky sítě odborných poraden Nutrifit (www.poradnanutrifit.cz). Absolventka lékařské fakulty se zaměřuje na pomoc na cestě ke správnému stravování a ke spokojenosti s vlastním tělem. Je spoluautorkou knihy Zdravé a rychlé večeře pro školáky, své zkušenosti předává dál (přednášky, workshopy, články, výuka na univerzitě).

„V zimě nejčastěji piji různé druhy čaje, občas přijde k chuti i nealkoholický punč z ovoce,“ říká výživová poradkyně. Výbornou přísadou nápojů v zimním období je koření jako badyán, skořice, hřebíček, kurkuma, zázvor…“

Tip: Nealkoholický punč

Pro výrobu punče je vhodnější použít vlastnoručně získanou šťávu z ovoce než kupovat ovocný džus. Nejčastěji se na punč používají citrusové plody, jako jsou pomeranč, pomelo nebo grapefruit, které odšťavníme, vlijeme do hrnce a přidáme nakrájené kousky čerstvého ovoce (můžeme použít i sušené ovoce nakrájené na kousky, v punči hezky nabobtná). Nakonec přidáme punčové koření a necháme přejít varem. Vaříme zhruba deset až patnáct minut. Podle chuti a zvoleného ovoce můžeme dosladit trochou medu.

Tip: Horký zázvorový nápoj

Malý kousek kořene zázvoru (asi pět centimetrů) nastrouháme na jemném struhadle a zalijeme litrem vody. Přidáme šťávu z jednoho citronu a podle chuti med. Nápoj zahřeje a pomůže při počínající viróze nebo nachlazení. Pro koho je chuť zázvoru příliš štiplavá, může si připravit mléčný zázvorový nápoj – asi lžičku nastrouhaného zázvoru přelít vařícím mlékem a opět podle chuti přisladit medem. Mléko chuť zázvoru trošku zjemní.

„Dětem můžeme připravit oblíbené kakao nebo horkou čokoládu – mléko přivedeme k varu a nalámeme do něj na kostičky čokoládu s vyšším podílem kakaa, metličkou šleháme, dokud se čokoláda nerozpustí a nespojí s mlékem. Můžeme lehce dosladit třtinovým cukrem a ochutit skořicí,“ doporučuje Kamila Jančeková.

Mgr. Nikola Hanyšová 

Nutriční terapeutka, osobní trenérka (www.budveforme.cz). Vystudovala výživu na 3. lékařské fakultě UK, absolvovala trenérský kurz. Poradenské a trenérské činnosti se věnuje profesně od roku 2007, založila vlastní poradnu, funguje také jako poradce pro společnost STOB (Stop obezitě). Věnuje se i publikační činnosti a edukaci v oblasti zdravého životního stylu.

„Pro mne osobně je podzim a zima spojená samozřejmě s popíjením čajů, které mne zaručeně nejen zahřejí, ale také mi pomáhají v boji proti nachlazení a častým virózám, které nás v tomto období atakují. Neuchyluji se k pití jednoho nápoje, ale střídám nejčastěji tři kombinace. Velmi oblíbeným je čaj z kustovnice čínské (goji) – můj tzv. elixír mládí, jak se goji často říká. Goji je známá jako velmi silný antioxidant, obsahuje vysoký podíl draslíku, vápníku, železa a vysoký obsah vitaminu C a B. Vzhledem k tomu, že vitamín C je velmi citlivý na teplo, je vhodné použít šetrnou teplotu pro přípravu,“ říká Nikola Hanyšová a přidává dva tipy na zahřívací nápoje.

Citron, zázvor, máta a voňavé koření... nejoblíbenější suroviny pro nápoje v chladných dnech
Autor: Nikola Hanyšová / www.budveforme.cz

Citron, zázvor, máta a voňavé koření… nejoblíbenější suroviny pro nápoje v chladných dnech

Tip: goji čaj

Jednu polévkovou lžíci goji semínek lehce nadrtíme a dáme do hrnku s cca 3 dcl vody. Necháme odležet přes noc zhruba dvanáct hodin a poté zahřejeme na teplotu asi třicet sedm stupňů. Pokud máme potřebu přisladit, tak medem nebo stévií.

„Goji semínka posléze zamíchám do jogurtu, aby nepřišly vitamíny a vláknina nazmar,“ dodává nutriční terapeutka.

Tip: mátovo-zázvorový čaj

Několik omytých lístků máty a zázvor (oloupaný, nakrájený na tenké plátky) zalijeme horkou vodou a necháme louhovat v přikryté nádobě cca patnáct minut. Poté přidáme šťávu ze dvou plátků limetky. Buď lze přisladit čajovou lžičkou medu, stévií, nebo ponechat jen tak neslazený.

„Opět velmi účinná kombinace proti virózám, zvláště pak využívám při bolení v krku. Máta má velmi uklidňující účinky, blahodárně působí na dýchání, ale také trávení. Zázvor má antiseptické, protizánětlivé účinky, podporuje imunitu. Účinky lze také násobit přidáním skořice, což je také velmi chutná kombinace,“ doporučuje Nikola Hanyšová.